Bengaalse Oehoe weggevlogen

Hier kun je opmerkingen en/of vragen kwijt m.b.t. natuurbebeer en natuur in het algemeen

Moderator: hdelange

User avatar
Arthurmol
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 15
Joined: 19 Jun 2006, 23:00
Location: Drenthe, NL
Contact:

Post by Arthurmol »

klaas wrote:Beste Arthur,

Plezierjagers die in Nederland een Wilde Eend met een geweer doodschieten handelen volledig binnen het kader van de wetgeving. Hetzelfde geldt voor mensen die eieren van Kieviten rapen: ook dit is in Friesland binnen bepaalde kaders wettelijk toegestaan. Hetzelfde geldt voor Nederlandse jagers die naar een ver buitenland gaan om daar voor hun plezier bepaalde vogelsoorten te doden.
Moeten alle vogelaars dan ook maar automatisch respect hebben voor Nederlanders die voor hun plezier Wilde Eenden doodschieten, eieren van Kieviten rapen of voor hun plezier vogelsoorten in een ver buitenland doodschieten? Volgens jou wel, gezien je stelling “Ik respecteer jullie. Respecteer mij ook svp.” Beste Arthur, ontken je nu echt het recht dat mensen mogen walgen van de gewoonte van andere mensen die bijvoorbeeld voor hun plezier Wilde Eenden doden, voor hun plezier Kievitseieren rapen, voor hun plezier vogels in een ver land doden of voor hun plezier roofvogels kweken?
Je trekt het uit proportie Klaas. Ik heb nog nooit een wilde eend gedood of een kievitsei geraapt. Ik ben ook geen voorstander van de geweerjacht zoals deze soms wordt beoefend. Voor het plezier beestjes doodknallen daar zie ik echt geen plezier in.

Ik zal je iets vertellen. En je mening is bijvoorbaat al gekleurd denk ik, maar volgens mij mis je toch enige feiten over valkerij en de jacht met roofvogels;

- Momenteel zijn er 200 valkeniers (akte houders) die mogen jagen.
Dit is een vast aantal aktes. Meer zijn er niet beschikbaar.

- Momenteel zijn er ik dacht enkele tienduizenden geweerjagers met akte.
Hieraan zit geen beperking. Mensen doen cursus en krijgen akte. Klaar.

- Een valkenier jaagt in principe om zijn vogel te zien vliegen. Dat ziet ie
het mooiste als deze vogel jaagt in zijn normale biotoop. Een roofvogel
kent beperkingen. Een geweer niet. Als een valkenier een kraai heeft
geslagen tijdens een 'jachtdag' zijn roofvogel en valkenier tevreden.
Vaak echter is het mooier als de vogel zijn prooi mist omdat de vogel
dan meer vliegbewegingen heeft laten zien.

- Een geweerjager, jaagt vaak om het tableau.

- Een geweerjager hoeft geen natuurlijke selectie toe te passen.
Getrainde roofvogels doen dit wel nog steeds. Zit er tussen 50 kraaien,
1 kraai met een witte veer of een andere afwijking dan wordt deze als
eerste vaak gekozen door de roofvogel.

- 'Jachtwild'; Conform de wet mogen valkeniers jagen op fazant, haas,
konijn, houtduif, wilde eend. Dit is het zo'n beetje. In praktijk is het
echter zo dat de meeste geweerjagers geeneens een valkenier in hun
veld willen omdat ze bang zijn dat deze de fazanten uit het veld slaat,
zelfs als de valkenier in kwestie bijv. alleen een 'kraaienvalk' heeft.
In praktijk komt het er dus op neer dat valkeniers voornamelijk jagen
op kraaien. Konijnen soms ook, maar ook deze zijn vaak al aan
geweerjagers vergeven die het niet toestaan als een valkenier met
havik een konijn zou willen slaan uit hun jachtveld.

