Sterfte merels in Groningen?

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Sterfte merels in Groningen?

Post by jhvenema »

Hallo,

Wanneer we de media moeten geloven is het voor merels dodelijke Usutu-virus van Duitsland naar Nederland overgeslagen.
http://nos.nl/artikel/2133645-dodelijke ... rland.html
Benieuwd of iemand al verdachte dode merels heeft gevonden in Groningen of hierover iets heeft gehoord.
Groet Jan Henk
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Sterfte merels in Groningen?

Post by arenaria »

Mijn schoonzus meldt twee dode, doch gave Merels in een tuin in Zeijen (dit is Drenthe, zucht, iets ten noorden van Assen). Dit op 23 of 24 september 2016.
Men vond het daar vreemd deze vogels dood aan te treffen, één lag midden op een oprit.

Jan Allex
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: Sterfte merels in Groningen?

Post by jhvenema »

Hallo,

Heeft iemand informatie over het usutu virus / merel sterfte in onze provincie?
Morgen wo. 6/9 heeft Harm-Jan Kiewiet namens onze club een interview bij Radio Noord hierover om 11.10 uur.
Wanneer je info hierover hebt voor Groningen horen we het hier graag.
Groet Jan Henk

Terugluisteren? Hier het betreffende interview (vanaf 8.50 min.): http://www.rtvnoord.nl/radio/programma/ ... ring/12192
Last edited by jhvenema on 08 Sep 2017, 17:29, edited 3 times in total.
harmjan11
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 54
Joined: 05 Nov 2011, 15:55

Re: Sterfte merels in Groningen?

Post by harmjan11 »

Goedemorgen,

Naar aanleiding van het stukje op RTV Noord hierbij de link voor het melden van dode merels.

https://www.sovon.nl/nl/actueel/nieuws/ ... s-en-usutu

Vriendelijke groet van Harm Jan Kiewiet
User avatar
alcovanklinken
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 173
Joined: 14 Nov 2005, 00:00

Re: Sterfte merels in Groningen?

Post by alcovanklinken »

Volgens mij kunnen we pas in december bij de PTT telling, met zekerheid zeggen of het aantal merels in Groningen is afgenomen. Mijn indruk is dat er op het ogenblik weinig merels te zien zijn. Maar wat betekent dat? Het is ruitijd en overal hangen bessen waarvan ze onopvallend kunnen eten.
Of zijn er mensen die voortdurend systematisch merels in hun omgeving tellen? Dan zou er al sneller echt iets over de merelstand te zeggen zijn.

Groeten,


Alco van Klinken
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Sterfte merels in Groningen?

Post by arenaria »

Inderdaad een lastig onderwerp. Wel kan ik anecdotisch enkele toevoegingen doen.
1) In mijn tuintje maar één Merel, die ik al een paar dagen niet heb gezien. Eén Merel is weinig. Het is een vrouw, maar ze heeft een kale kop waarop alleen wat schachten te zien zijn. Ze krabt. Ik hoor van Aart dat hij ook drie kale Merels in zijn buurt heeft geteld. Is dit een ziekte? Veerparasieten?
2) Er hangt in mijn buurtje een groepje van 6 Merels rond - als ik dat vergelijk met vorige jaren is dat een zeer klein aantal. Wel is het zo dat er overal bessen en sierappeltjes hangen, zodat in principe de Merels zich kunnen verspreiden (en niet met 20 man tegelijk in de sierappeltjes voor mijn huis hoeven te foerageren).

Decembertelling afwachten, zoals Alco terecht opmerkt.

Jan Allex
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Re: Sterfte merels in Groningen?

Post by anaburen »

Op de website http://www.tuintelling.nl kun je vergelijken hoeveel merels er de afgelopen jaren in de tuinen van de provincie Groningen zijn geteld:
2017-09-30merels2015.JPG
2017-09-30merels2015.JPG (78.34 KiB) Viewed 25091 times
2017-09-30merels2016.JPG
2017-09-30merels2016.JPG (80.95 KiB) Viewed 25091 times
merels2017.JPG
merels2017.JPG (114.83 KiB) Viewed 25091 times
Ana
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: Sterfte merels in Groningen?

