Nachtegaal

Hier kun je opmerkingen en/of vragen kwijt m.b.t. natuurbebeer en natuur in het algemeen

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
EPICA
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 5
Joined: 08 Apr 2005, 23:00
Location: Apeldoorn

Nachtegaal

Post by EPICA »

Hallo,
Er is gister een nachtegaal tegen mijn ruit aangevlogen en nu kan hij niet meer vliegen. Ik heb hem in een redelijk grote kooi gedaan met beukensnippers op de bodem, een "huisje" waar hij in kan en een paar takken. Ik heb een bakje met water in de kooi gezet, en een aantal schaaltjes met verschillend voer: 1 schaaltje met brood, 1 met vogelzaad, 1 met wat pindakaas(ik heb gelezen dat ze dat lekker vinden :? ) en 1 met wat aarde waar ik insecten in doe, zodat hij kan wroeten voor z'n eten. De insecten die ik voer vind ik in mijn tuin, slakken, wormen, pissebedden enz. Vandaag heb ik meelwormen gekocht. Dat is het enige wat hij eet, maar misschien komt dat door de stress.
Vandaag is hij ook een keer ontsnapt. Maar hij is een makkelijk prooi voor katten want ik kon hem na een half uur zoeken in mijn buurmans tuin toch vangen. Maar hij kon dus echt niet vliegen.

Een aardig lang verhaal geworden :) maar nu de vragen:
-Is het voer wat ik geef voldoende voor de nachtegaal?
-Wat zou er aan de hand kunnen zijn met zijn vleugels omdat hij niet meer vliegt?(het is niet gebroken)
-Heeft er iemand nog informatie over wat ik nu moet doen?(de kooi, enz.)

Alvast heel erg bedankt!

Thijs
User avatar
marnixjonker
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 191
Joined: 23 Nov 2002, 00:00
Location: Zuidbroek (Gn)
Contact:

Post by marnixjonker »

Hallo Thijs,

Zelf een gewonde vogel oplappen is heel erg moeilijk. Het is natuurlijk wel heel nobel wat je probeert, maar ik ben bang dat het niet gaat lukken. Het beste kan je zo'n vogel naar een vogelasiel brengen die in de loop van de jaren heel wat ervaring hebben opgedaan met het verzorgen van gewonde en zieke vogels. Je kan het beste contact opnemen met zo'n vogelasiel.
Bel anders eens met mevrouw Schouten uit Bellingwolde (0597 531518) Of de Fugelspits in Anjum (0519 321591). Ze kunnen je daar wel verder helpen.

Nog wat anders; weet je zeker dat het een Nachtegaal is?? Naar mijn idee is het namelijk wel erg vroeg voor deze soort (kijk maar eens bij de eerste waarnemingen op deze site).

Succes,
Marnix.
User avatar
EPICA
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 5
Joined: 08 Apr 2005, 23:00
Location: Apeldoorn

Post by EPICA »

Hoi Marnix,
Ik weet voor 99% zeker dat het een nachtegaal is, ik heb de foto's op deze site van de nachtegaal bekeken en hij lijkt er heel erg veel op; alleen een heel iets kortere staart en een rood kapje op zn hoofd (maar ik heb gelezen dat een nachtegaal dat vaak heeft)
Ik zal morgen proberen foto's te maken zodat je kunt kijken of het een nachtegaal is.
Het verzorgen zal inderdaar moeilijk worden, maar het is me al eerder gelukt om 4 duiven, 2 kraaien en 1 kauw te verzorgen. Maar aangezien deze vogel veel kleiner is zal het moeilijk worden, maar hij is wel in goede conditie (behalve dat hij niet vliegt).
Ik ga even kijken hoe het zo gaat want ik heb het idee dat het steeds beter gaat, maar als ik merk dat hij achteruit gaat zal ik meteen de dierenambulance/een dierenasiel bellen.

Bedankt voor je reactie, weet je toevallig wat meer over de vogel (voedsel enz.? want ik weet redelijk weinig van de nachtegaal :oops: )

Thijs
User avatar
mbot
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 113
Joined: 13 Dec 2002, 00:00
Location: Zuidhorn
Contact:

Post by mbot »

Is het geen vrouwtje zwartkop, deze hebben een roodbruin kopkapje en zijn voor de rest vrij "kenmerkloos". Een nachtegaal is gemakkelijk te herkennen aan de roestbruine stuit en staart. Ik ben benieuwd naar de foto's!
User avatar
marnixjonker
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 191
Joined: 23 Nov 2002, 00:00
Location: Zuidbroek (Gn)
Contact:

Post by marnixjonker »

Ik ben het met Martijn eens, dit klinkt meer als een vrouwtje Zwartkop.
Zowel Nachtegaal als Zwartkop zijn trouwens insecten eters. Het beste kan je meelwormen geven en universeelvoer. Als ik jou was zou ik toch nog even contact opnemen met een vogelasiel voor meer voedsel tips.

Hierbij nog even een foto van een vrouwtje Zwartkop:

Gr., Marnix.

Image
User avatar
EPICA
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 5
Joined: 08 Apr 2005, 23:00
Location: Apeldoorn

Post by EPICA »

Ik heb de "vogel" :) net gevoerd, hij zat te wachten op zijn voer en was in goede conditie!
De zwartkop lijkt er aardig op maar ik vind de foto's van de nachtegaal er toch meer op lijken.
Vandaag zal ik proberen foto's te maken, maar goede foto's zullen het niet worden vanwege het gaas. Ik kan hem niet uit de kooi halen want dan onstapt hij waarschijnlijk.

Thijs
User avatar
EPICA
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 5
Joined: 08 Apr 2005, 23:00
Location: Apeldoorn

Post by EPICA »

De foto's komen waarschijnlijk morge of dinsdag pas want die van vandaag zijn allemaal mislukt en het is nu te donker om zonder flitser te werken.
Ik heb 2 foto's waar hij wel opstaat maar het is te onduidelijk denk ik.
Zo gauw ik normale foto's heb zet ik ze hier neer.

Thijs
User avatar
Guest

Post by Guest »

EPICA wrote:Ik kan hem niet uit de kooi halen want dan onstapt hij waarschijnlijk.
Dag Thijs,

Bovenstaande zin van jou geeft al aan dat de vogel niet erg blij is met de ontstane situatie: vogels die in het wild zijn geboren en opgegroeid horen nu eenmaal niet thuis in een kooitje. Ik denk dat het voor het beestje (ongeacht de soort) het best is als je het gewoon los laat, zodat het zijn eigen voedsel weer zoekt. Uiteraard is er een kans dat de vogel dood gaat, maar die kans bestaat ook bij mensen... Vergeet niet dat het beestje nu erg gestresst zal zijn: één van de vele redenen waarom mensen die het goed bedoelen en een 'gewond' vogeltje in een doos/kooi stoppen met de bedoeling het op te lappen, de volgende dag de vogel dood in de doos/kooi vinden...Het is mijzelf ook enkele keren gebeurd toen ik nog jong was en het goed bedoelde...


Vriendelijke groet,

Marcel Haas
User avatar
EPICA
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 5
Joined: 08 Apr 2005, 23:00
Location: Apeldoorn

Post by EPICA »

Dat ben ik ook met je eens! Een wild dier hoort niet in een kooi, maar het is toch goed gekomen, ik heb hem in de kooi gedaan en daarna alleen heel soms gekeken en gevoerd, verder zo min mogelijk in de buurt geweest zodat hij minder stress had.
Het was ook niet mijn bedoeling om het diertje te houden maar alleen om hem wat te voeren totdat hij weer kan vliegen.
Hij is door het voer weer op krachten gekomen, en toen ik hem vanochtend wilde voeren zag ik dat hij zo energiek was dat ik de kooi heb geopend om te kijke of hij eruit kon vliegen, en hij vloog heel goed weg. hij heeft nog een uurtje in mijn tuin gezeten en toen vloog hij verder.
Nu kan hij verder op krachten komen zonder stress.
De foto's kan ik dus niet meer maken dus het blijft een raadsel wat voor soort het nou was :wink:

Bedankt voor de reacties!

Thijs
Locked

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 37 guests