Kortom; vergeleken met de geweerjacht is de valkerij dus enorm beperkt, zowel qua wetgeving als door geweerjagers. Daarnaast lijkt het erop dat geweerjagers de valkeniers ook als bedreiging zien omdat het een meer ecologische vorm van jacht is waar geen geweer bij aan te pas komt.
klaas wrote:Door valkenier te zijn (en niet te streven naar een wettelijk verbod) houd je deze markt zelf in stand. Bovendien (je zegt het zelf) breng je door het geven van vliegshows ook nog eens andere mensen op een idee, hetgeen deze markt alleen maar groter maakt.
Dit is inderdaad een veel gehoord argument van tegenstanders. Echter; mensen hebben zelf ook nog altijd een verantwoording. Als ik iemand drugs zie gebruiken wil dit niet zeggen dat ik me hiertoe voel aangetrokken en er zelf ook maar mee start. Bovendien noem ik het geen shows. Mijn vogels doen geen shows maar demonstraties. Ik laat vogels niet op skelters rijden bijvoorbeeld.
klaas wrote:“Hoeveel generaties geleden zijn de vogels waarmee jij werkt uit de vrije natuur gehaald?
Waar komen ze vandaan (welk land, welke locatie)?
Wat waren de wettelijke regels in het herkomstland ten tijde van de ‘vangst’ van de stamouders (of het verzamelen van de eieren ervan)?
Hoeveel generaties verblijven jouw roofvogels al in Nederland?
Door wie en wanneer zijn ze naar Nederland gekomen en wat waren de wettelijke importregels ten tijde van deze import
Arthur, ik neem aan dat je dit allemaal goed gedocumenteerd heb (in een stamboek) en ben dan benieuwd naar de antwoorden.
Ik hoef dit niet te documenteren, maar er bestaat wel documentatie van als je de cites documenten terug herleidt. Bovendien; dan kun je die vraag wel stellen aan iedereen die in gevangenschap gefokte dieren heeft, inclusief de kanarie van oma om de hoek of de gouldamadine die door John ooit eens is ontdekt.
klaas wrote:Vogelaars zijn van mening dat roofvogels in de natuur thuishoren en dat goede, verantwoorde educatie over roofvogels alleen maar kan plaatsvinden tijdens een excursie in het veld.
Ik respecteer je mening Klaas. Toch heb ik een nare bijsmaak over je bericht en het gevoel dat ik word afgeschilderd als een crimineel. Ik krijg alles over me heen van het onrecht dat in de natuur geschiedt. Ik ben ook van mening dat vogels in de vrije natuur horen, maar dan de wilde populatie. Als iets in gevangenschap is gekweekt en verantwoord mee wordt omgegaan zie ik daar geen probleem in. Dat is een eenvoudig meningsverschil maar maakt mij geen slechter mens dan wat jij bent snap je?

Met vriendelijke groet,

Arthur Mol
User avatar
pionara
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 36
Joined: 17 Mar 2006, 00:00
Location: Froombosch

Post by pionara »

Eeen geweerjager 'dood' eenden. en een eierraper verstoort nesten.
Dat zijn toch aspecten waar een valkenier zich niet schuldig aan maakt.
Iedereen toont de liefde voor de vogels op zijn eigen manier. Jij als vogelaar vind dat de roofvogels alleen in de natuur thuishoren. Dus de natuur in zijn pure vorm. Stap je ook over een uit een nestgevallen kuiken heen? Want dan ook dien je hier niet in te grijpen.
Verder heb ik ook geen reactie gehad op de stelling dat als het zo slecht was, wat er volgens jullie allemaal met de vogels in gevangenschap gebeurt, waarom leven ze dan bijna 2x zo lang dan in de natuur en word er op grote schaal met succes gekweekt.
Dat er ooit eens , lang geleden, vogels zijn gevangen en waar nu de nakweek van afstamt is toch alleen maar goed. De mens zal altijd blijven 'vragen' . Dat zal niemand ooit veranderen. Om aan die vraag te blijven voldoen zou het een slechte zaak zijn dat er altijd maar vogels uit het wild gevangen zouden moeten worden. Daar hebben we enkele vogels ' uit de natuur voor opgeofferd' die nu succesvol kweken. Die vogels zijn niet anders gewend dan dat de voliere hun territorium is . Dat is waar ze veilig zijn en hun voedsel vinden.
Reguleren is beter dan verbieden.
Als je je zo'n natuurpurist bent, baal je dan ook van de door de mensen gebouwde dijken die het natuurlijke water tegenhouden om jou , droog, achter je pc dit verhaal te kunnen laten tikken.
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 47 guests