Slechtvalken in nestkast Gasuniegebouw?

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

MaartenJansen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 135
Joined: 01 Mar 2016, 01:43

Re: Slechtvalken in nestkast Gasuniegebouw?

Post by MaartenJansen »

Omdat mijn antwoord spoorloos lijkt te zijn verdwenen nogmaals een poging:

Beste Ipe,

Graag licht ik de opmerking toe. Onder de kast van de GU zit aan het gebouw een soort van lichtbak die de afgelopen dagen aanstaat. Wellicht is de bedoeling van de lichtbak om het dakterras onder de nestkast van licht te voorzien. Ik heb geen idee of dat een verstoring oplevert voor de Slechtvalken en mede daarom heb ik de tekst bij de waarneming aangepast. In de avond wordt het gebouw altijd door andere lichten van onderen opgelicht tot ongeveer half twaalf in de avond. Dit geeft mij zelf ook de kans om zo nu en dan de valken waar te nemen. Het lijkt me sterk dat deze vorm van verlichting veel hinder voor de valken oplevert. Wel heb ik een van de contactpersonen van de GU gemaild, die overigens zeer enthousiast is over de aanwezigheid van de Slechtvalken, over de lichtbak.

Ik heb vandaag de Slechtvalken voor langere tijd geobserveerd met een veldkijker. Op dit moment lijkt het erop of er nog geen eileg plaatsgevonden heeft omdat in de middag de valken in elkaars bijzijn voor langere tijd (twee tot drie uur) buiten de nestkast op de rand van het GU gebouw rusten. Ik gebruik ter vergelijking de andere webcam Slechtvalken van Nederland en die zitten al wel op de eieren, zij het dat nog niet allen het nest compleet hebben. Wel vond er een prooioverdracht plaats op het rooster van de nestkast zelf - zo rond half vijf. Het is de man; voor het oog wat kleiner, die de prooien aanleverde (2x - ook in de ochtend). De prooi kon ik niet identificeren - zou een Spreeuw kunnen zijn. Ook werd door beiden de nestkast van binnen bezocht in de middag; hieruit bleek dat ik niet altijd zicht heb op wat er diep in de kast gebeurd; ik zag ze erin 'verdwijnen'. Op dit moment zit zij in de kast (met de lichtbak aan - misschien vind ik hem storender dan de Slechtvalk zelf.)

Vriendelijke groeten,

Maarten
randomeda
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 99
Joined: 20 Apr 2011, 22:38

Re: Slechtvalken in nestkast Gasuniegebouw?

Post by randomeda »

Dag Maarten,

Je bent me net voor. Ik zag de lichtbak vanavond toen ik over de ring reed, hij schijnt niet op de kast, maar ik vroeg me ook af of dit niet een verstoring oplevert. Waarom ook opeens die lichtbak? Mooie waarnemingen verder! Ben benieuwd hoe het verder gaat.

groet,

Michel
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Re: Slechtvalken in nestkast Gasuniegebouw?

Post by anaburen »

Met de slechtvalken van de Gasunie gaat het hartstikke goed.
xxx2016-03-23_0870slechtvalk-gasunie.jpg
xxx2016-03-23_0870slechtvalk-gasunie.jpg (188.25 KiB) Viewed 13259 times
Ze vliegen de hele dag rond het Gasunie-gebouw en bezoeken regelmatig de nestkast.

Ana
hvander
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1
Joined: 27 Jun 2013, 11:42

Re: Slechtvalken in nestkast Gasuniegebouw?

Post by hvander »

Mooie foto’s Ana!
Vanuit het Gasuniegebouw hebben we helaas geen zicht op de nestkast.
Wel heb ik vanmorgen van bovenaf een paring kunnen waarnemen vanuit de grote vergaderruimte boven in het gebouw.
Geprobeerd met telefoon foto’s ervan te maken, maar helaas niet scherp.
Schitterend om de vogels elke dag om het gebouw te zien vliegen.
Groet,
Henk
randomeda
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 99
Joined: 20 Apr 2011, 22:38

Re: Slechtvalken in nestkast Gasuniegebouw?

