Bengaalse Oehoe weggevlogen

Hier kun je opmerkingen en/of vragen kwijt m.b.t. natuurbebeer en natuur in het algemeen

Moderator: hdelange

User avatar
Arthurmol
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 15
Joined: 19 Jun 2006, 23:00
Location: Drenthe, NL
Contact:

Post by Arthurmol »

Simone wrote:Ik heb zelf ook een foto van jouw oehoe gemaakt, in Leeuwarden, Arthur. Tenzij je het onderhuids hebt ingebracht, was daar geen telemetrie te zien.
Ik propageer al jaren het gebruik van telemetrie Simone. Je bent mijns inziens verplicht dergelijke vogels daarmee te vliegen, zowel in het belang van de vogel in kwestie als in het belang van de natuur. Als ik dan vervolgens mijn eigen vogels er niet mee vlieg zou dat wel enorm hypocriet zijn niet dan?

De zender bevestig ik bij de Oehoe altijd aan de voetring aan zijn linkerpoot. Mogelijk heb je hem dus vanuit de verkeerde hoek gefotografeerd. De foto waar je over spreekt zou ik dus graag ontvangen.

Arthur
User avatar
Arthurmol
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 15
Joined: 19 Jun 2006, 23:00
Location: Drenthe, NL
Contact:

Post by Arthurmol »

Simone wrote:Maar mijnheer Mol vertelt alleen het verhaal dat hij wil vertellen en wat goed overkomt . Maar zeer zeker niet hoe het er daadwerkelijk aan toegaat bij de heer Mol.
Iedereen kan overal altijd zien hoe ik met de vogels omga. Bij jou is dit niet het geval want je bent redelijk anoniem.

Over selectiviteit gesproken; je berichtgeving over mij nu lijkt me redelijk insinuerend, selectief en opruiend. Ik zal dus ook de discussie erover stoppen want het heeft geen zin. Wel zie ik nog graag even die foto van onze uil tegemoet uiteraard.

Arthur
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Post by arenaria »

Wow, meta-meta-meta-meta (of ben ik het nou kwijt?) - in ieder geval kunnen we constateren dat de VAG geen bestuur meer heeft.

Jan Allex
User avatar
hansl
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 62
Joined: 24 May 2006, 23:00

Post by hansl »

bestuur is op vakantie denk ik... wordt mooi weer he!
User avatar
Arthurmol
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 15
Joined: 19 Jun 2006, 23:00
Location: Drenthe, NL
Contact:

Re: bengaalse Oehoe

Post by Arthurmol »

RonaldNuiver wrote:Sorry was inderdaad even het land uit (naar de Bengalen)
Een hoop Oehoe's dat ik daar heb gezien. Helaas voor de Uilen allemaal in piepkleine kooitjes gehouden en gereed voor verscheping naar verre oorden.

Maar nu serieus. Ik ben het eigenlijk wel met Jan Allex eens dat oproepen op "onze" site om ontsnapte kooivogels terug te bezorgen hiervoor niet bedoeld is. Dit heeft inderdaad niets met onze doelstellingen te maken als Natuurbeheer, vogelbescherming en natuurbeleving.
Ik zal met de overige bestuursleden dit aankaarten en kijken of we dit soort oproepen voortaan op de site moeten vermijden.

Ronald nuiver
Dit is nu juist wat ik trachtte aan te geven Ronald. Ook vanuit mijn perspectief vind ik dat dergelijke zaken hier niet thuis horen. Hiervoor zijn dierenambulances, opvangcentra e.d. beschikbaar lijkt me.

Inmiddels heb ik ook de Drentse site ontdekt :) Ik wist niet dat er zoveel informatie beschikbaar was over waarnemingen. Ik zie hier veel en zal het op de Drentse site melden indien er aanleiding voor is.

Gr

Arthur
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Post by arenaria »

Hoi Ronald,

dank voor je reactie. Aan jouw aanwezigheid op de site twijfel ik niet en ook niet, overigens, aan jouw dagelijkse arbeid om zowel de financiën als de ledenadministratie van onze vereniging up-to-date te houden.

