Havik of Sperwer

Hier kunt u met uw onbekende foto's terecht en komen vragen te staan met betrekking tot onbekende en of moeilijk te determineren vogels!

Moderator: hdelange

Locked
Fred van Maurik
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 182
Joined: 04 Jun 2008, 16:14

Havik of Sperwer

Post by Fred van Maurik »

Terwij ik vanochtend bij de Koningslaagte de pijlstaarten (2 stelletjes vanochtend aanwezig) aan het fotograferen was gingen de meeuwen, grutto's en tureluurs op de wieken.
Ik zocht het luchtruim af en zag deze vogel overvliegen. In eerste instantie dacht ik een sperwer. Bij thuiskomst de foto's bekeken, het boek: veldgids roofvogels door Benny Gensbol er bij, maar begon toen te twijfelen. de ondervleugel bandering klopt niet met die van een sperwer.
De sperwer heeft of de ondervleugels brede banderingsstrepen en die mis ik op de foto's.
Over de wenkbrauwstreep durf ik niets te zeggen of het een brede is zoals de havik die heeft.
Wie heeft de oplossing

groet

Fred
foto 2
foto 2
14-03-2011 Havik of Sperwer 7322.jpg (276.41 KiB) Viewed 4605 times
foto 1
foto 1
14-03-2011 Havik of Sperwer 7321.jpg (220.38 KiB) Viewed 4605 times
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Havik of Sperwer

Post by arenaria »

Hoi Klaas,

hm, qua jizz ... ik zou zeggen: Havik, lekker dik in de heupen en zware snavel.

Jan Allex
Arne
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 37
Joined: 12 Jan 2011, 09:15

Re: Havik of Sperwer

Post by Arne »

Beste Fred, Klaas en Jan Allex,

Ik ben eens met Jan Allex. Volgens mij een Havik.

- De dikke snavel en dikke kop.
- Een vrij zware lichaam (sperwers zijn lichte vogels)
- de zware heupen; bij een sperwer dunner dan de rest van de staart
- Op de eerste foto goed te zien: de vogel heeft dikke poten. Zowel de tarsus als de teen zijn behoorlijk dik. Een sperwer heeft heel dunne en lange teen en tarsus.
- Een havik heeft een meer afgerond staartpunt dan de sperwer (zoals op de foto). De sperwer heeft een bijna afgesneden staart.

Het oog wordt eerst na enkel jaar oranje. Zelfs broedende haviken hebben soms nog gele ogen (kijk foto op pagina 298 “Roofvogels van Europa, Noord-Afrika en Voor-Azie; Mebs & Schmidt)

Dus volgens mij duidelijk een Havik.

Groeten
Arne Hegemann
User avatar
Bauke
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 18
Joined: 25 Nov 2006, 00:00

Re: Havik of Sperwer

Post by Bauke »

Bijgevoegd een man Havik (links) en vrouw Sperwer (rechts). Beelden komen uit de BWP van Cramp.

Groet,

Bauke
HavikSperwer.jpg
HavikSperwer.jpg (287.66 KiB) Viewed 4266 times
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 28 guests