Spreeuw met kolibriesnavel

Hier kunt u met uw onbekende foto's terecht en komen vragen te staan met betrekking tot onbekende en of moeilijk te determineren vogels!

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Spreeuw met kolibriesnavel

Post by Aart »

Spreeuw met kolibriesnavel.

In de klimop aan ons huis bivakkeren altijd veel vogels. 's Winters slapen er altijd >50 huismussen, maar ook in andere tijden van het jaar broeden, verblijven en foerageren er altijd veel vogels. De klimop beslaat een oppervlakte van ongeveer 50 vierkante meter. In kubieke meters is dit ook wel bijna 50 omdat de dikte van de klimop plaatselijk meer dan een meter is. Op deze groene wal, die het huis ook nog eens extra isoleert, ben ik dan ook erg trots.
Vanmorgen attendeerde mijn zoon, terwijl hij het huis verliet op weg naar school, mij op een dode spreeuw op het pad onder de klimop.
Ik vond er een spreeuw die op het eerste gezicht ongehavend was. De vogel zat goed in de veren, maar leek wel wat vermagerd. Misschien was hij tegen het raam gevlogen. Iets wat zelden gebeurt want de ramen zijn niet zo groot en altijd vies van de mussenpoep, maar gisteren hoorden we een boem tegen het raam. We zagen toen echter niets liggen.
Misschien was er een andere reden dat deze spreeuw uit de klimop gevallen was. De ondersnavel was namelijk twee keer zolang als de bovensnavel. (zie foto) Zou de spreeuw op een gegeven moment niet meer hebben kunnen eten of drinken?
Ik ben benieuwd naar jullie mening en/of ervaringen met soortgelijke gevallen.

Aart
spreeuw met vergroeide snavel3.jpg
spreeuw met vergroeide snavel3.jpg (88.72 KiB) Viewed 3173 times
User avatar
Wouter
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 67
Joined: 13 Jan 2003, 00:00

Re: Spreeuw met kolibriesnavel

Post by Wouter »

Vorig jaar mei op de Vismarkt zag ik een Zwarte Kraai met een verlengde en gekromde bovensnavel (zie foto's in de galerij). Ana Buren heeft in maart 2007 een exemplaar met dezelfde afwijking gefotografeerd (ook in de galerij te vinden).

In Nederland zijn verlengde snavels relatief zeldzaam. In Amerika lijkt een heuse epidemie van dergelijke snavelafwijkingen te heersen.

Google op "beak deformities birds" levert ruim 200.000 links. Veelal over Alaska en Noord Amerika.

Als mogelijke oorzaak wordt milieuvervuiling genoemd:

"As of this moment, scientists' best guess include environmental contaminants as the main suspect. In the past, such deformations were the result of environmental contamination like the pollutants organochlorines in the Great Lakes and selenium runoff in California. Scientists in these areas eventually realized the problem and corrections were made."
(http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/46647/)

Groeten,
Wouter
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 30 guests