Staatsbosbeheer volop aan het maaien in de Lauwersmeer......

Hier kun je opmerkingen en/of vragen kwijt m.b.t. natuurbebeer en natuur in het algemeen

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
mbot
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 113
Joined: 13 Dec 2002, 00:00
Location: Zuidhorn
Contact:

Post by mbot »

Het is inderdaad ongelofelijk. In het geval van de Ezumakeeg was plechtig beloofd dat er niet uitgemaaid zou worden voor het einde van het broedseizoen. Toen dat wel gebeurde sprak SBB van een "intern communicatiefoutje", maar dat is grote onzin, het is een bewust beleid. Met enkele vogelaars hebben wij het districtshoofd al met mails bestookt, maar tot nu toe zwijgt hij in alle talen. Ook hadden we al bedacht om de media in te schakelen, mede gezien het feit dat dit verre van de eerste keer is dat iets dergelijks gebeurt (o.a. kwartelkoningen in de Tjamme). Toen we hiermee dreigden, reageerde men met de opmerking dat dat misschien wat overdreven was, dat ze binnen SBB in ieder geval veel geleerd hadden van dit geval en ze er voortaan alerter op zouden zijn. Dit lijkt mij een lachwekkende manier van je schuld onder het tapijt vegen en zegt mijns inziens alles.
Het lijkt mij dan ook tijd om eens een "maatschappelijke discussie" aan te gaan over de rol, de verantwoordelijkheden en het beleid van SBB. Dit geldt dan niet alleen het maaibeleid, maar wat mij betreft ook de manier waarop in broedtijden maar klakkeloos met auto's en jeeps door natuurgebieden wordt gereden, klaarblijkelijk zonder enig oog voor de ravage en paniek die men daarmee veroorzaakt. Voeg daarbij het feit dat men meteen met het bonnenboekje staat te slingeren als je een meter te ver het gebied in staat (en men vogelaars af en toe eerder als vijanden lijkt te zien dan als bondgenoten), en het feit dat er totaal niet geluisterd wordt naar diegene die het warmste hart voor de natuur hebben (er komen bijvoorbeeld de meest onpraktische hutten op de meest nutteloze plaatsen en er komen vooral geen uitkijkpunten op plekken waar dat het meest gewenst is, bijv. Achter de zwarten), en je hebt een beeld van een in zichzelf gekeerde organisatie die in haar eigen wereldje leeft en met oogkleppen op doet waar het zelf zin in heeft.
Laat het duidelijk zijn dat dit mijn (misschien af en toe wat ongenuanceerde) persoonlijke mening is, ik hoop dat ik het allemaal verkeerd zie, dat het hogere doel van al het handelen mij ooit ineens duidelijk zal worden en ik met de staart tussen de benen zal afdruipen.

Martijn

Ps: Hiermee wil ik zeker niet alle mensen van SBB over een kam scheren, er zijn ook zeker een paar hele goede, die het allerbeste met de natuur voor hebben en uitermate behulpzaam en vriendelijk zijn. Het gaat hier om het beleid, niet om de personen.
User avatar
Jan Willems

maaien Ezumakeeg

Post by Jan Willems »

Wat een ongelofelijk lul-verhaal van Martijn Bot. Natuurlijk is het niet goed te praten wat er in de Keeg is gebeurd. Maar ik baal ook als een stekker. Dank zij vogelaars was ik gewezen op de aanwezigheid van de Grauwe gors. Toch is er gemaaid. Ik kan me voorstellen dat als je vanuit een auto met een grote telescoop naar vogeltjes zit te loeren, weinig fouten maakt. Maar wij werken keihard om het Lauwersmeergebied die waarde te geven die het verdient. En daarbij kunnen fouten worden gemaakt. Stomme, stomme, fouten, in dit geval.
Dat wij onmiddellijk met het bonnenboekje klaar zouden staan is een grove leugen. In de 12 jaar dat ik hier boswachter ben, heb ik 2 maal een vogelaar bekeurd in verboden gebied! Vogelaars zijn mijn bondgenoten. Ik heb ze nodig en zie ze beslist niet als mijn vijanden. Het is de zotheid ten top om te beweren dat in het Lauwersmeergebied de vogelkijkhutten verkeerd staan. Talloze positieve reacties van vogelaars uit binnen- en buitenland doet anders vermoeden!
De door Bot gewenste vogelkijklocatie bij Achter de Zwarten zou een enorme verstoring van vogels tot gevolg hebben en een vloek in het landschap betekenen. Maar ja, dat maakt hem natuurlijk niets uit: áls je maar vogeltjes kunt kijken.
Staatsbosbeheer is geen in zich zelf gekeerde organisatie die ‘in de broedtijd met jeeps door natuurterreinen rijdt’. Ik vertegenwoordig een transparante organisatie die altijd bereid is in discussie te gaan. Daarvoor hoeft echt niet gedreigd te worden met de media.
En meneer Bot, verschuil u zich niet achter uw PS: zwak!
Jan Willems
User avatar
mbot
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 113
Joined: 13 Dec 2002, 00:00
Location: Zuidhorn
Contact:

Post by mbot »

Beste Jan,

Ten eerste: ik voel mij niet aangesproken met de figuren die "uit autootjes met een telescoop vogeltjes loeren". Ook is het niet zo dat ik alleen maar voor eigen plezier, het vogels kijken, deze (wellicht wat ongenuanceerde , maar da's af en toe wel handig als je een punt wilt maken) reactie schrijf. Ik schrijf dit omdat ik tegenwoordig te vaak een gevoel van onbegrip en soms zelfs woede voel als ik zie hoe SBB soms te werk gaat. Nogmaals, ik wil geen personen afbranden, ik zoek geen oorlog, ik heb het niet alleen over de Lauwersmeer en misschien zie ik het allemaal verkeerd, maar omdat ik nogal vaak mijn autootje uitkom (jazeker!) zie ik in het veld veel vogels, maar ook te vaak onbegrijpelijke situaties.
Het geval van de Keeg is schrijnend. De boodschap was duidelijk: er moest NIET gemaaid worden. NIET gemaaid, da's alles. En wat gebeurt er: er wordt WEL gemaaid. Dan kun je zeggen dat het allemaal vreselijk stom is en dat waar gewerkt wordt, fouten worden gemaakt, maar daar kopen al die afgeslachte vogels en uitgemaaide nesten niets voor. SBB moet toch weten dat je in deze tijd van het jaar dit biotoop uberhaupt niet moet maaien, nog los van het feit dat er toevallig een zeldzaamheid zat? En er wordt nu gewoon doorgegaan met het roekeloos maaien in de Kollumerwaard. Ik kan me nog goed herinneren van vorig jaar toen ik daar vaak kwam, dat ik op een dag een paartje Roodborsttapuiten zag voeren. Een dag later zag ik alleen een vertwijfeld mannetje tevergeefs op zoek naar het die dag uitgemaaide nest. Zo is dat dit jaar ongetwijfeld weer gegaan. Er zal vast een hoger doel achter het maaibeleid zitten, en misschien kijk ik dan te veel uit oogpunt van vogels, maar het maakt me kwaad, heel kwaad!
Wat ook meerdere malen per jaar gebeurt in verschillende natuur(ontwikkelings)gebieden in Nederland is dat je staat te kijken en alles ineens opvliegt. Een vogel, een vliegtuig? Nee, het is een auto! Een groene auto. Na een rondje te hebben gereden dwars door het beschermde gebied verdwijnt de auto ook weer, een hoop paniek achterlatend. Ook hier zal wel een idee achter zitten, maar voor de neutrale kijker is dit op z'n zachtst gezegd moeilijk te begrijpen.
Wat betreft hutten, laten we voor de grap even de laatste twee creaties uit het Lauwersmeer als voorbeeld nemen: de hut in de Keeg zuid is volstrekt overbodig, voegt niets toe aan het uitzicht vanaf de weg en heeft al vele vogelaars met een hernia opgescheept vanwege de lage kijkgaten. Het uitzichtpunt in de Kollumerwaard is helemaal van een lachwekkende knulligheid: architectonisch wellicht verantwoord (alhoewel ik dit ook een vloek in het landschap vind, beste Jan!), maar hilarisch onpraktisch en bovendien verkeerd om (het grote, open gedeelte staat naar de achterkant, het oninteressantste deel van het gebied). Wat betreft Achter de Zwarten: het enige dat we vragen is een kleine verhoging, zodat je het geweldige gebied in ieder geval iets beter kunt overzien. Dat dat verstorend zou werken is grote onzin. De afstand is enorm tot het daadwerkelijke, kwetsbare stuk (vergelijk dat maar eens met de Keeg, die hut moet dan helemaal het summum van verstoring zijn) en er staat bovendien een enorm bungalowpark op de zelfde plek! Over verstoring gesproken! Erg zwak om dan te zeggen dat ik dat uitkijkpunt alleen maar wil om kosten wat kost vogeltjes te kijken, hou je alsjeblieft bij de discussie.
Wat betreft de boetes, tenslotte: ik heb niet geschreven dat Jan Willems iedereen achter de broek aan zit, ik schets een beeld van wat ik van anderen hoor, en een heel enkele keer zelf meemaak, waarbij er wel de nuance gemaakt moet worden dat ook vogelaars niets menselijks vreemd is en ook zij wel eens dingen doen die niet kunnen en die bestraft mogen worden.
Al met al zou ik graag een keer met SBB in discussie (niet op dit forum), al zou het maar zijn om wat begrip te kweken voor elkaar doen en laten. Ik heb hart voor de natuurgebieden en speciaal de vogels in Nederland, en als SBB dat ook heeft (en daar twijfel ik nog steeds niet aan, alleen de manier waarop begrijp ik niet) moet er toch uiteindelijk geen probleem zijn.