Waar ik eigenlijk naar uitkijk is uitsluitsel (van voorzitter en voor mijn part secretaris) over beleid in dezen. Er wordt nu, hoe men het wendt of keert, op het forum van AG propaganda gemaakt voor het houden van uilen en roofvogels in gevangenschap (Harry Potter-effect?). Arthur Mol is een bekende valkenier en hij heeft echt een vergunning, maar ook bij legale valkerij wil ik anno 2006 vraagtekens plaatsen, en bovendien zijn er met meer dan 200 vergunningen in mijn ogen in Nederland zeker 198 te veel. VAG hoort geen spreekbuis te zijn voor valkeniers.
Voorts hoort het moddergooien tussen forum-bezoekers (die overigens geen lid zijn van de vereniging) niet te worden getolereerd.
En ten laatste nogmaals: ik meen toch echt dat anonieme bijdrages zouden worden verwijderd. Dat was al beleid. Is Henk ook op vakantie?

Jan Allex
User avatar
Arthurmol
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 15
Joined: 19 Jun 2006, 23:00
Location: Drenthe, NL
Contact:

Post by Arthurmol »

arenaria wrote:Er wordt nu, hoe men het wendt of keert, op het forum van AG propaganda gemaakt voor het houden van uilen en roofvogels in gevangenschap (Harry Potter-effect?). Arthur Mol is een bekende valkenier en hij heeft echt een vergunning, maar ook bij legale valkerij wil ik anno 2006 vraagtekens plaatsen, en bovendien zijn er met meer dan 200 vergunningen in mijn ogen in Nederland zeker 198 te veel. VAG hoort geen spreekbuis te zijn voor valkeniers.
Jan Allex
Volledig mee eens Jan Allex. Volgens mij ken ik je nog van een paar jaar geleden en hebben we hier ook eens over gediscussieerd. Ik zal nooit propaganda maken voor het houden van roofvogels- en/of uilen. Wij zijn ermee bezig op een verantwoorde manier en daardoor kunnen we ook met iedereen door 1 deur. Maar iedereen die serieus met valkerij en dat soort zaken bezig is stoort zich ook aan het gemak waarmee mensen roofvogels en of uilen tegenwoordig kunnen aanschaffen. Hierdoor komen excessen waar niemand bij is gebaat.

Inmiddels zijn er gelukkig duidelijke aanwijzingen dat de wetgeving wordt gewijzigd. Dit is zowel voor de serieuze valkeniers als de vogelaars denk ik een goede ontwikkeling. Er zullen dan eisen worden gesteld alvorens mensen die vogels mogen loslaten. Excessen zoals een losvliegende Bengaal kunnen dan deels worden voorkomen. Zo niet, dan is de persoon in kwestie aanspreekbaar op zijn/haar verantwoordelijkheden.

Ik zeg niet dat er dan nooit een vogel verloren zal gaan. Maar het zal dan wel een uitzondering blijken als dit geschiedt en niet 'de regel' zoals tegenwoordig helaas vaak het geval is. Ik heb een zeer populaire internet site en daardoor word ook ik regelmatig met dergelijke excessen geconfronteerd door allerlei instanties die misstanden tegen komen. Ik vind dit niet leuk, voor de vogels is het niet leuk en ook niet voor de natuur. Geloof me dus maar dat velen op die wijziging zitten te wachten.

Laat ik het duidelijk stellen;- ikzelf ben net zo gek van vogels in de natuur als iedereen op dit forum. Ook ik zit steeds met m'n hoofd omhoog te kijken en geniet ervan als ik de Boomvalk weer 's boven m'n tuin zie of zelfs de Zeearend zoals enkele weken geleden. Op de natuur moeten we zuinig zijn want die levert al genoeg in. Ik heb dus ook een duidelijke scheidslijn tussen de in gevangenschap gekweekte vogels die ik benut en de natuur.

Ik zeg niet dat iedereen het eens moet zijn met mijn werkzaamheden. Wat wel belangrijk is, is dat we elkaar met respect in de ogen kunnen kijken en dat ALS mensen zich met valkerij of het los vliegen van roofvogels bezig houden, dit op verantwoorde wijze geschiedt.

