In Memoriam: Gerda Frijling

hier kunt u oproepen, mededelingen, excursies, lezingen van anderen(derden) plaatsen.

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

In Memoriam: Gerda Frijling

Post by hdelange »

Gisteren kwam bij mij het bericht binnen dat Gerda Frijling op 20 december is overleden. Gerda is 69 jaar oud geworden.

Ze is vooral bekend om haar vele foto’s die ze altijd opstuurde voor de galerij van Avifauna Groningen, en ze was er trots op dat ze deze foto’s aan iedereen kon laten zien.

Gerda had al jaren een ernstige ziekte COPD, een longaandoening die haar door de jaren heen steeds meer aan huis deed kluisteren. Ze vertelde me dat ze regelmatig bij griepuitbraken weken in quarantaine moest om niet het risico te lopen door een virus te worden geveld of om, in het ergste geval, te voorkomen dat dit zou lijden tot de dood. Ook voor haar man Stef, dochters en kleinkinderen waren dit allemaal geen gemakkelijke tijden, maar zijn steun bleef onvoorwaardelijk.

Ik heb Gerda nooit persoonlijk ontmoet, maar wel veel en regelmatig mailcontact met haar gehad in verband met de fotogalerij, met uitzondering van het laatste jaar omdat ik gestopt ben als webbeheerder.

Het eerste contact met haar was in mei 2007. Ik zag dat zij toen in het Ornithonieuws van Nico de Haan een paar foto’s had geplaatst van leucistische Huismussen rond haar huis. Ik heb toen gevraagd of die ook bij ons op de site mochten staan en sindsdien heeft ze vele foto’s geleverd; er staan er maar liefst 700 van haar in de galerij. Hierdoor is ze steeds meer op haar manier betrokken geraakt bij de vereniging Avifauna Groningen.
huismus74.jpg
huismus74.jpg (139.5 KiB) Viewed 8579 times
De twee vogels die haar het meest aan het hart lagen waren de Huismus en de Boerenzwaluw. Van beide soorten hebben ze 10-tallen nesten rond het erf in Lageland. De verbouwing van het huis moest van Gerda per se in het najaar gebeuren om de vele mussen niet in de weg te zitten tijdens het broedseizoen. De vogels stonden voor haar altijd op nummer 1 zegt haar man Stef.

Wat naar voren kwam uit de emailwisseling rondom de foto’s is dat ze, ondanks haar zware ziekte, altijd positief in het leven stond en steeds weer een lichtpuntje zag dat haar de kracht gaf om door te gaan.

Ze stond de eerste Boerenzwaluw al op te wachten in het voorjaar en kon niet wachten tot ze weer bij hen in de stal tot broeden kwamen.

In 2012 werd er “het Geel” geconstateerd onder “haar” mussen, maar het bleef gelukkig bij een paar dode mussen en geen grote uitbraak. Dat was toen wel even schrikken, zo’n aanslag op haar lievelingsvogels.

Helaas zullen we geen nieuwe foto’s van Gerda meer ontvangen, maar we kunnen toch blijven genieten van de galerij die ze heeft achtergelaten: http://galerij.avifaunagroningen.nl/thu ... ?album=616

We wensen Stef, dochters en kleinkinderen veel sterkte toe met dit zware verlies en hopen dat ook haar foto’s jullie kunnen helpen het te verwerken.

Gerda we zullen je foto’s missen!

Henk de Lange
(ook namens de vereniging Avifauna Groningen)
boerenzwaluw179.jpg
boerenzwaluw179.jpg (194.47 KiB) Viewed 8593 times
jonge Boerenzwaluwen
schup
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 28
Joined: 02 Nov 2009, 21:45

Re: In Memoriam: Gerda Frijling

Post by schup »

Heel goed in memoriam, grote klasse.

Henk van Schuppen.
polifinario
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 23
Joined: 03 Jun 2008, 09:59

Re: In Memoriam: Gerda Frijling

Post by polifinario »

Je zag de passie voor vogels terug in haar foto's.

Erik Bazuin
User avatar
Meint&MariaWoortman
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 42
Joined: 10 Nov 2008, 18:18
Contact:

Re: In Memoriam: Gerda Frijling

Post by Meint&MariaWoortman »

Mooi verwoord Henk , op de dag van haar overlijden reden we nog door Lageland en vroegen ons net af hoe het met haar zou gaan.
We zullen haar foto's en opmerkingen missen , ondanks het feit dat wij haar ook nooit hebben ontmoet , is er toch het gevoel dat
we haar hebben "gekend"

Meint en Maria Woortman
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: In Memoriam: Gerda Frijling

Post by arenaria »

Een mooi stukje, Henk. Soms denk ik wel eens, kunnen we niet een boekje uitbrengen met de leukste foto's van de site - ik weet dat veel foto's niet echt haarscherp zullen worden in druk, maar dan moeten ze misschien wat kleiner.
Ik denk aan foto's die 'wat extra's' laten zien - bijzonder gedrag bijvoorbeeld, zoals vaak de foto's van Gerda.

Jan Allex de Roos
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: In Memoriam: Gerda Frijling

Post by meeuwiss »

Nu begrijp ik pas waarom Gerda vrijwel altijd foto's plaatste van vogels in de achtertuin of directe omgeving van Lageland.
Het verbaasde mij ook hoeveel soorten zij toch in die natuurarme omgeving van Lageland wist vast te leggen.
Haar specialiteit was vooral jonge vogels, zoals geelgors, boerenzwaluw, huismus, ringmus en noem maar op.
Veel bewondering voor haar kijk op en liefde voor de vogels.
Met dank aan Henk voor zijn "In Memoriam voor Gerda Frijling".
Guido
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 41 guests