Martijn

Ps: ach, laat ook maar...
User avatar
Mars
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 6
Joined: 30 May 2005, 23:00
Contact:

Post by Mars »

Maar... DE vraag is natuurlijk:

Hoe heeft het in vredesnaam kunnen gebeuren dat zowel Ezumakeeg als Kollumerwaard zijn gemaaid? Ok, er wordt toegegeven dat er stomme fouten zijn gemaakt, maar deze fout kun je je als natuurbeherende organisatie toch niet veroorloven? Maaien in juni?! Dat lijkt mij toch regel nummer één...

Marcel Haas
User avatar
bakker
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 193
Joined: 15 Mar 2005, 00:00

Post by bakker »

Waar maak jij je nou echt druk om meneer Bot, om het maaien of om de kijkhutten. Deze discussie gaat over het maaien en je begint zelf over die kijkhutten te klagen. Waar gaat het jij nou nu werkelijk om? En jij denkt dat een auto die een keer door het terrein rijdt grote verstoring veroorzaakt? Welke verstoring is er nodig om een kleinst waterhoen met zekerheid vast te stellen. En over wetenschappelijk gesproken, wat is jouw bijdrage. Ik ben jou naam nog niet tegen gekomen in bijv. de broedvogel atlas, inventarisatie rapporten of lopende onderzoeken in de provincie. En natuurlijk, iedereen vogelt op zijn eigen manier, de een wil soorten scoren en een ander doet iets meer dan dat. Geen probleem lijkt mij, maar doe dan niet als of jij alles beter weet en misschien moet jij je iets beter gaan verdiepen in hoe het werkt bij SBB.
User avatar
mbot
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 113
Joined: 13 Dec 2002, 00:00
Location: Zuidhorn
Contact:

Post by mbot »

Ik pretendeer absoluut niet de waarheid in pacht te hebben en te weten hoe het allemaal werkt, dat geef ik ook duidelijk aan. Ik heb er al op gewezen dat de mening die ik verkondigd heb een persoonlijke indruk is waar iedereen recht op heeft, en dat ik als ik het verkeerd zie ik daarvoor meer dan open sta. De aanleiding was het maaien, ik heb daar een aantal andere zaken bijgehaald die mij de laatste jaren ook (in negatieve zin) zijn opgevallen. Die hutten krijgen nu een wat te prominente plaats in de discussie, dat is ook niet het belangrijkste.
Ik had gehoopt om via deze discussie, waarin ik de zaken wellicht af en toe wat (te) scherp heb gesteld, een verklaring te krijgen voor een aantal zaken die mij opvallen en raken. Waarom er nu ineens de wetenschap en de zaken die je naast het vogelen wel of niet doet worden bijgehaald, begrijp ik even niet, die stap mis ik even.
Graag zou ik me willen verdiepen in SBB, zoals in alle organisaties waar ik direct en indirect mee te maken krijg. Als je kijkt naar de visie, dan kan ik ook niet anders dat daarmee eens zijn. Ikzelf werk ook voor een grote organisatie, die ook een visie heeft, waar ik me ook in kan vinden, maar de uitvoering van deze visie laat hier en daar grote ruimte voor kritiek en verbeteringen. En daar gaat het om, daar hebben we het hier over. Als ik de visie op natuurbeheer en de rol van de mens in het geheel bekijk (de mens als ingrijper in de natuur en de mens als recreant), kan ik die af en toe niet rijmen met wat ik in het veld zie gebeuren. Er gebeuren natuurlijk ook een heleboel goede dingen (het nare van goede dingen is dat die lang niet zo opvallen als de slechte), maar juist die dingen die fout gaan of beter kunnen bepalen vaak een beeld dat je krijgt en langer behoudt. Te vaak blijf ik dus de laatste tijd zitten met de vraag: Waarom? Waarom wordt er nu, hier gemaaid, waarom rijdt er nu hier (alweer) een auto door het gebied, waarom komt er nu precies hier zo'n hut en waarom worden we af en toe aangesproken alsof we criminelen zijn. Dat ik de hele organisatie in zichzelf gekeerd heb genoemd is wellicht wat te kort door de bocht en ingegeven door de emoties van het moment, die woorden neem ik bij deze terug. Maar de antwoorden op de rest van mijn vragen houden me wel bezig, en daarop heb ik in deze discussie ook nog geen antwoorden kunnen vinden.