Mvrgr

Arthur Mol
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

bengaalse oehoe

Post by meeuwiss »

Hoi Vogelaars,
Met belangstelling deze mega-discussie gevolgd en geprobeerd iedereen in zijn gedachtengang te volgen. Boeiend.
Zelf ben ik van mening dat mensen die vogels in gevangenschap houden de "natuur" bij zich of onder zich willen hebben. Strikt genomen is het een vorm van bezit, het willen hebben van een wezen voor jezelf. Terwijl de natuur overal om je heen is. Niet alleen hoor je daar zelf toe maar maak je er elke dag deel van uit. Als je echt oog hebt voor de natuur om je heen dat hoef je maar enkele meters te lopen en je staat er middenin. Vanmorgen zag ik tijdens de dagelijkse wandeling met de hond de uitgevlogen Boerenzwaluwen op het bruggetje, zwenkende Huiszwaluwen over het water, bedelende Putters met een uitbundige zingende Spotvogel op de achtergrond. Als je hier dagelijks van kan genieten, hoef je geen enkel beest op te sluiten. Het is puur egoisme, puur gericht op jezelf als je dat doet. Elk mens kan het zich aanleren om de natuur om zich heen te respecteren en met verwondering en geduld in zich op te nemen. Iedereen, niet alleen vogelaars. En dan hoef je niet weten hoe elk pietje heet.
Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat valkeniers gevraagd worden overlast te bestrijden zoals duiven op stations, meeuwen op vuilnisbelten en vliegvelden. Pas dan doen ze nuttig werk.
Demonstraties met roofvogels voor groot publiek getuigen van weinig respect voor de natuur, roofvogels zijn echt geen speelgoed en eendagskuikens helemaal niet! Niet pedagogisch voor kinderen bovendien.
Zoals gezegd komt het steeds weer terecht op respect voor de natuur om ons heen. Hoe gaan ook wij daar mee om? Als avifaunaleden hebben we er ook geregeld mee te maken. Hoe belangrijk is het om een Ross gans in beeld of op te foto te krijgen, moet ik daarvoor de hele troep Brandganzen de lucht injagen? Hoe lang wil ik die Grauwe Klauwier pesten voor een plaatje in mijn boek of op de vogelsite? Het zijn elke dag gewetensvragen.
Kan ik mij permitteren de regels aan de laars te lappen, een beschermd broedgebied inlopen omdat ik die twee Dunbekmeeuwen van dichtbij wil vastleggen?
Ik denk dat we ons elke dag deze vragen moeten voorleggen; hoeveel respect heb ik voor de vogels en stel ik mezelf sociaal op naar mijn mede-vogelaars. Het is jammer dat dit soort discussies zo weinig verschijnen in het forum, dat mis ik wel eens. Dat wil niet zeggen dat ik mij nooit schuldig maak aan verstoring, ik maak net zo goed fouten in het veld.
Niemand hoeft bang te zijn onder eigen naam zijn mening te verkondigen want ieder draagt zijn eigen verantwoordelijkheid op deze site, daar heb je het bestuur niet voor nodig. Persoonlijke vetes uitvechten doe je niet op een site, noem ook geen namen want half Nederland leest jouw bijdrage!
Tenslotte, zullen we elke week eens een pittig onderwerp aansnijden over vogelbescherming, terreinbeheer, vogels spotten enz? Ik kan er zo wel twintig bedenken.
Blijf kritisch kijken!
Guido Meeuwissen
User avatar
pionara
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 36
Joined: 17 Mar 2006, 00:00
Location: Froombosch

Post by pionara »

Dit soort discussie vind ik vergelijkbaar met die van een vleeseter op een vegetariersite. De een is voor de ander tegen.
Je kunt hier dan ook tot in de treuren over praten.
Zolang de wet het toestaat zal ik vogels houden zowel papegaaien als uilen. Ik zorg goed voor mijn vogels en ze zitten in ruime volieres.
Als het zo ontzettend erg zou zijn voor de vogels zouden ze zich toch ook niet voortplanten en niet de dubbele leeftijd halen dan in de natuur , toch?
User avatar
Wilster
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 192
Joined: 03 May 2003, 23:00
Contact:

Post by Wilster »

Ik kijk wel degelijk (vrijwel) dagelijks op de website, maar dat wil nog niet zeggen dat ik alles bekijk wat in het forum wordt geschreven. En het onderwerp "Bengaalse oehoe weggevlogen" kon mij onvoldoende boeien.
Dat ik nu reageer komt omdat mijn nieuwsgierig waarom een dergelijk onderwerp zoveel reacties oproept ertoe heeft geleid dat ik een en ander heb doorgelezen.
Eerst even een algemene reactie. In principe hebben de mensen die de website onderhouden en samenstellen een grote mate van vrijheid in wat ze doen. En dat geldt ook voor de onderwerpen in het forum. Vergelijk het met de Grauwe Gors, waar het bestuur zich (normaal gesproken) ook niet bemoeit met de inhoud. Daarvoor is er een redactie.
Bij een forum op een website is de mate van vrijheid (of zo u wilt anarchie) nog groter. Wat daar geschreven of verkondigd hoeft dan ook niet in lijn te zijn met de doelstellingen en beleid van de VAG.
Dat wil niet zeggen dat er geen regels zijn. Henk de Lange heeft hierover in een forum wel eens wat geschreven. Geen gescheld, wilde beschuldigingen of anonieme bijdragen. Dat is bij het onderhavige forum duidelijk niet goed gegaan, maar Henk zal ook wel eens wat anders te doen hebben..............

Hoewel ik mij ook afvraag wat iemand in vredesnaam bezield om een bengaalse oehoe als een soort huisdier te houden, heb ik tegen het onderwerp zelf niet zoveel bezwaar. Het kan een aardig onderwerp worden van discussie (wat ook deels is gebeurd). En dat kan prima zonder dat zich altijd een bestuurslid met het forum bemoeit.

Eergisteren was er een bestuursvergadering, maar het onderwerp van de bengaalse oehoe en de meer uitgebreide discussie over dit punt is niet door een bestuurslid ingebracht.
Zonder nou alle halsbandparkiet en kanariehouders te willen oordelen vind ik persoonlijk dat het houden van dergelijke exorbitante vogels normaal gesproken niet zou moeten worden toegestaan. Het is algemeen bekend hoe er gefraudeerd wordt met zogenaamd in gevangenschap geboren vogels. Dit blijkt in de praktijk niet of nauwelijks controleerbaar.
Nou geloof ik Simone graag als ze zegt dat deze oehoe in gevangenschap is geboren. Klaas merkt echter terecht op dat recente voorouders van deze vogel nog wel in het wild leefden en dat er dus op een gegeven moment een vogel moet zijn gevangen of eieren geroofd. Dat is alleen al voldoende reden waarom het houden van uilen e.d. moet worden ontmoedigd of beter nog verboden.
Ik hoop overigens wel dat deze uil wordt teruggevonden.

En nu vind ik dat ik wel weer genoeg heb ingetikt.

Arjo Bunskoeke.
User avatar
willemwind
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 119
Joined: 11 Sep 2005, 23:00
Location: Siddeburen
Contact:

Post by willemwind »

Wel een beetje dom he? Zo'n uil beetje rond je huis laten vliegen...waarom lieten jullie hem niet gewoon in z'n kooi??
User avatar
SScholten
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 15
Joined: 24 Nov 2004, 00:00
Location: Bakkeveen
Contact:

Post by SScholten »

Omdat de kooi te klein is voor zo'n mooi en gigantisch beest :?
User avatar
willemwind
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 119
Joined: 11 Sep 2005, 23:00
Location: Siddeburen
Contact:

Post by willemwind »

Ik bedoel niet zo'n klein 'papegaaienkooitje' ofzo maar een voliere ofzo...het lijkt me dat zo'n vogel daar dan toch in kan rondvliegen?
nouja...
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 43 guests