Post by randomeda »

Dag Allen,

Mijn broer stuurde me gister een fot per whatsapp, met het onderschrift: oog in oog met een buizerd. Dat bleek echter een jonge slechtvalk, maar hij is dan ook geen vogelaar:

http://waarneming.nl/waarneming/view/115675178

Hij zegt dat hij de indruk heeft dat het beest ziek is, hij zit daar maar wat in het raam, schijt wel veel (dus, voorlopig, geen hongersnood), maar maakt volgens hem een ziekelijke indruk. Nu is het kantoor waar hij werkt gesloten de komende dagen, en ben ik zelf van: ''laat de natuur zijn gang gaan'', maar mochten anderen er anders over denken: het dier zit al 2 dagen in een kozijn van het rabo-kantoor in Farmsum.

groet
MaartenJansen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 135
Joined: 01 Mar 2016, 01:43

Re: Slechtvalken in nestkast Gasuniegebouw?

Post by MaartenJansen »

Beste iedereen,

Een korte update: Het lijkt voorspoedig te gaan met de Slechtvalken van GU. Vanochtend heb ik vanaf mijn balkon een prooioverdracht (prooi leek me Stadsduif) waargenomen bij de nestkast waarbij de man de plek leek over te nemen voor een korte tijd van de vrouw - de vrouw nam de prooi mee naar de V van het gebouw, strekte daarna voor tien minuten de vleugels en loste de man weer netjes af in de kast. Man ging daarop weer naar zijn vetrouwde stek aan de rand van het gebouw zitten.

Groeten,
Maarten
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Re: Slechtvalken in nestkast Gasuniegebouw?

Post by anaburen »

De slechtvalken van de Gasunie hebben jongen, vernam ik zojuist van Maarten.

Ana
MaartenJansen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 135
Joined: 01 Mar 2016, 01:43

Re: Slechtvalken in nestkast Gasuniegebouw?

Post by MaartenJansen »

Beste iedereen,

Sterke indicaties waren er al vanaf 1 Mei dat de Slechtvalken jongen hebben (zeer frequente prooiaanvoer naar de kast), maar vandaag zag ik in ieder geval twee pullen boven de rand uitkomen. Er zijn tussen Avifauna Groningen, de Gasunie en WSN goede contacten opgebouwd en ik houd iedereen graag op de hoogte van verdere ontwikkelingen.

Groeten,
Maarten
MaartenJansen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 135
Joined: 01 Mar 2016, 01:43

Re: Slechtvalken in nestkast Gasuniegebouw?

Post by MaartenJansen »

Beste allen,

Hierbij een link naar een filmpje geschoten door de telescoop op 10 mei van de Slechtvalken die hun jongen voeren. De kwaliteit is zeker geen Planet Earth, maar het ging mij om de waarneming zelf en een poging tot leeftijdsbepaling van de jongen. Het zichtbare donsjong is op dit filmpje net tien dagen oud; volgens Jan van Dijk van Werkgroep Slechtvalken Nederland. Vanaf mijn balkon heb ik goed overzicht op het gebouw en (in) de kast maar voor het vaststellen van de grootte van de jongen moet ik even naar buiten lopen; zeker als ik het iemand wil voorleggen. https://www.youtube.com/watch?v=uGKV-2gzL-4

Er worden behoorlijk veel prooien aangevoerd; in bepaalde perioden is het een paar uur rustig, maar daarna worden wel eens drie prooien in twee uur tijd aangeleverd. Ze zullen wel een voorraad hebben; want ik zie dat ze het ook wel afvoeren. De prooien zijn moeilijk te identificeren; vaak zijn ze al geprepareerd; de vrouw brengt grotere prooien binnen dan de man - is zelf natuurlijk ook meer uit de kluiten gewassen dan haar partner. Waar de Slechtvalken precies jagen? Er wordt wel eens vanzelfsprekend gezegd dat ze in de Onlanden jagen en dat zou natuurlijk heel goed kunnen door de grote hoeveelheid watervogels daar en de geringe afstand vanaf de GU. Ik zie de Slechtvalken ook wel in noordelijke richting cirkelen en vanuit die richting terugkomen. Er wordt met een prooi vaak een paar rondjes om het gebouw gevlogen voordat deze wordt afgeleverd. Dit is een prachtig gezicht. Als de wind goed staat in de vroege ochtend kun je ze dan ook horen kieuwen. De Slechtvalken jagen in bepaalde gevallen heel opportunistisch vanaf het gebouw op voorbijvliegende vogels. Zo dook de vrouw op een gegeven moment naar beneden vanaf het rooster en kwam een minuut later terug met een behoorlijke prooi. Ik heb de man ook zien jagen in de schemer vermoedelijk op vleermuizen in het lamplicht van het gebouw.

