En welke Roofvogel is dit?

Hier kunt u met uw onbekende foto's terecht en komen vragen te staan met betrekking tot onbekende en of moeilijk te determineren vogels!

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
moniqueirene
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 19
Joined: 22 Jun 2006, 23:00

En welke Roofvogel is dit?

Post by moniqueirene »

Hoi Allen,

Ik zag gisteren een roofvogel achter ons huis aankomen, die heel fijn een paar rondjes boven mij rondcirkelde. Maar ... eigenlijk kom ik er met mijn vogelgids niet helemaal uit. Ik gok een beetje op een sperwer of havik. Wie kan me misschien verder helpen?

Alvast bedankt,

Monique Tepper
Avifauna_4931kl.jpg
Avifauna_4931kl.jpg (19.31 KiB) Viewed 3874 times
Avifauna_4933kl.jpg
Avifauna_4933kl.jpg (32.46 KiB) Viewed 3874 times
Avifauna 4937kl.jpg
Avifauna 4937kl.jpg (19.1 KiB) Viewed 3874 times
Arne
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 37
Joined: 12 Jan 2011, 09:15

Re: En welke Roofvogel is dit?

Post by Arne »

Beste Monique,

Havik een sperwer zijn inderdaad soms heel lastig te onderscheiden. Vooral hoog in de lucht.
Als Sperwer of havik te herkennen aan de korte en brede vleugels en de lange staart. Dus dat heb je goed gezien.

Volgens mij is dit een adulte Sperwer vrouwtje. Ik baseer dit op volgende keenmerken:

Als Sperwer omdat de vogel vrij klein en licht lijkt. Een havik is groter en zwaarder gebouwd met vooral een zwaarder lichaam. Haviken hebben vooral zware heupen; bij een sperwer (zoals hier) dunner dan de rest van de start. Ook de bijna afgesneden start is goed voor een sperwer. Een havik heeft een meer afgerond staartpunt dan de sperwer.
Het is een adult omdat de vogel dunne dwars lopende streepjes op het lichaam heeft. Juveniele hebben meer puntjes en zijn in het geheel meer bruin en niet zo mooi zwart wit als op jouw foto.
Het is een vrouw sperwer omdat mannetjes een beetje rood op de borst hebben (een duidelijk kleiner zijn).

Met een beetje ervaring helpt in het veld meest nog volgende kenmerk: een Sperwer heeft een veel snellere vleugelslag dan een Havik.

Groeten
Arne Hegemann
User avatar
moniqueirene
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 19
Joined: 22 Jun 2006, 23:00

Re: En welke Roofvogel is dit?

Post by moniqueirene »

Henk en Arne bedankt voor jullie hulp in deze.

Monique Tepper
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 37 guests