kleine canadese gans??

Hier kunt u met uw onbekende foto's terecht en komen vragen te staan met betrekking tot onbekende en of moeilijk te determineren vogels!

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
GerritK
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 65
Joined: 05 Feb 2007, 00:00
Contact:

kleine canadese gans??

Post by GerritK »

Hallo,

Ik zag op 14-2-11 in de WBMP deze groep canadese ganzen. Ze kwamen op mij veel kleiner over dan de canadese ganzen die ik normaal zie. Kunnen het kleine canadese ganzen zijn? Wat valt te zeggen over het voorkomen van de kleine tov de grote in Groningen?

bedankt voor de reacties en de hartelijke groeten,
Gerrit
kl-can-gans-1-14-2-11-web.jpg
kl-can-gans-1-14-2-11-web.jpg (213.32 KiB) Viewed 2682 times
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: kleine canadese gans??

Post by meeuwiss »

Gerrit,
Het lijken mij inderdaad Kleine Canadese ganzen, Branta hutchinsii, behorend tot de ondersoort Branta hutchinsii minima ook wel kortweg Minima's of Kleinste Canadese gans genoemd. Zoals je weet is zowel de Grote als de Kleine Canadese gans in Nederland ingevoerd of vanuit de ons omringende landen Nederland ingestroomd. De soort Minima wordt ook veel in gevangenschap gehouden, waaruit dan geregeld vogels ontsnappen. Zowel de Grote als de Kleine Canadese gans hebben nog weer een aantal ondersoorten, die door vermenging van de populatie vaak moeilijk zijn te onderscheiden. Tot een van de ondersoorten van de Grote Canadese gans Branta canadensis behoort de Middelste Canadese gans, Branta canadensis parvipes. Minima's kruisen ook weer vaak met Kolgans, Brandgans en Soepgans.
De Kleine Canadese Gans, ondersoort Hutchins' Canadese gans, Branta hutchinsii hutchinsii, een dwaalgast uit Noord-Amerika, wordt zelden gezien in Nederland en is lastig te determineren.
De minima's op jouw foto lijken me erg licht maar dat komt volgens mij door overbelichting.
De Kleine Canadese gans, de Minima wordt meestal slechts in kleine groepjes of enkelingen tussen Brandganzen, Kolganzen of Rotganzen in onze provincie gezien, terwijl de Grote canadese gans (Branta Canadensis) in groepen van 100-en vogels wordt aangetroffen. In de winter wordt de populatie Grote Canada's versterkt met 100-en wintergasten uit Zweden en Oost-europa.
In het Boeremapark in Haren lopen soms ook wat tamme Minima's rond en zijn van dichtbij goed te bekijken.
Groet
Guido
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 39 guests