Broedpoging zeearend in het Hunzedal

Hier kun je opmerkingen en/of vragen kwijt m.b.t. natuurbebeer en natuur in het algemeen

Moderator: hdelange

Locked
Michel Krol
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 31
Joined: 29 Dec 2008, 15:07

Broedpoging zeearend in het Hunzedal

Post by Michel Krol »

Ter informatie het volgende over de broedpoging van het paartje zeearend in de gebieden rondom het Zuidlaardermeer:

- De dieren hebben een nest gebouwd in terrein wat niet toegankelijk is
- Het nest is vanaf de toegankelijke wegen niet te zien, dus doe geen pogingen om het nest op te zoeken. De dieren zie je vanaf de openbare weg wel regelmatig vliegen.
- Er vindt actieve surveillance plaats door een grote groep handhavers
- Er is een ruim gebied rondom de nestlocatie als absoluut verbodsgebied ingesteld, waarbinnen Justitie elke betreding als een misdrijf zal behandelen. Dit betekent dus ook verhoor en hechtenis. Respecteer dus de regels in het gebied.
- Er is een zeer geavanceerd zichtbaar en onzichtbaar camerasysteem actief met verschillende schillen, die 24 uur per dag in contact staan met de meldkamer van de politie en lokale handhavers waardoor er een zeer snelle respons op betreding is.

Door dit actief bekend te maken in de media, is het mogelijk om er strafrechterlijk het meeste uit te halen. Ik hoop echter, dat een ieder, net als ons, gewoon geduld heeft en geniet van hetgeen gaande is. Veel plezier!
polifinario
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 23
Joined: 03 Jun 2008, 09:59

Re: Broedpoging zeearend in het Hunzedal

Post by polifinario »

Goed nieuws en hoop uiteraard dat het goed gaat.

Wat mij opviel is dat er eind december toen de zeearenden al aanwezig waren in het gebied dat er vlakbij jagers waren.
Het waren jagers uit in ieder geval Onnen en Glimmen met jachthond en 2 jongens die aan het opdrijven waren.
Als het goed is dan is het jachtseizoen nu voorbij maar misschien wel iets om volgend jaar rekening mee te houden.

Groet,
Erik Bazuin
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: Broedpoging zeearend in het Hunzedal

Post by meeuwiss »

Erik,
Van de week waren de jagers met 3 auto's aanwezig op de wegen rond het Zuidlaardermeer. Gesproken met een van de jagers, zij waren op vossenjacht
ter bescherming van de weidevogels. Hij was nog niet op de hoogte van het mogelijke broedgeval van het paar zeearenden.
Inmiddels is mogelijk hetzelfde paar baltsend waargenomen, waaronder ook een paring, in een potentieel broedgebied.
Groet
Last edited by meeuwiss on 15 Feb 2017, 12:39, edited 1 time in total.
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: Broedpoging zeearend in het Hunzedal

Post by meeuwiss »

Het begint eentonig te worden maar ook vanmorgen en laat in de middag waren de jagers weer aan het patrouilleren met auto's.Een auto stond geparkeerd in het veld onder een hoogspanningsmast. Mijn inschatting is dat als er eenmaal een vossenhol is gevonden dat er dan een massale drijfjacht gaat volgen. Doodjammer als dit zou gaan gebeuren mogelijk in de buurt van het broedgebied. Kunnen jachthonden ook lezen? Hopelijk kunnen we de jagers overtuigen van de noodzaak elke verstoring te vermijden.
Groet
Last edited by meeuwiss on 19 Feb 2017, 19:01, edited 2 times in total.
polifinario
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 23
Joined: 03 Jun 2008, 09:59

Re: Broedpoging zeearend in het Hunzedal

Post by polifinario »

Heel goed dat je de jagers op hun gedrag hebt aangesproken, ik ben helaas bang dat het niet helpt.

Vergeet niet dat ze van alles bedenken om hun hobby in stand te houden.
Vos en zelfs zeearend kunnen ze zien als concurrentie.
Eind vorig jaar is er nog een zeearend in de buurt van Wolvega neergeschoten.
Iedereen die zich wat verdiept in de achteruitgang van de weidevogels zoals de grutto weet dat de vos niet de oorzaak is.
Vogelvriendelijk weidebeheer kan misschien bijdragen aan herstel van bijv. de grutto.

Jammer dat enkele jagers zoveel verpesten voor andere mensen.

Groet,
Erik Bazuin
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: Broedpoging zeearend in het Hunzedal

Post by jhvenema »

hmmm, ik hoop dat bovenstaande info en waarschuwingen van het GLS ook richting de plaatselijke jachtvereniging, ehhh ik bedoel natuurlijk Wild Beheer Eenheid, is verstuurd.
Mocht dit nog niet zijn gebeurd, zoals te doen vermoeden uit de reacties, dan hier als service even de webpagina van deze club waarop de adressen van de bestuursleden zijn te vinden:
http://www.wbe-ov.nl/wbe-oude-veenkolon ... gebied.php
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: Broedpoging zeearend in het Hunzedal

Post by meeuwiss »

Vandaag zag ik dat er nu een inrij- en parkeerverbod geldt voor verkeer in een deel rondom het Zuidlaardermeer.
Guido
Last edited by meeuwiss on 15 Feb 2017, 00:30, edited 3 times in total.
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Broedpoging zeearend in het Hunzedal

Post by arenaria »

Begrijp ik nu goed dat het gebied ontoegankelijk is gemaakt voor bezoekers?

Natuur wordt alleen beschermd als mensen er wat aan hebben en als het broeden van deze vogels leidt tot 'verboden toegang' in gebieden die altijd fietsers, wandelaars, fotografen (in de auto) veel plezier hebben bezorgd, dan zijn wij, of wie dan ook het gebied beheert, op totaal de verkeerde weg.

Nadenken graag! Mensen moeten dit kunnen meemaken. Als het nu om de laatste exemplaren ging, maar de Zeearend is echt geen bedreigde diersoort.

Jan Allex
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: Broedpoging zeearend in het Hunzedal

Post by meeuwiss »

Jan Alex,
Geldt niet voor wandelaars en fietsers.
Groet
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 39 guests