boommarter

Hier kun je opmerkingen en/of vragen kwijt m.b.t. natuurbebeer en natuur in het algemeen

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
bakker
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 193
Joined: 15 Mar 2005, 00:00

boommarter

Post by bakker »

Bij de waarnemingen van 17-06 wordt ook een boommarter gemeld. Moet dit geen steenmarter zijn. Naar mijn weten komt de boommarter niet in de provincie groningen voor.

Groet Martijn Bakker
User avatar
batman
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 48
Joined: 27 Jan 2006, 00:00
Contact:

Post by batman »

Boom- en steenmarter zijn, zelfs voor kenners, in het veld moeilijk te onderscheiden. In Groningen is de steenmarter beslist niet zeldzaam en waarnemingen zullen dan ook in vrijwel alle gevallen betrekking hebben op deze soort. Een waarneming van een boommarter is echter beslist niet uitgesloten. De soort komt o.a. voor in de Fries-Drentse bossen. In Groningen zijn er geen aanwijzingen voor een standpopulatie. Wel kunnen zwervers worden verwacht.

Probleem is dat "leken" een marter in een boomrijke omgeving automatisch een boommarter noemen, terwijl ook de steenmarter in dergelijke biotopen voorkomt.

In feite moet je het merendeel van de zichtwaarnemingen van "boommarters" benoemen als Martes sp., daar
a. De waarnemer meestal niet het onderscheid kent tusssen steen- en boommarter.
b. De boommarter een erg zeldzame soort is; dit i.t.t. de steenmarter die in grote delen van (oostelijk) Nederland vrij algemeen voorkomt.
Vanwege de bijzonderheid van de boommarter worden meldingen van deze soort beoordeeld (o.a. door de Werkgroep Boommarter Nederland). Zonder verder bewijs (vondst, foto of andere documentatie) worden waarnemingen van boommarters door "leken" in principe niet geaccepteerd.

Rob Koelman
User avatar
willemwind
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 119
Joined: 11 Sep 2005, 23:00
Location: Siddeburen
Contact:

Post by willemwind »

Ik heb die marter gemeld, in een boek zag ik dat het geen hermelijn was (te klein) en ook geen bunzing (die heeft een hele andere tekening), in dat boek stond ook een plaatje van een boommarter dus ik dacht dan is dat een Boommarter geweest. Nu heb ik het ff op internet opgezocht maar ik ben er nog niet uit. Als jullie zeggen dat zo'n beest hiet niet voorkomt okee, daar heb ik geen verstand van.. :wink:

Ik had het beest op 17 juni gezien rond 23.00 het was al pikdonker maar hij schrok van me en keek me kort aan. Er stond een straatlantaarn vlak in de buurt dus ik kon de kleuren wel (redelijk goed) zien. Hij was ongeveer zo groot als een otter, was helemaal bruin (echt bruin, niet grijzig) en had een wittige hals.
Toen hij me zag bleef hij even staan en rende toen door een sloot een veld in, graan ofzo.

Misschien hebben jullie hier iets aan...anders houd je het maar op een Steenmarter :wink:
Willem
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Post by arenaria »

Heb je in dat boekje ook een plaatje van een Bunzing? Bekijk die ook es ff.

Jan Allex
User avatar
klaasnanninga
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 10
Joined: 22 Jun 2006, 23:00

Post by klaasnanninga »

Dag,
Ik lees zojuist met enige vertraging de discussie over het voorkomen van de boommarter in Groningen.
Ik kan vermelden dat ik 19 mei 2001 een dode boommarter vond langs de Eemshavenweg, ter hoogte van Middelstum.
De boommarter heb ik laten opzetten en zit mijn collectie.
Ik heb toentertijd melding van mijn vondst gemaakt op de site van Das en Boom, die zich ook met zoogdierinventarisatie bezighoudt en zij waren zeer verrast en geïnteresseerd in de dode boommarter.
Ik meen dat ze zelfs nog de maaginhoud bij de preparateur hebben opgevraagd.
Overigens vond ik twee jaar later, ook langs de Eemshavenweg een dode otter, ook geen gewone vondst voor Groningen.
Groet,
Klaas Nanninga
User avatar
willemwind
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 119
Joined: 11 Sep 2005, 23:00
Location: Siddeburen
Contact:

Post by willemwind »

Het is dus wel mogelijk in de provincie groningen....
Heb je in dat boekje ook een plaatje van een Bunzing? Bekijk die ook es ff.
Dat heb ik idd al gedaan, en het was 100% zeker geen bunzing...ik heb ook al eens eerder een bunzing gezien en deze was echt heel anders.

Willem
User avatar
klaasnanninga
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 10
Joined: 22 Jun 2006, 23:00

Post by klaasnanninga »

Het is mogelijk, maar de kans dat je een boommarter ziet, is natuurlijk veel kleiner dan die op een steenmarter.
Overigens noem in je waarneming : ongeveer zo groot als een otter.
Ik kan je verzekeren dat een otter in een heel andere grootteklasse zit.
Een otter doet al gauw 2 -2,5 kat, terwijl de boom-/steenmarter het formaat van een echt kleine slanke kat heeft.
In het veld is het verschil boom/steenmarter niet zo gemakkelijk: beide hebben een lichte keel, die bij de boommarter wel geler is en bij de steenmarter naar beneden toe in tweeen splitst, maar dat zie je niet in het voorbijgaan.
Klaas.
User avatar
batman
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 48
Joined: 27 Jan 2006, 00:00
Contact:

Post by batman »

De betreffende boommarter van 19 mei 2001 is door toedoen van de preparateur begin 2003 door Alterra onderzocht. Er zijn eerst bij de preparateur maten en het gewicht opgenomen en de bout is daarna meegenomen naar Alterra. Het bleek om een jong mannetje te gaan dat waarschijnlijk in 2000 was geboren. Van zulke jonge mannetjes is bekend dat ze ver kunnen wegtrekken vanuit het gebied van geboorte.

Informatie: Sim Broekhuizen, Alterra


Rob Koelman
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 34 guests