Pieper met blauwe vlek?

Hier kunt u met uw onbekende foto's terecht en komen vragen te staan met betrekking tot onbekende en of moeilijk te determineren vogels!

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Pieper met blauwe vlek?

Post by arenaria »

Lijkt me inderdaad een Graspieper, maar blauw op de borst zie ik niet. Wel wat blauw op de rechterflank. Misschien tegen een pas geverfd hek aan gevlogen?

Jan Allex
User avatar
zwaluw23
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 98
Joined: 02 Jun 2007, 23:00

Re: Pieper met blauwe vlek?

Post by zwaluw23 »

Hallo, deze foto heb ik net gemaakt van een Geelgors met ook een blauwe plek, veroorzaker is de wind dat met de veren speelt, is dit misschien de oplossing van de blauwe plek van de Pieper?

Groet,
Gerda.
[attachment=0]IMG_8389 Geelgors 20-05-2012 Lageland.jpg[/attachment]
Attachments
IMG_8389 Geelgors 20-05-2012 Lageland.jpg
IMG_8389 Geelgors 20-05-2012 Lageland.jpg (113.3 KiB) Viewed 4073 times
User avatar
alcovanklinken
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 173
Joined: 14 Nov 2005, 00:00

Re: Pieper met blauwe vlek?

Post by alcovanklinken »

Vogelveren hebben een ''buitenkant'' en een ''binnenvoering''. Wat je op de foto 's van de graspieper en geelgors ziet, is de binnenvoering die normaal gesproken niet zichtbaar is. Die binnenkant wordt zichtbaar als je een plukrest van een zangvogel (geslagen door bijv. een sperwer of havik) vindt: dan pas valt de overheersende donkere kleuring op van de onderkant van de veren. Ik vind het dan vaak tegenvallen om van zo 'n hoopje veren te zeggen welke vogelsoort het bij leven was. Die binnenkant is zwartig, misschien ook wel eens blauwachtig (zoals bij de graspieper).

Groeten,


Alco van Klinken
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 36 guests