Post by jhvenema »

Bij ons in de tuin (Oosterhaar Haren) ook een vrouw met kale kruin, al sinds de broedperiode dat me dat opviel. Man heeft dat niet. Samen wel drie broedsels. De vierde heeft ze na het leggen van 4 eieren half juli afgebroken.
Jan Henk
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Sterfte merels in Groningen?

Post by arenaria »

Ah, dat wijst op pure slijt. Die Merels, zeker bij 4e broedsel, duiken keer op keer met de kop vooruit in een dicht bosje (bij ons een heel dichte klimop met kamperfoelie) en het verenpak slijt daardoor weg. Misschien dat die kale koppen na de rui weer beverderd zijn.


Jan Allex
User avatar
alcovanklinken
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 173
Joined: 14 Nov 2005, 00:00

Re: Sterfte merels in Groningen?

Post by alcovanklinken »

over de grafieken van de tuintelling: een mooie vondst, Ana! De jaren 2015, 16 en 17 wijken volgens mij niet van elkaar af tot nu toe. Dat wijst dus niet op een grote virusuitbraak in onze omgeving.

Groeten,


Alco van Klinken
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Sterfte merels in Groningen?

Post by arenaria »

Ik ben het met Alco's interpretatie eens, uiteraard, en de grafieken laten ook heel duidelijk zien dat het merelaantallendieptepunt (woord heb ik net zelf bedacht!) elk jaar in de eerste week van September zit. We kunnen dus beter wachten tot we heel oktober geteld hebben, dan kunnen we betere conclusies trekken.

Jan Allex
User avatar
reneoosterhuis
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 101
Joined: 25 Nov 2002, 00:00

Re: Sterfte merels in Groningen?

Post by reneoosterhuis »

In oktober wordt de Nederlandse populatie aangevuld met heel vele vogels vanuit noord oost Europa dat geeft een vertroebeld beeld. Volgens mij is het pas volgend voorjaar mogelijk om er iets zinnigs over te zeggen.

Rene Oosterhuis
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Sterfte merels in Groningen?

Post by arenaria »

Er lijken nu, 16 oktober, inderdaad wat meer Merels te vliegen dan een maand geleden. Dat zal de influx zijn waar Rene op wijst.

De kale koppen lijken verdwenen. Op het Internet zijn foto's van Kaalkopmerels te vinden en ook duscussies over de oorzaak daarvan - vaak wordt er gerept over mijten.
Echter, als ik Cramp deel V lees, staat daar dat juvenielen in oktober klaar zijn met de rui van de kop en de kaalkop in mijn tuin was mijns inziens een juveniel. Het kan dus ook een heel normaal ruipatroon betreffen.

Jan Allex
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Sterfte merels in Groningen?

Post by arenaria »

Het is nu 1 december, en ik kan alleen maar stellen: het miegelt overal in de stad Groningen van de Merels. Hierachter op een grasveldje van 20 x 20 m zitten op dit moment 11 Merels.
Ik zie overal Merels, zeker in de buurt van bomen en struiken met eetbare bessen en sierappels en wat niet al.
Gisteren op een grasveld in Roden, ong 100 bij 100 meter, telde ik 22 Merels.

Dit lijken gewone aantallen voor deze tijd vh jaar, en idd verder maar afwachten hoe het met onze broedvogels uitpakt, volgend voorjaar.

Jan Allex
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Re: Sterfte merels in Groningen?

Post by anaburen »

Ik zie overal merels, maar bij de tuintelling blijkt dat de aantallen sterk zijn afgenomen.
Vroege Vogels:

"Het aantal waargenomen merels bleef dit weekend ver achter bij de aantallen van afgelopen jaren. Gemiddeld werd er per tuin anderhalve merel geteld, terwijl dit aantal de voorgaande jaren boven de twee lag. Daarmee is de merel ook uit de top drie van meeste getelde vogels verdwenen; van de derde naar de vijfde plaats. Tot nu toe werd de merel ook telkens in de meeste tuinen waargenomen. In meer dan acht op de tien tuinen zat minimaal een merel. Dit jaar is dat slechts in zeven op de tien tuinen het geval."

Ana
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 44 guests