Natuur versus recreatie: discussie!

hier kunt u oproepen, mededelingen, excursies, lezingen van anderen(derden) plaatsen.

Moderator: hdelange

Locked
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Natuur versus recreatie: discussie!

Post by jhvenema »

Beste mensen,

Regelmatig zijn er op dit forum discussies die vallen onder de noemer 'natuur(beleving) versus recreatie'. Nu is natuurbeleving (waaronder ook het door ons bedreven 'vogelen' valt) uiteraard ook een vorm van recreatie, maar wat de meeste natuurliefhebbers (ook wel de 'donker groenen' genoemd in sommige kringen) tegen de borst stoot is het soort recreatie dat geen oog heeft voor natuurwaarden: het type (massa) recreatie activiteiten waarvoor de inrichting van natuurgebieden in eerste instantie niet was bedoeld.

Een voorbeeld is de discussie die op dit moment 'woedt' op Twitter tussen Stichting Natuurbelang De Onlanden enerzijds en beleidsmakers/natuurorganisaties anderzijds over de recreatiedruk in De Onlanden en specifiek over de bouw van de kijktoren in dit gebied (zie de diarree aan twitterberichten naast dit Forum / klik op @AvifaunaGrunn in blauw).

Opeens dook in die discussie de naam Avifauna Groningen op in een Tweet van Marco Glastra, directeur van het Groninger Landschap, die onze vogelclub uitdaagde om een thema-avond te gaan organiseren waarin het thema "recreatiedruk in natuurgebieden" bediscussieerd moet gaan worden waarbij de beheerders van alle natuurgebieden in/rond onze provincie/stad Groningen acte de préséance geven (NM, GLS en SBB).

Wat is jullie mening? Is er interesse en behoefte aan een dergelijke thema-avond?
Is Avifauna (een club drijvende op vrijwilligers) de aangewezen club om een dergelijke avond te organiseren?
E.e.a. zou dit najaar gerealiseerd kunnen worden tijdens een lezingenavond.
Kosten dienen dan uiteraard wel gedekt te worden door de natuurorganisaties want die hebben meer te besteden zo blijkt dan onze arme club.
Andere opmerkingen omtrent dit thema zijn ook welkom.
Met vriendelijke groet,
Jan Henk (bestuurslid Avifauna Groningen en lid lezingencommissie)
tweet Glastra.JPG
tweet Glastra.JPG (40.16 KiB) Viewed 11035 times
User avatar
alcovanklinken
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 173
Joined: 14 Nov 2005, 00:00

Re: Natuur versus recreatie: discussie!

Post by alcovanklinken »

ik zal zeker naar die avond komen, lijkt me leuk!

Groeten,


Alco van Klinken
MaartenJansen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 135
Joined: 01 Mar 2016, 01:43

Re: Natuur versus recreatie: discussie!

Post by MaartenJansen »

jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: Natuur versus recreatie: discussie!

Post by jhvenema »

Hallo,

Gezien het geringe aantal adhesiebetuigingen op dit forum bericht gaat de lezingencommissie van Avifauna Groningen geen werk maken van een thema-avond natuurbeheer vs. recreatie, tenzij hier nu alsnog veel reacties op komen.

Wanneer jullie andere suggesties hebben voor een spreker/thema voor een lezingenavond dan horen wij dat graag via: lezingen@avifaunagroningen.nl
Lijkt het je leuk om samen met mij deze lezingen te organiseren dan hoor ik dat ook graag via dit email adres. Het kost niet veel tijd...

Binnenkort ga ik de avonden weer reserveren voor het komende najaar.
Groet Jan Henk - Lezingencommissie
Last edited by jhvenema on 04 Jul 2017, 12:21, edited 1 time in total.
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Natuur versus recreatie: discussie!

Post by arenaria »

Ik wil best even reageren, zie het nu voor het eerst. Ik zou zeker naar zo'n discussieavond komen, maar aan de andere kant durf ik uit het blote hoofd wel de volgende stelling aan:

'Recreatie in natuurgebieden is prima, zelfs een must (draagvlak, bewustwording, natuurbeleving en het uitdragen van het belang daarvan) maar zodra het boven kleinschalig en incidenteel uitkomt, is diezelfde recreatie de doodssteek voor echte natuur.'

In onze postzegel van een landje, met een bevolking van bijna 18 miljoen, is de druk op lapjes natuur al heel snel te groot (op wereldschaal zijn er gelukkig gebieden die wat meer aankunnen, maar het kan overal te veel worden).

De stelling 'kleinschalig is ok' geldt natuurlijk voor heel veel zaken. Zo protesteerde ik ooit ergens op dit Forum tegen de komst van campers in Noordpolderzijl: één camper is prima, 1000 campers is een ramp. Die ramp heeft zich inmiddels voltrokken.

Jan Allex de Roos
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: Natuur versus recreatie: discussie!

