Slordige eters

hier kunt u oproepen, mededelingen, excursies, lezingen van anderen(derden) plaatsen.

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Slordige eters

Post by arenaria »

IMG_4251 (640x480).jpg
IMG_4251 (640x480).jpg (228.98 KiB) Viewed 3358 times
Kijkend naar het eetgedrag van Koolmezen op mijn voersilo valt het op hoe verkwistend en slordig de mezen met de zaadjes omgaan. Het lijkt erop dat de Koolmezen alleen belang hebben bij de zonnenpitten in het voer en ze gooien soms wel 25 andere zaden op de grond voordat ze er met één zonnenpit vandoor gaan. Kennelijk kunnen ze zich veroorloven om een enorm percentage van het aangereikte voer te verspillen. (Vinken, bijvoorbeeld, eten netjes zaadje voor zaadje op.)
Een voersilo met door de mens geprepareerd zaad is uiteraard een compleet kunstmatige opstelling en ik vind het een interessante vraag hoe dit in een puur natuurlijke situatie is: gooien de Koolmezen dan ook 90 procent van het voedsel weg?

En dan de sierappelboom aan de andere kant van het huis. Tussen de vier en acht Merels zijn al een week bezig de boom te strippen, maar ook hier is de foerageertechniek uiterst verspillend. Een Merel plukt een bes, draait die een paar keer in de snavel om (proeft en beproeft) en gooit die in negen van de tien gevallen van zich af. De grond onder de boom ligt bezaaid met afgekeurde sierappels. Wat de criteria voor een etende Merel zijn, weet ik niet. Het lijkt me wel dat veel appeltjes als te groot worden beoordeeld. Misschien keuren ze ook op rijpheid?

Jan Allex de Roos
Harry Westerhuis
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 18
Joined: 06 Nov 2008, 11:14

Re: Slordige eters

Post by Harry Westerhuis »

Ook in mijn tuin doen koolmezen iets dergelijks. Ik voer gepelde zonnebloempitten. Ook daarvan worden steeds eerst een aantal pitten weggegooid voordat de vogel er met ééntje in de snavel wegvliegt. In die pitten zitten toch ook weinig verschil zou je zeggen. Overigens is het voor mij geen probleem want de verspilde pitten worden op de grond alsnog gegeten door andere vogelsoorten zoals huismus en merel.
Met vriendelijk groet.
Harry
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 43 guests