Natuurgebied De Onlanden krijgt goedkopere uitkijktoren

Hier kun je opmerkingen en/of vragen kwijt m.b.t. natuurbebeer en natuur in het algemeen

Moderator: hdelange

User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Natuurgebied De Onlanden krijgt goedkopere uitkijktoren

Post by meeuwiss »

Op de site van Natuurmonumenten kunnen we lezen dat er is gekozen voor een nieuw ontwerp van de uitkijktoren in de Onlanden. Aanvankelijk zou het ontwerp bijna 1 miljoen euro kosten, maar er is nu gekozen voor een goedkopere oplossing voor de helft van de prijs, een half miljoen.
In het voorjaar van 2017 moet de uitkijktoren van 25 m. bij het Beeld aan de Drentsche dijk gereed zijn.
Vooral bedoeld voor wandelaars en fietsende recreanten om te genieten van een riant uitzicht.
De opzet is de omgeving van de toren autoluw te maken, er komt een parkeerplaats voor 15 auto's. Ik heb vernomen dat de Drentsche dijk vanaf de kruising wordt afgesloten voor autoverkeer?
Een uitkijktoren van een half miljoen lijkt wat aan de prijzige kant, maar geeft wel aan dat de gemeente Groningen en Noordenveld bereid zijn te investeren in dit unieke natuurgebied op fietsafstand van de stad.
Wie weet zien we dan de Steppekiekendief, de Roerdomp, Purperreiger, Ralreiger, Visarend en Zeearend rondvliegen vanaf de toren. En als we gaan fietsen: Waterral, Porseleinhoen, Snor, Sprinkhaanzanger, Baardman, Kleinst Waterhoen en Klein Waterhoen.
Attachments
steppekiekendief66web.jpg
steppekiekendief66web.jpg (91.93 KiB) Viewed 18565 times
Steppekiekendief
Steppekiekendief
2016-Impressie-uitkijktoren-Onlanden_03_Ateliereen-Architecten.jpg (47.11 KiB) Viewed 18565 times
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Re: Natuurgebied De Onlanden krijgt goedkopere uitkijktoren

Post by anaburen »

Ha Guido,
Blij toe dat er geen aanbesteding gevonden is voor dat mallotige ontwerp: "Het Hoge Hert" van 1 miljoen euro.
2013HetHogeHert-Ateliereen Architecten.jpg
2013HetHogeHert-Ateliereen Architecten.jpg (198.93 KiB) Viewed 18539 times
Daar zou je mij met geen stok die 134 treden naar boven krijgen. Erg rolstoeltoegankelijk zag het ding er ook al niet uit.
Het nieuwe ontwerp ziet er veel robuuster en steviger uit. Nu nog een liftje erin en een dakje erop. Dan wordt het er goed toeven.

Ana
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Re: Natuurgebied De Onlanden krijgt goedkopere uitkijktoren

Post by Aart »

Mooi ding dat witte ontwerp. En, zo te zien, een stuk robuuster dan dat houten geval dat op geen enkele manier vernieuwend is of enige creativiteit uitstraalt en bovendien over vijf jaar verrot is of afgefikt is. Voor onderhoud van zulke torens is doorgaans geen geld, dus een gemiste kans. Maar ja natuurliefhebbers houden van bruin en gruin of in het Nederlands van broen en groen en gaan dan voor natuurlijk en verduurzaamd (vergiftigd) hout. :(

Tot zover mijn ongevraagde mening over de ontwerpen.
Aart
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Natuurgebied De Onlanden krijgt goedkopere uitkijktoren

Post by arenaria »

Is zo'n toren werkelijk nodig? Helpt zoiets de natuur beschermen?

Vind een Steppekiek het wel leuk dat er een toren in zijn steppe komt te staan?

Jan Allex
User avatar
wimvanboekel
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 122
Joined: 23 Nov 2002, 00:00
Location: Peize
Contact:

Re: Natuurgebied De Onlanden krijgt goedkopere uitkijktoren

Post by wimvanboekel »

Kijk eens aan, toch nog kritische reacties op de uitkijktoren. Jan Allex vraagt terecht wat de meerwaarde voor de Natuur is van zo'n toren. Stichting Natuurbelang De Onlanden heeft al richting Natuurmonumenten aangegeven dat die meerwaarde 0 is, dat feitelijk niemand heeft gevraagd om de toren en dat het resultaat voor de Natuur vooral veel extra verstoring en vervuiling is. Voor de natuurconsumenten is de toren uiteraard leuk, maar natuurbeschermers zouden er tegen moeten zijn, volgens ons.

Wim
WetlandWacht Leekstermeergebied (http://www.natuurindeonlanden.nl)
bestuurslid waterschap Noorderzijlvest
secr. St. Natuurbelang De Onlanden
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: Natuurgebied De Onlanden krijgt goedkopere uitkijktoren

Post by meeuwiss »

Uitkijktorens blijken bij recreanten erg geliefd te zijn, zoals de toren in het Fochteloerveen en bij het Zuidlaardermeer. Deze torens liggen op een fietsroute
en worden vaak intensief bezocht. Als vogelliefhebber ben ik niet perse gekant tegen zo'n toren, maar ik denk dan wel: "mag het allemaal wat minder".
Een half miljoen is absurd, dat kan deels beter besteed worden aan het onderhoud en beheer van dit natuurgebied.

Groeten Guido
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Natuurgebied De Onlanden krijgt goedkopere uitkijktoren

Post by arenaria »

Ik ben blij met de bovenstaande twee reacties, want ik was bang dat ik als enige een mening had die afweek van alle andere ... en over een betere bestemming voor dat half miljoen wilde ik helemaal niet beginnen, maar een stemmetje in mij vindt wel dat er iets beters voor de natuur mee gedaan zou kunnen worden.

Jan Allex
Rudi
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 53
Joined: 12 Dec 2015, 21:22
Location: Eemsmond [ Uithuizen ]

Re: Natuurgebied De Onlanden krijgt goedkopere uitkijktoren

Post by Rudi »

Dit ontwerp lijkt niet gemaakt te zijn voor de doelgroep, ik noem dit een aanbod gericht ontwerp.
"kijk eens wat wij kunnen bouwen".
Het lijkt mij in de praktijk nogal een waaierig geheel, geen dak, wand of niks.
Bij dit ontwerp is met functionaliteit geen rekening gehouden.
37.500 waarnemingen
643 (alle-) soorten
215 vogelsoorten

Vriendelijke groet,
Rudi Wortelboer.
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Re: Natuurgebied De Onlanden krijgt goedkopere uitkijktoren

Post by anaburen »

Donderdag is de bouw van de uitkijktoren in De Onlanden gestart.

Ana
MaartenJansen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 135
Joined: 01 Mar 2016, 01:43

Re: Natuurgebied De Onlanden krijgt goedkopere uitkijktoren

Post by MaartenJansen »

Niet alleen een (nog steeds) dure toren maar ook een parkeerplaats.... Midden in het broedseizoen... In een gebied waar o.a. Paapjes broeden... Hoe krijgen ze het voor elkaar? Dit heet natuurvernietiging. "Gefeliciteerd Natuurmonumenten!"
veenkolonius
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 4
Joined: 09 Nov 2014, 00:54

Re: Natuurgebied De Onlanden krijgt goedkopere uitkijktoren

Post by veenkolonius »

Dag,
In mei legt Vereniging Natuurconsumenten een ei ...
Wrong time, wrong place, wrong everything.
Verbouwereerde groet,
Aaldrik
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Re: Natuurgebied De Onlanden krijgt goedkopere uitkijktoren

Post by anaburen »

Ik neem toch aan dat Natuurmonumenten een vergunning heeft om midden in het broedseizoen te gaan bouwen in een natuurgebied.
Kan iemand van Natuurmonumenten hier een toelichting geven wat de reden hiervoor is?

Ana
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: Natuurgebied De Onlanden krijgt goedkopere uitkijktoren

Post by meeuwiss »

Als natuurorganisatie geeft Natuurmonumenten een erg slecht voorbeeld aan alle natuurliefhebbers, de recreanten, de kinderen.
Ik denk niet dat oprichter Jac.P. Thijsse dit ooit goed gekeurd zou hebben.
Groet
Guido M.
MaartenJansen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 135
Joined: 01 Mar 2016, 01:43

Re: Natuurgebied De Onlanden krijgt goedkopere uitkijktoren

Post by MaartenJansen »

Een reportage van Oogtv waarin Zwiers van Natuurmonumenten uitlegt hoe fantastisch de uitkijktoren, parkeerplaats en wandelpad wel niet is voor de natuur van de Onlanden. https://www.oogtv.nl/2017/05/bouw-25-me ... van-start/
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Natuurgebied De Onlanden krijgt goedkopere uitkijktoren

Post by arenaria »

IMG_3589 (640x480).jpg
IMG_3589 (640x480).jpg (173.51 KiB) Viewed 17004 times
Vanmorgen langs de toren gefietst en ook even de parkeerplaats bewonderd. Fijn dat er nu in dit mooie natuurgebied plek is voor 20 geparkeerde auto's en ook handig voor het uitlaten van de hond.
De toren wordt eng hoog en domineert het zuiden van het gebied. Niet betreden boven windkracht 2, zou ik denken - en kost dit echt minder dan een half miljoen?

Zullen we, in een competitie, een naam voor deze toren bedenken? Suggesties gewoon in deze thread. Wat dachten jullie van Het Letselstaketsel? Motivatie: schaadt de natuur en is gevaarlijk voor mensen (en de hond).

Jan Allex
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 47 guests