Post by jhvenema »

Hoi Jan Allex,
Dank voor je reactie. Ik denk dat je helemaal gelijk hebt en willen we dit tot een beetje zinvolle discussieavond laten worden moeten we dit weloverwogen en gericht aanpakken.
Hoe actueel dit onderwerp is blijkt wat mij betreft weer uit de ontwikkelingen rond project “de Markerwadden”. Beheerder hier (Natuurmonumenten) staat als we de media de laatste dagen moeten geloven versteld van de grote aantallen broedende pionier soorten hier nu al. Dit zijn met name strandbroeders: soorten die hier de rust vinden die elders in Nederland niet meer is. Vervolgens wordt een zin later doodleuk medegedeeld dat er vanaf volgend jaar boten gaan varen om recreanten naar deze eilanden aan te voeren (maar dat wordt natuurlijk opgelost met een uitgekiende ‘zonering’).

Mijn voorstel zou dus zijn om een dergelijke avond gezamenlijk met alle natuurbescherming organisaties (NMF, IVN, Stichting Onlanden etc.) in Groningen e.o. te organiseren en een aantal kern discussiepunten/casussen te behandelen. Ook zou ik een aantal beleidsmakers (Provincie en Gemeenten) naast het rijtje van natuurbeheerders (GLS, NM, SBB) willen uitnodigen.
Daarnaast zou ik een expert laten inrukken om de avond in goede banen te leiden. Een goede kandidaat (en buitenstaander) lijkt mij ecoloog Patrick Jansen van de WUR:
https://www.youtube.com/watch?v=EbMy8-q6bkU
https://www.trouw.nl/home/natuurgebiede ... ~a28d6f9b/

Als leidraad voor deze avond zou het Alterra rapport “Recreatie en Natuur” (2012) kunnen dienen:
https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... -en-natuur
Groet Jan Henk
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Natuur versus recreatie: discussie!

Post by arenaria »

Als ik kan, doe ik mee.

En ja, lees allen het artikel over de pioniersvogels in de Markerwaard in de Volkskrant van vandaag, 4 juli. Ik viel uit mijn stoel vanmorgen (ok, ook beetje veel whisky gisteravond) toen ik las dat de mevrouw van Natuurmonumenten dit niet had verwacht .... watvoor kennis zit er bij de club, elke vogelaar had ze kunnen vertellen dat je op zo'n eiland meteen Visdieven, Kokmeeuwen en Kleine Plevieren krijgt.

Jan Allex de Roos
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: Natuur versus recreatie: discussie!

Post by jhvenema »

Mijn voorstel is dus om een dergelijke avond gezamenlijk met alle natuurbescherming organisaties (NMF, IVN, Stichting Onlanden etc.) in Groningen e.o. te organiseren en een aantal kern discussiepunten/casussen te behandelen. Ook zou ik een aantal beleidsmakers (Provincie en Gemeenten) naast het rijtje van natuurbeheerders (GLS, NM, SBB) willen uitnodigen.
Daarnaast zou ik een expert laten inrukken om de avond in goede banen te leiden. Een goede kandidaat (en buitenstaander) lijkt mij ecoloog Patrick Jansen van de WUR:
https://www.youtube.com/watch?v=EbMy8-q6bkU
https://www.trouw.nl/home/natuurgebiede ... ~a28d6f9b/

Als leidraad voor deze avond zou het Alterra rapport “Recreatie en Natuur” (2012) kunnen dienen:
https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... -en-natuur
Groet Jan Henk
GuidoMeeuwissen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 15
Joined: 03 Jul 2017, 13:41

Re: Natuur versus recreatie: discussie!

Post by GuidoMeeuwissen »

Goed idee
Groet
Guido M.
User avatar
wimvanboekel
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 122
Joined: 23 Nov 2002, 00:00
Location: Peize
Contact:

Re: Natuur versus recreatie: discussie!

Post by wimvanboekel »

Hoi Jan Henk,

stichting Natuurbelang De Onlanden zal graag meedoen aan een dergelijke discussieavond, zeker als die onder leiding staat van Patrick Jansen. Provincies, gemeenten en (niet te vergeten) waterschappen uitnodigen is een 'must' hierbij. Het zal mij benieuwen of de beheerders en beleidsmakers het aandurven...

Groet,
Wim
WetlandWacht Leekstermeergebied (http://www.natuurindeonlanden.nl)
bestuurslid waterschap Noorderzijlvest
secr. St. Natuurbelang De Onlanden
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Natuur versus recreatie: discussie!

Post by arenaria »

Vandaag een persbericht dat bovenstaand thema precies dekt en ook nog eens een antwoord geeft op de vraag van Jan Henk.

In april stelde Natuurmonumenten de ENCI-groeve in Maastricht open voor het publiek. De toeloop was massaal en leidde tot vandalisme en afvalhopen. In juni werd het gebied weer voor het publiek gesloten.

Er worden nu maatregelen genomen die moeten leiden tot 'kleinschalige recreatie'. Ik wens NM sterkte hiermee - ben bang dat een gebied dat bij of in een grote stad ligt, nooit ontkomt aan massale toeloop. Puur gevalletje overbevolking/populatiedruk.

Dus: of dicht, en dan hou je enige natuur (maar heeft geen mens er wat aan), of open, en dan heb je een recreatiegebied.

Jan Allex de Roos
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 42 guests