Heeft C. Arend zich voor het eerst laten zien?

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

User avatar
GerritK
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 65
Joined: 05 Feb 2007, 00:00
Contact:

Heeft C. Arend zich voor het eerst laten zien?

Post by GerritK »

Vandaag zag ik in de ZLM-polders 3 zeearenden vliegen; 2 adulten en 1 juveniel. Ze waren wat aan het donderjagen in de lucht. Samen vlogen ze een rondje om het gemaal (waar de foto's gemaakt zijn) en gingen gedrieën weer terug richting de Oostpolder.
Als dit "ons" zeearendjong is, zijn dit mogelijk de eerste foto's.

Gerrit K.

PS. Uiteraard hoop ik dat iedereen de nestomgeving nog steeds met rust laat. Het paar met jong is op de toegestane plekken straks prima te aanschouwen.
juveniele zeearend.
juveniele zeearend.
zeearend-3-juveniel-ZLM-19-6-17-site.jpg (108.48 KiB) Viewed 20214 times
zeearendpaar met juveniel.
zeearendpaar met juveniel.
zeearend-2-19-6-17-site.jpg (89.18 KiB) Viewed 20214 times
zeearend adult met juveniel.
zeearend adult met juveniel.
zeearend-1-19-6-17-site.jpg (102.81 KiB) Viewed 20214 times
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: Heeft C. Arend zich voor het eerst laten zien?

Post by jhvenema »

Gerrit, dit is breaking news man en laat niets aan de verbeelding over!
Uitvliegen was pas voorzien ergens half juli....
Vandaag met het mooie warme weer was kennelijk een uitgelezen dag om de eerste? testvlucht uit te voeren.
Kunnen niet geheel uitsluiten dat er nog een tweede jong is maar dat is nu niet aannemelijk.
Kennelijk snel gegroeid: pa levert kennelijk voldoende groeizaam voer aan.
Tjonge jonge...
Groet Jan Henk
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: Heeft C. Arend zich voor het eerst laten zien?

Post by meeuwiss »

Gerrit, het gedrag van de man Zeearend komt nogal agressief over naar de juveniele vogel. Poten gestrekt!
Volgens waarnemingen van het GLS is het Zeearendjong rond 8 mei uit het ei gekropen.
Jonge zeearenden blijven gemiddeld 84 dagen op het nest zitten of op een boomtak bij het nest.

Volgens berekening zou het jong 84 dagen na 8 mei op ongeveer 2 augustus uitvliegen.
19 juni lijkt me dan ook erg vroeg of het jong is veel vroeger uit het ei gekropen dan 8 mei.
Zie ook link: http://www.nu.nl/wetenschap/783188/jong ... iegen.html

Kan het niet gewoon een indringer zijn die wordt verjaagd?
Met groet
Guido Meeuwissen
Marco_Glastra
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 54
Joined: 09 Feb 2015, 19:52

Re: Heeft C. Arend zich voor het eerst laten zien?

Post by Marco_Glastra »

Guido, op 8 mei hebben we beschuit met muisjes uitgedeeld, maar op 2 mei was de eerste waarneming van een adult op de nestrand die een jong aan het voeren was. We kunnen er een paar dagen naast zitten, maar nu al uitvliegen zou een maand eerder zijn dan we verwachtten.
Groet, Marco
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: Heeft C. Arend zich voor het eerst laten zien?

Post by meeuwiss »

Op de webcam heb ik een paar Amerikaanse Zeearenden in Decorah Iowa gevolgd bij een zalmkwekerij. Hier enkele gegevens ter vergelijking met het paar in het Zuidlaardermeergebied:
1e ei: 20 februari 2017, 2e ei 23 februari 2017, 3e ei: 27 februari 2017.
Uitkomst 1e ei: 31 maart, 2e ei: 1 april, 3e ei: 4 april.

Het jong van het Zuidlaardermeergebied is uit het ei gekropen tussen 2 en 8 mei 2017, een maand later dus.