Martijn
User avatar
martin
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 21
Joined: 05 Jan 2003, 00:00

maaien

Post by martin »

Ok, genoeg tekst, zou de transparante organisatie nu aub even kort willen uitleggen waarom er al in juni gemaaid moest worden? Ik vermoed trouwens dat het direct of indirect iets met geld te maken heeft...

Martin
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Post by Aart »

Yo,

Wat mij opvalt is dat de meest felle reactie weer komt van iemand die zijn naam niet bekend durft te maken.
Wat mij betreft mag de systeembeheerder de laatste reactie van 28 juni wel verwijderen.

Aart
User avatar
leonbewe
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 86
Joined: 07 Nov 2005, 00:00
Contact:

Post by leonbewe »

Ik ben geen SBB-er van het Lauwersmeer, maar dit gaat ook mij aan als SBB-er vanuit Oost Groningen.

Veel terreinen worden gemaaid om een bepaald stadium in stand te houden. Je kan wel bedenken wat er gebeurd als je niet maait en het gewas niet afvoerd. De grasmat vervilt, verruigd en verbost uiteindelijk. Dit wil je voorkomen, want dat gaat ten kost van allerlei bijzondere soorten (let wel soorten en geen vogelsoorten want natuur is meer dan vogels alleen).

Broedende vogels wil ik graag allemaal beschermen, maar helaas, om een gebied duurzaam te behouden en te ontwikkelen, moeten werkzaamheden (maaien en dunnen) verricht worden, en dat gaat weleens ten koste van .... helaas kunnen we niet en de geit en de kool sparen.

Waarom niet maaien na de broedtijd:
Je kan kiezen om het na de broedtijd te maaien, dus tussen half augustus en half oktober.
1. Aan de ene kant kan dat technisch niet in alle gevallen omdat de grond vaak te nat is en te weinig draagkracht heeft. Maaien met een rups machine kan ook maar dat is bijzonder kostbaar (600-800 euro/ha) en dat doe je dus alleen op de meest kwetsbare natte graslanden.
2. Aan de andere kant bestaat er, tot nu toe, geen belangstelling voor het gemaaide product van dode plantenmateriaal en de enige bestemming tot nu toe is afvoer naar een composteerinrichting (kosten: maaien, transport en stortkosten, baten: goede broedomstandigheden). Dit is wat mij betreft de beste optie, maar om alle hectares op deze manier te beheren dat is helaas niet te betalen, en als we het al deden dan werden we ook argwanend aangekeken vanuit andere hoeken dan natuurbescherming.
3. Daarnaast wil je met maaien en afvoeren voedingsstoffen afvoeren, dat gaat het snelst bij een groen product, en niet als alles al afgestorven is. Dit wordt toegepast bij een overgangsbeheer bij natuurontwikkeling om te erge verruiging tegen te gaan.

Waarom al maaien na 15 juni:
Veel graslanden worden verpacht aan boeren of er wordt gras op stam verkocht. Dit is voor zowel SBB als de boer absoluut geen vetpot, laat me niet lachen. Het is voor SBB interessant om kosten te drukken en boeren hebben er andere belangen bij. Er is daarom, op hoger niveau, besloten om maaien toe te staan vanaf 15 juni. Voor een aantal weidevogels is dit meestal een goede datum, helaas niet voor alle soorten en elk broedsel (het broedsel roodborsttapuit van Martijn Bot is een tweede of zelfs derde broedsel geweest), dat beseffen de meeste boswachters zich ook heel goed. Bij aanwezigheid van een bijzondere vogel (kwartelkoning, grauwe kiekendief) wordt een boer gevraagd veel later (na 1 aug) te maaien. Bij mij gaat dat in overleg in alle gevallen tot nu toe goed. Bij een te late maaidatum haken veel boeren af, want pacht betalen en dood gras zonder voedingswaarde oogsten kan bedrijfseconomisch niet.

