nieuwe tuinsoort....

Hier kunt u met uw onbekende foto's terecht en komen vragen te staan met betrekking tot onbekende en of moeilijk te determineren vogels!

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
Wilster
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 192
Joined: 03 May 2003, 23:00
Contact:

nieuwe tuinsoort....

Post by Wilster »

Vanavond liep ik in de schemering door mijn achtertuin toen ik wat hoorde ritselen onder de struiken. Na een poosje gewacht te hebben verwachtte ik een egel of wellicht een muis te zien. Wat schetst mijn verbazing toen onderstaande vogel tevoorschijn kwam. 8O
Het mag dan waarschijnlijk een ontsnapte kooivogel zijn, maar het is in ieder geval een nieuwe tuinsoort. Ik kom er echter 1-2-3 niet helemaal uit welke kwartelsoort het is. Wie wel ?
(Sorry voor die ene wazige foto, maar het was wat lastig scherpstellen in de schemer)

Arjo
IMGP6780xx.jpg
IMGP6780xx.jpg (123.38 KiB) Viewed 4950 times
IMGP6782xx.jpg
IMGP6782xx.jpg (93.63 KiB) Viewed 4950 times
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: nieuwe tuinsoort....

Post by jhvenema »

Gezien het ontbreken van oogstreep ga ik hier voor een (ontsnapte) hen Chinese Dwergkwartel.

Vakantietijd: wellicht is het baasje ook gevlogen of heeft de oppas de deur van de voliere even te lang open laten staan....

volgens http://www.nbvv.nl/standaardeisen/pdf/C ... wartel.pdf
de kleurstandaard:
DONKERBRUIN. (= wildvorm) (hen)
- Kop en masker:
Bovenschedel en nek donkerbruin met in de lengteas van de vogel in het hart van de
achterschedel en nek een licht crème streep. In het verlengde van de ondersnavel,
lopende tot onder het oog, bevindt zich een donkerbruine streep op een roodbruine
ondergrond. Voorhoofd, teugels en wangen roodbruin. Keel lichtbruin, een witte keelvlek is toegestaan.
- Vleugels:
Als bij de haan, de crème streping mag iets breder zijn, variërend van 1 tot 2 mm.
Lichaam:
- Mantel en stuit, donkerbruin met scherpe crème strepen. Borst,buik en flanken, zwarte
8 golftekening op een crème ondergrond.
- Onderbuik en anaalstreek crème.
De golftekening op de buik, die scherp en regelmatig moet zijn, moet zover mogelijk op de onderbruik, tot tussen de poten doorlopen.
- Ogen: Donkerbruin met een zwarte pupil.
Snavel: Donkergrijs.
Poten: Oranje.

Klopt als een bus. Maar even in de buurt rondvragen of iemand deze vogel mist.
Succes ermee.
User avatar
Wilster
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 192
Joined: 03 May 2003, 23:00
Contact:

Re: nieuwe tuinsoort....

Post by Wilster »

Dank je voor de uitgebreide beschrijving. ik ben overtuigd. Ik heb wel wat vogelboeken, maar de kwartels die daar in staan leken allemaal een min of meer duidelijke oogstreep te hebben.
In de directe omgeving is er bij mijn weten niemand die chinese dwergkwartels heeft. Ik heb de vogel overigens gewoon laten lopen en haar vandaag ook niet mee gezien.
Wellicht dat iemand anders in de buurt ook nog een nieuwe tuinsoort kan bijschrijven.....

Arjo
leon bewe
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 10
Joined: 15 Dec 2008, 16:42

Re: nieuwe tuinsoort....

Post by leon bewe »

Ik ben er wel zeker van dat dit een Japanse kwartel is. Een oostelijke tegenhanger van onze Europese. Dit is een lichte kleurvaiant, echter weer iets te donker voor afrikaanse kleur (geelwildkleur)
Japanse is zo groot als flinke merel en chinese dwergkwartel zo groot als mus.

Naam en beschrijving door Venema komen absoluut niet overeen.

Maar het klopt wel dat het een voliere/kooivogel is, en die veel gegeten wordt en overigens goed smaakt. Dit zijn namelijk de kwartels die aangeboden worden in restaurants ed.

Even in het algemeen:
Het valt me trouwens tegen dat mensen zo weinig weten van exotische, al dan niet gedomesticeerde, in gevangenschap gehouden vogels. Elk klein bruin vogeltje uit Siberië of andere dwaalgast kan precies op naam gebracht worden, en als het gaat om ontsnappingen (van soms zeer taltijk gehouden vogels) weet men het niet meer.
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Re: nieuwe tuinsoort....

Post by anaburen »

Uit het hart gegrepen:
Dit bijvoorbeeld is een gedomesticeerde Grauwe Gans:
http://www.anaburen.nl/platen/

Ana
User avatar
mbot
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 113
Joined: 13 Dec 2002, 00:00
Location: Zuidhorn
Contact:

Re: nieuwe tuinsoort....

Post by mbot »

Even in het algemeen:
Het valt me trouwens tegen dat mensen zo weinig weten van exotische, al dan niet gedomesticeerde, in gevangenschap gehouden vogels. Elk klein bruin vogeltje uit Siberië of andere dwaalgast kan precies op naam gebracht worden, en als het gaat om ontsnappingen (van soms zeer taltijk gehouden vogels) weet men het niet meer.

Het is ook een hele andere en voor velen oninteressante tak van sport...
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 41 guests