Ter vergelijking: Hoe zagen deze jonge zeearenden in Decorah op 24 mei 2017 eruit toen ze ongeveer 50 dagen oud waren. Ook het jong in het Zuidlaardermeergebied is vandaag 20 juni ongeveer 50 dagen oud.
Bijgaand 3 plaatjes, die ik heb verzameld van de webcam.
Groet
Guido Meeuwissen
Attachments
3 bedelende jongen
3 bedelende jongen
amzeearend27mei2web.JPG (162.08 KiB) Viewed 20073 times
3 jongen op 24 mei in de regen
3 jongen op 24 mei in de regen
amzeearend24mei2.JPG (158.58 KiB) Viewed 20080 times
jonge zeearend USA 50 dagen oud
jonge zeearend USA 50 dagen oud
amzeearend21mei2.JPG (54.91 KiB) Viewed 20080 times
Marco_Glastra
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 54
Joined: 09 Feb 2015, 19:52

Re: Heeft C. Arend zich voor het eerst laten zien?

Post by Marco_Glastra »

Aan het einde van de middag was één jonge zeearend zijn/haar vleugels aan het oefenen, in een boom vlakbij de nestlocatie. Gedurende een half uur was de vogel steeds 5-10 seconden aan het klapwieken en dan weer een tijdje rust. Het moment van uitvliegen lijkt nabij!
Groet, Marco
GuidoMeeuwissen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 15
Joined: 03 Jul 2017, 13:41

Re: Heeft C. Arend zich voor het eerst laten zien?

Post by GuidoMeeuwissen »

Gaat nog wel even duren Marco, denk ik. De jongen in het nest Amerikaanse Zeearenden, klommen elke dag in een boom naast het nest en sliepen s'nachts alle drie weer op het nest. Overdag werden ze gevoerd met zalm op het nest. Elke dag kwamen ze nog in beeld van de webcamera, zie still video van 21 juni 2017. Alle jongen zaten regelmatig te vleugelflappen.
Man A4Y1 werd na uitvliegen door Madeleine Postma voor het eerst gezien op 15 september 2011 in het Jaap Deensgat samen met zijn ouders. Maar ik denk dat hij al veel eerder is ontdekt door andere vogelaars?
Bijgaand still-video webcam in Decorah Ohio VS.

Groet
Guido Meeuwissen
Attachments
amzeearend21juni2.JPG
amzeearend21juni2.JPG (149.17 KiB) Viewed 19771 times
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Heeft C. Arend zich voor het eerst laten zien?

Post by arenaria »

Ik vind dit heel leuk, maar ik zie niet waarom je Europse Zeearend met US Bald Eagle zou moeten/kunnen vergelijken?

Overigens vraagje aan vogelkenners: wat vinden jullie van de foto 'Tureluur' vandaag 20 juli in de Volkskrant (bij artikel Caspar Jansen) - voor mijn gevoel is het een Zwarte Ruiter.

Groet,
Jan Allex
User avatar
andresikkema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 29
Joined: 08 Jan 2007, 00:00
Location: Groningen

Re: Heeft C. Arend zich voor het eerst laten zien?

Post by andresikkema »

foto Volkskrant toont inderdaad volgens mij een zwarte ruiter en geen tureluur.

Mvg,
Andre Sikkema
GuidoMeeuwissen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 15
Joined: 03 Jul 2017, 13:41

Re: Heeft C. Arend zich voor het eerst laten zien?

Post by GuidoMeeuwissen »

Jan Alex,
Aangezien er dit jaar geen webcams bij zeearenden zijn geplaatst en de waarnemingen van het Zuidlaardermeerpaar noodgedwongen onder embargo staan, leek het mij zinvol het broedgedrag van Amerikaanse Zeearenden te volgen vanaf de geboorte. Erg veel geleerd over nestelgedrag van de ouders tijdens het broeden, rol man tijdens broeden vrouw, voeren van de jongen. Onderlinge competitie tussen de jongen, leergedrag bij aangeboden prooien, slaapgedrag. Het vleugelflappen, klimmen in bomen als takkeling en observatie van de omgeving waaronder menselijke activiteiten.
In sommige gevallen goed te extrapoleren naar het gedrag van de Nederlandse Zeearend.

