Noodlanding luchtballon in Onnerpolder: Natura 2000 gebied

Hier kun je opmerkingen en/of vragen kwijt m.b.t. natuurbebeer en natuur in het algemeen

Moderator: hdelange

Locked
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Noodlanding luchtballon in Onnerpolder: Natura 2000 gebied

Post by jhvenema »

Hallo,

Wat een ontspannende 'Crex Crex excursie' voor mij had moeten worden is afgelopen zaterdag (10/6) op een ergernis- en stressvolle avond uitgelopen: ik werd getuige van een landing van een luchtballon midden in het natte Natura 2000 deel van de Onnerpolder (tussen Dr. Ebelsweg en Biksmolen, t.h.v. de hoogspanningsleidingen). Om een lang verhaal kort te maken: het betrof een noodlanding van een luchtballon opgestegen in Gieten met als voorgenomen eindbestemming Winschoten/Nieuweschans. Het liep dus volledig anders...
Beoogde (groen) en gevaren (rood) koers luchtballon. X= plaats noodlanding
Beoogde (groen) en gevaren (rood) koers luchtballon. X= plaats noodlanding
Koersafwijking luchtballon.JPG (69.4 KiB) Viewed 11723 times
De ballon is dus laag over het volledige natte vogelrijkste deel van het Zuidlaardermeergebied gevlogen en moet een gigantische verstoring te weeg hebben gebracht.
Zo wordt nu in het perceel waar de ballon geland is een Limousin kalf vermist...
De passagiers kwamen met de schrik vrij: de hoogspanningsdraden waren akelig dichtbij gekomen en uiteindelijk was nog 1% van het gas over...

Vragen:
-Was er groen licht deze avond om te gaan ballonvaren? Met een uiteindelijke koersafwijking van zo'n 80 graden lijkt me dit van niet...
-Had de piloot niet reeds in het Hunzedal (Drenthe) de vlucht moeten staken: hij wist dat met deze koers en nog beschikbare hoeveelheid gas een landing in een drassig Natura 2000 gebied noodzakelijk zou worden....

Resumé van een avondje ballonvaren:
-kalf vermist (verdrinking wordt gevreesd)
-verstoring duizenden (broed)vogels
-vernieling Natura 2000 biotoop door tracktor die dezelfde avond/nacht nog mand & ballon uit drassig deel moet trekken van de politie Haren e.o.
-verstoring (nacht)rust dieren door dit hele circus
-2 politiemensen 1.5 uur in touw met dit gebeuren
-1 boer in touw voor zijn koeien
-2 medewerkers Groninger Landschap bemoeien zich met de zaak gedurende enkele uren + nasleep hiervan
-1 vrijwilliger Avifauna Groningen (ondergetekende) 3 uur in touw met deze zaak
-10 passagiers in doodsangst

Dit gebied betreft naast dat het een Natura 2000 gebied is ook een NO-FLYzone omdat het de aanvliegroute naar Airport Eelde-Groningen is.
Ongeloofelijk dat voor het 'plezier' van een 10-tal mensen dit soort effecten worden gedoogd in Nederland.
Dit is dit voorjaar het 3e incident met een laag overvliegende of nu dus zelfs een landende luchtballon in dit beschermde Natura 2000 gebied.
Jongens jongens: graag snel om de tafel met elkaar, dit loopt de spuigaten uit!
Jan Henk

zie ook: http://www.rtvnoord.nl/nieuws/179195/Lu ... e-politiek
zie ook: http://www.rtvnoord.nl/nieuws/179307/Lu ... ige-polder
Last edited by jhvenema on 13 Jun 2017, 10:25, edited 1 time in total.
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Noodlanding luchtballon in Onnerpolder: Natura 2000 gebi

Post by arenaria »

Ooit heb ik een ballon zien opstijgen, dat was op een camping in Drenthe. Het waaide hard en de ballon miste op een meter na een hoge stenen schoorsteen. Alles ging goed ... er hadden ook vijf doden kunnen vallen.

Ophouden met dan ballonvaren!!!


Jan Allex de Roos
Marco_Glastra
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 54
Joined: 09 Feb 2015, 19:52

Re: Noodlanding luchtballon in Onnerpolder: Natura 2000 gebi

Post by Marco_Glastra »

Hoi Jan Henk,

Geweldig hoe je zaterdagavond hebt gereageerd! En vreselijk hoeveel verstoring de luchtballonnen veroorzaken. Je moet er niet aan denken dat zo'n ballon bij het nest van de zeearend landt...
Het Groninger Landschap heeft op verschillende niveaus contact met provincie Groningen en vorige week zijn er in Provinciale Staten vragen gesteld over dit onderwerp. Volgende week is er bestuurlijk overleg met de gedeputeerde natuur en een vertegenwoordiger van de landelijke vereniging van ballonvaarders. Onze insteek is dat het Natura 2000 gebied jaarrond wordt gesloten voor ballonvaarten en we met de ballonvaarders per direct afspraken maken voor het lopende broedseizoen.