Tijdens de festiviteiten in het stadspark van de afgelopen weken bleven de valken ongestoord hun gang gaan terwijl ik de herrie al meer dan beu was. Het was ergens aandoenlijk (een menselijke emotie waar de natuur meestal bar weinig aan heeft) om onder het monotone gestamp en gedreun van het 'Kingsday festival' de valken elkaar te zien aflossen in de kast in de schijnwerpers van het gebouw.

De valken zullen wel groeien als kool en daarom doe ik morgen weer een poging om daarop zicht te krijgen. Ik houd jullie op de hoogte. Groeten maar weer.
MaartenJansen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 135
Joined: 01 Mar 2016, 01:43

Re: Slechtvalken in nestkast Gasuniegebouw?

Post by MaartenJansen »

Beste mede "vogelspotters" (-;,

http://www.rtvnoord.nl/nieuws/163360/Wa ... t-gewassen

Groeten,
Maarten
MaartenJansen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 135
Joined: 01 Mar 2016, 01:43

Re: Slechtvalken in nestkast Gasuniegebouw?

Post by MaartenJansen »

Beste allen,

Vandaag zijn in aanwezigheid van mij en Klaas van Avifauna de Slechtvalkjongen van het GU gebouw geringd gemeten en gewogen door Peter de Boer van WSN. Het waren er in totaal 4; waarvan 3 vrouwen en 1 man van gemiddeld 26 dagen (man was het kleinste zoals gewoon bij Slechtvalken maar ook naar verhouding - de laatste uit het ei gekropen). De beste leeftijd voor het ringen van Slechtvalken is rond de 21-23 dagen; dus zeker de dames waren behoorlijk uit de kluiten gewassen beesten (en op goed gewicht) die zich (terecht) behoorlijk lieten horen. Er waren diverse lokale en interne media (van de GU zelf) aanwezig maar Peter de Boer ging daar uitermate goed mee om en zorgde ervoor dat het ringen en opmeten snel en vakkundig verliep met zo weinig mogelijk stress voor de Slechtvalken. Nadat de Slechtvalkjongen weer op het nest waren gezet en bepaalde prooiresten waren verzameld keerden de ouders na een uur weer terug naar de kast met een verse prooi.


Doordat er veel media aanwezig was ; radio/Rtv Noord en Oogtv zal er de komende dagen wel iets van terug te zien zijn op tv/internet. Ook de interne communicatie afdeling van GU heeft opnamen gemaakt o.a. in de nestkast. Er is mij toegezegd dat ik deze mag delen met Avifauna; dus er volgt meer. Volgens mij is er ook gesproken over de mogelijkheden van een webcam in de kast voor komende jaren.

Over het verdere wel en wee van de valken o.a. het uitvliegen; houd ik jullie op de hoogte.
randomeda
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 99
Joined: 20 Apr 2011, 22:38

Re: Slechtvalken in nestkast Gasuniegebouw?

Post by randomeda »

Super Maarten!
MaartenJansen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 135
Joined: 01 Mar 2016, 01:43

Re: Slechtvalken in nestkast Gasuniegebouw?

Post by MaartenJansen »

Een filmpje met een impressie van het ringen gemaakt door Oog TV: https://www.oogtv.nl/2016/05/jonge-slec ... niegebouw/
MaartenJansen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 135
Joined: 01 Mar 2016, 01:43

Re: Slechtvalken in nestkast Gasuniegebouw?

Post by MaartenJansen »

En hierbij een link naar de reportage van Rtv Noord (voor degene die zoals ik weinig tv kijkt) o.a. met een kort gesprek met de erg betrokken initatiefnemer van de nestkast werkzaam bij de GU. http://www.rtvnoord.nl/nieuws/163390/Vi ... nie-gebouw
randomeda
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 99
Joined: 20 Apr 2011, 22:38

Re: Slechtvalken in nestkast Gasuniegebouw?

Post by randomeda »

Mooie filmpjes! Ik ben ook benieuwd naar de prooien van Klaas (en of er ringen tussen zitten).
Wat zijn trouwens de ringnummers/kleuren van de geringde jongen?

groet,
Michel
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 45 guests