Met groeten
Guido Meeuwissen
GuidoMeeuwissen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 15
Joined: 03 Jul 2017, 13:41

Re: Heeft C. Arend zich voor het eerst laten zien?

Post by GuidoMeeuwissen »

Wij zijn bezig met een artikel over het broedgeval van de Zeearend in Groningen.
Na verwerking van ca 350 betrouwbare waarnemingen, al dan niet met foto's, tot het embargo ingegaan op 26 september 2016, van het Zeearendpaar uit het Zuidlaardermeergebied vonden wij slechts een foto waarop de kleurring van de man is af te lezen. Zie afbeelding. Man Zeearend, in 4de kleed, is rechts geringd met een oranje landsring nr. 9.509.444 en links met de zwarte kleurring met de witte opdruk AY41. De foto is gemaakt op 18 september 2014 d.m.v. digiscoping door Klaas Ophoff. Snavel nog grijs bij teugel en geelbruine iris.

Om met zekerheid te kunnen aantonen dat het bij deze Zeearendman steeds om het individu AY41 gaat, zijn wij nog op zoek naar foto's van deze Zeearend met de afleesbare kleurring uit de periode 2011 t/m 2017.

Tevens hebben wij nog belangstelling voor waarnemingen met een beschrijving of foto's waarbij sprake is van een gevangen prooi. Dit om een uitspraak te kunnen doen over de prooikeuze van de vogels.

Bij voorbaat dank,
Guido Meeuwissen
Jan Henk Venema.
Attachments
Foto Klaas Ophoff Man AY41
Foto Klaas Ophoff Man AY41
zeearendAY41Klaas1.jpg (85.62 KiB) Viewed 19572 times
GuidoMeeuwissen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 15
Joined: 03 Jul 2017, 13:41

Re: Heeft C. Arend zich voor het eerst laten zien?

Post by GuidoMeeuwissen »

Fantastisch, de jonge Zeearend is uitgevlogen op 1 augustus, exact volgens de berekening. Een jonge Zeearend heeft nog een geheel zwartbruin verenkleed zonder witte vlekken, zwarte snavel. De lichtbruine dekveren op de bovenvleugel steken af tegen de zwartbruine slagpennen. Een jonge Zeearend heeft bredere vleugels en een langere staart dan zijn ouders. De okselveren zijn licht.
Succes!
Groet
Guido M.
MaartenJansen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 135
Joined: 01 Mar 2016, 01:43

Re: Heeft C. Arend zich voor het eerst laten zien?

Post by MaartenJansen »

Hallo,

Het programma "Baardmannetjes" toonde gister duidelijk de locatie van het Zeearend nest in het Zuidlaardermeergebied. Ik vond dat persoonlijk vanuit beschermingsoptiek een misser.

Groeten,
Maarten
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Heeft C. Arend zich voor het eerst laten zien?

Post by arenaria »

Hmm, zo'n nest is met heel weinig inspanning te vinden - het mag best op TV. Op zo'n bewaakte locatie zal het niet tot problemen leiden.

Groet,
Jan Allex de Roos (die nog nooit naar dat programma gekeken heeft)
GuidoMeeuwissen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 15
Joined: 03 Jul 2017, 13:41

Re: Heeft C. Arend zich voor het eerst laten zien?

Post by GuidoMeeuwissen »

Ik ben het eens met Maarten, misser van de Baardmannetjes, liever geen informatie over het horstgebied van de Zeearenden. Laat ze met rust!
Groet
Guido Meeuwissen
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 44 guests