Wat voor (nacht)vogel is dit? (audio)

Hier kunt u met uw onbekende foto's terecht en komen vragen te staan met betrekking tot onbekende en of moeilijk te determineren vogels!

Moderator: hdelange

lars
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 3
Joined: 17 Apr 2013, 21:24

Wat voor (nacht)vogel is dit? (audio)

Post by lars »

Wij worden 's nachts uit onze slaap gehouden door deze vogel die ergens in een boom zit te fluiten.
Ik heb al veel geluidsfragmenten van vogels zitten luisteren maar ik kan maar niet achterhalen welke vogel dit is.
Hij begint bij schemering te fluiten, een enkele toon en dan ongeveer om de 5 seconden. En dat zo tot een uur of 4 's nachts....

Iemand enig idee wat voor vogel dit is, en hoe ik hem zou kunnen overtuigen dat het wellicht ergens anders beter toeven is?

(Ik kan geen geluidsbestanden uploaden, dus hierbij een link naar het geluid:)
https://soundcloud.com/lars-de-kock-1/bird

Groeten
Lars
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: Wat voor (nacht)vogel is dit? (audio)

Post by meeuwiss »

Beste Lars,
Jouw gedownloade geluid lijkt op de roep van een Dwergooruil, een kleine uiltje en een zeer zeldzame dwaalgast in Nederland. Ik zou maar zuinig zijn op deze vogel en hem mooi laten zitten. Vermoedelijk blijft hij niet lang ter plaatse.
Op waarneming.nl kan je ook het geluid van een Dwergooruil beluisteren die lange tijd in Kootwijkerbroek verbleef.
Luister of dat geluid lijkt op hetgeen jij hoort 's-nachts. Anders een vroedmeesterpad.
Kun je de locatie vermelden waar de vogel zit te roepen?
Dank alvast.
Groet
Guido Meeuwissen
Last edited by meeuwiss on 20 Apr 2013, 14:00, edited 1 time in total.
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: Wat voor (nacht)vogel is dit? (audio)

Post by meeuwiss »

Vroedmeesterpad. Maar dan uit een boom roepend?
Groet
User avatar
marnixjonker
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 191
Joined: 23 Nov 2002, 00:00
Location: Zuidbroek (Gn)
Contact:

Re: Wat voor (nacht)vogel is dit? (audio)

Post by marnixjonker »

Het lijkt inderdaad op een Dwergooruil, maar die zou regelmatiger moeten roepen, dus om de 1-2 seconden en niet om de 5 seconden.
Daarom is het denk ik inderdaad een Vroedmeesterpad. Vergelijk maar eens met een opname die ik vorig jaar in Frankrijk heb gemaakt: http://observado.org/waarneming/view/68804976
Dan woon je waarschijnlijk niet in Groningen, want de Vroedmeesterpad is (mij althans) niet bekend in Groningen.
lars
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 3
Joined: 17 Apr 2013, 21:24

Re: Wat voor (nacht)vogel is dit? (audio)

Post by lars »

Veel dank voor de reacties.

Ik heb nu geluidsfragmenten van beide gehoord en het is zonder twijfel een Dwergooruil.

Ik vind het hardstikke leuk dat er zo'n bijzondere vogel in een boom bij mij zit, maar eerlijk gezegd word ik er knettergek van en houdt hij me continu uit m'n slaap. Elke keer als ik de slaap bijna vat fluit hij me weer wakker.
Het valt mij op dat hij alleen actief wordt bij goed weer. Vandaag zo'n 14 graden en zon, en dan lijkt hij actief te worden. 's Zomers is hij er bijna elke nacht. Het lijkt op het weer waar ook muggen in gedijen.

Kunnen jullie mij ook vertellen wanneer deze vogel andere oorden op gaat zoeken? Of kan ik weer de hele zomer op zijn kameraadschap rekenen?

Zijn er manieren om hem op vriendelijke wijze te verzoeken om te verhuizen?

Bedankt en vriendelijke groet,

Lars
User avatar
IpeWeeber
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 63
Joined: 13 Dec 2002, 00:00

Re: Wat voor (nacht)vogel is dit? (audio)

Post by IpeWeeber »

Lars, misschien toch wel handig om nu eens te vertellen waar je nu eigenlijk woont.

groeten, Ipe Weeber
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: Wat voor (nacht)vogel is dit? (audio)

Post by meeuwiss »

Vroedmeesterpadden komen alleen voor in Zuid-Limburg, het is een zwaar beschermde en bedreigde soort. Illegaal worden Vroedmeesterpadden soms gehouden in een terrarium. Het raadsel is nog niet opgelost.
Groet
Guido
Last edited by meeuwiss on 22 Apr 2013, 21:35, edited 1 time in total.
lars
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 3
Joined: 17 Apr 2013, 21:24

Re: Wat voor (nacht)vogel is dit? (audio)

Post by lars »

Ik woon in Bilthoven. Vrij bosrijke omgeving dus ik kan mij goed voorstellen dat de Dwergooruil het hier wel goed vertoeven vindt.

Het was vandaag weer een mooie dag, en het is nu 9.30 's avonds, net donker, en hij is weer begonnen!

Suggesties om hem te doen verhuizen zijn erg welkom.

Groeten,
Lars
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: Wat voor (nacht)vogel is dit? (audio)

Post by meeuwiss »

Beste Lars, kan je een van ons doorgeven waar je woont. Een vogelaar in de Bilt wil dan contact met je opnemen en even gaan luisteren in Bilthoven. Mijn email is:gbmeeuwissen@online.nl.
Vroedmeesterpadden zijn verspreid over Nederland ook uitgezet. Zie hiervoor verspreidingskaartje op telmee.nl
Bedankt alvast
Guido
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Wat voor (nacht)vogel is dit? (audio)

Post by arenaria »

Roep is veel te kort en te metaalachtig in klank voor een Dwergooruil. Wat het wel is, weet ik niet. Die pad heeft de beste papieren.

Jan Allex (die al 30 jaar elke zomer wekenlang luistert naar roepende Dwergooruilen - ook bekend als de Achteruitrij-vogel)
User avatar
batman
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 48
Joined: 27 Jan 2006, 00:00
Contact:

Re: Wat voor (nacht)vogel is dit? (audio)

Post by batman »

Vroedmeesterpadden komen alleen voor in Zuid-Limburg, het is een zwaar beschermde en bedreigde soort. Illegaal worden Vroedmeesterpadden soms gehouden in een terrarium. Het raadsel is nog niet opgelost.
Door versleping van vroedmeesterpadden (al dan niet van buitenlandse origine) komt de soort momenteel op meerdere locaties in Nederland voor, waaronder locaties in Amsterdam, Utrecht en de binnenduinrand.

Kijk bijvoorbeeld eens op het verspreidingskaartje op waarneming.nl: http://waarneming.nl/soort/maps/457?fro ... nd_specie= (hoop dat deze link werkt).

De soort kan theoretisch gezien dus overal in Nederland 'opduiken'. Het geluid wordt vaak aangezien voor dat van dwergooruil.
Zeeland
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 2
Joined: 20 Jan 2014, 07:58

Re: Wat voor (nacht)vogel is dit? (audio)

Post by Zeeland »

ook wij horen elke nacht een vogel roepen, zijn op zoek gegaan en kwamen uit op een dwergooruil maar ik twijfel nog wel omdat het geluidsfragment wat hierboven te horen is anders lijkt.
graag jullie deskundige oordeel! Wij wonen in Zeeuws Vlaanderen. Nog iets. dwergooruilen gaan in de winter toch naar Afrika?
ik heb een filmpje met de roep gemaakt met mijn gsm maar kan geen extense mov toevoegen?
Zeeland
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 2
Joined: 20 Jan 2014, 07:58

Re: Wat voor (nacht)vogel is dit? (audio)

Post by Zeeland »

dit is een eenvoudige opname van het geluid dmv een smartphone. In het echt zo hard dat je er soms wakker van wordt.
https://soundcloud.com/gk4542/welke-vog ... dium=email
User avatar
emoklunder
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 14
Joined: 21 May 2002, 23:00

Re: Wat voor (nacht)vogel is dit? (audio)

Post by emoklunder »

Volgens mij is dit een Steenuil.

Emo

Luister naar: http://www.xeno-canto.org/species/Athene-noctua
User avatar
Bauke
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 18
Joined: 25 Nov 2006, 00:00

Re: Wat voor (nacht)vogel is dit? (audio)

Post by Bauke »

De geluidsopname is van een erbarmelijke kwaliteit, maar ik meen een Steenuil te horen. Roepend mannetje. Sonogram op soundcloud wijst ook in de richting; een roep van ongeveer een a twee seconden lang en geen korte hoge uithaal van ongeveer een vierde van een seconde zoals bij Dwergooruil.

Bauke Koole
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 26 guests