Kortom het heeft direct en indirect met geld te maken, net zoals alles in deze wereld. Wij hebben een budget per district, wat met deze nieuwe regering weer ingekrompen is, waar we het van moeten doen. En dan moet je keuzes maken.

Als er vogelaars zijn die wat grond willen pachten kunnen zich melden, zo duur is het niet en je kan dan maaien wanneer je wil, maar na 15 juni.

Achtergronden van keuzes die in het Lauwersmeer gemaakt worden ken ik niet, maar hiermee hoop ik dat graslandbeheer iets duidelijker wordt,

groeten, leon luijten

PS. Nog even over de kijkhutten; dit hoeven niet per definitie VOGELkijkhutten te zijn, ook kleine mensen (kinderen) mogen door een kijkgaatje kijken, bij die hoge kunnen ze niet bij.
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Post by hdelange »

even op antwoord op de vraag van Aart, hij heeft gelijk dat de bijdrage verwijderd had moeten worden, echter Martijn had al een reactie gegeven voordat ik het had kunnen verwijderen.
Als ik hem nu verwijder haal je een stuk uit de diskussie, die al verder is gelopen.

Zoals al vaker is aangegeven, willen we liever geen anonieme bijdragen in het Forum, zeker niet als ze te persoonlijk worden.

De openheid die er bij het forum bestaat, om zonder in te loggen te kunnen plaatsen, geeft o.a. dit als nadeel.
Wat willen we, dat ik het zo zet dat iedereen verplicht is om aangemeld te zijn op de site om een bijdrage te plaatsen?

Maar helemaal anoniem is de bijdrage ook niet, in dit geval weet de webbeheerder wel wie de bijdrage heeft geplaatst!

Nu wil ik het aan Martijn overlaten of hij graag wil dat ik het verwijder, dan doe ik dat zonder meer, maar als hij er geen moeite mee heeft is het ook prima.

Webbeheerder

Henk
User avatar
mbot
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 113
Joined: 13 Dec 2002, 00:00
Location: Zuidhorn
Contact:

Post by mbot »

Beste Leon,

Bedankt voor dit heldere antwoord. Je zegt in ieder geval heel duidelijk dat het bij het maaien voor een groot gedeelte te maken heeft met geld. Hoe triest dat ook is, het is de waarheid van tegenwoordig en de spagaat waar SBB klaarblijkelijk in zit. Hoewel ik er natuurlijk mijn hele grote bedenkingen bij heb (maar dat komt omdat ik te veel met een vogelhart naar de zaak kijk, en ik niet afhankelijk ben van het geld dat er mee gemoeid is), vind ik het in ieder geval goed dat dit eindelijk eens gewoon wordt toegegeven, en er niet met mooie (of agressieve) woorden en smoezen omheen wordt gedraaid. Dit geeft mij in ieder geval de gewenste helderheid, maar vrolijk word je er allerminst van.
Ik weet uit wat ik uit het veld hoor dat ik niet de enige ben die zich vaker en vaker ergert aan beslissingen en handelingen van SBB (alhoewel dat misschien wel zo lijkt). Het probleem daarbij is dat je alleen de verwoestende en/of ergerniswekkende resultaten van handelen ziet, en de bedoelingen, gedachten en problemen achter deze daden niet snapt of niet begrijpt . Een eerlijke en duidelijke communicatie van de kant van SBB (zoals Leon dat bij deze wel doet) kan daarbij af en toe een hoop verklaren en een hoop onbegrip wegnemen. Op mijn mail aangaande de gang van zake in de Keeg heb ik van de transparante organisatie nooit een antwoord gekregen, bijvoorbeeld, en dat is een van de redenen van mijn heftige reactie: er wordt een belofte gedaan, die wordt bruut geschonden, je vraagt om uitleg en wordt vervolgens afgepoeierd. Dat was voor mij reden genoeg om alle frustratie van de laatste jaren maar eens op tafel te gooien.
Leon, nogmaals dank voor de uitleg, het begrip is wat mij betreft vergroot, maar ik vrees dat de ergernis zo nu en dan onvermijdelijk zal blijven...

Martijn
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 45 guests