Groet, Marco
willem hartholt
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 8
Joined: 06 Jun 2008, 14:25

Re: Noodlanding luchtballon in Onnerpolder: Natura 2000 gebi

Post by willem hartholt »

Heb het tafereel kunnen bekijken. Met stijgende verbazing. Ik stond op het gemaal te kijken naar de kraanvogel in de WBMP. Van verre zag ik de ballon aankomen en verbaasde me aanvankelijk al over de lijn die hij volgde. Vanaf het meer langs het Drents Diep, mooi uitgemikt, precies over de hele broedende vogelschare heen. Grote consternatie alom. Nog gekker en langduriger dan als de zeearenden langskomen. Ik verbaasde me over de geringe hoogte van de ballon en vroeg me af of dat opzet was en of zulks wel mocht. Ik vond van niet. Ook de kraanvogel ging een poosje op de wieken. Maar landde nadat de ballon voorbij was weer aan de achterkant van het water voor de kijkhut.
Er werd regelmatig met een best stuk lawaai bijgestookt en ik zag de ballon maar nauwelijks hoogte krijgen. Toen ze mij voorbij voeren zag ik nog geen tekens van paniek. Dat die geringe hoogte uit nood was, ik zag het er niet aan af. Maar ik vroeg me wel af hoe die mensen het in hun bolle hersens hadden gehaald om maar voor hun plezier over de enige broedplek van witwangsterns in Noord-west Europa heen te gaan vliegen. Maar ik verbaas me wel eens vaker over mensen die zonder erg door de natuur raggen, het liefst snel, vergezeld van moderne techniek en gehuld in sprille sportieve kleuren. Maar dit was weer een andere vorm van geweld. Indrukwekkend voor de vogels, maar afgezien van het bijstoken wel stiller dan de vele vliegtuigen die veel te geregeld over de polder vliegen. Maar ook veel lager!
Richting de molen aan de Noorderhooidijk ging het spul tot mijn verbazing niet verder omhoog. Ik dacht dat ie wel ergens zou proberen te landen in de richting van de Stainkoelen. Maar inderdaad, het was wel heel apart dat ie kort achter de molen naar de grond ging. Het geheel probeerde nog even verder te komen, maar strandde een aantal meters verder definitief. En zakte na verloop van vrij korte tijd ineen.
De rust keerde gelukkig redelijk terug en ik hoop van harte dat deze grote verontrusting geen broedsels en andere mooie vogelaanwezigheden heeft verstoord. Althans aan mijn kant van de molen. Ik kan me niet voorstellen dat het gedonder in de natte landen achter de molen geen gevolgen heeft gehad. Maar daar had ik geen zicht op.
Ik heb een serie foto's geschoten van het voorbijgaan van het hele tafereel. Met het idee dat het nog wel eens nuttig zou kunnen zijn. Het hele mandje vol staat er mooi op. En een deel van de vogelpaniek. Maar die was vrij breed en ik had een 640 mm voorstaan, dus de volle breedte van de onrust komt niet goed over van die foto's. Ik hoor het wel als mensen die foto's willen zien of eventueel nodig hebben voor de afhandeling van deze zaak.

Ik weet wel dat we mekaar in dit land wat ruimte moeten gunnen en dat ieder bij het streven naar een mooi leven en geluk een beetje aanspraak mag maken op onze ruimte, maar ik heb toch het idee dat het geen kwaad kan als er hier en daar wat paal en perk aan wordt gesteld. Blauwe bordjes, honden die aan de lijn moeten, het hoort er allemaal bij en ik hou me daar aan. En dan moet er maar eens een BOA langskomen, het zij zo. Mag zelfs wel wat vaker daar in die polders. Maar in de lucht kun je die bordjes niet kwijt..en al helemaal geen prikkeldraad.., met van die ballonnen..

met vriendelijke groet,
Willem Hartholt
randomeda
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 99
Joined: 20 Apr 2011, 22:38

Re: Noodlanding luchtballon in Onnerpolder: Natura 2000 gebi

Post by randomeda »

En nu gaat er een ABN-AMRO luchtballon over ons huis in Hoogkerk (best laag) richting Natura 2000 gebied de Onlanden.

grt,Michel
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest