Natuurgebied De Onlanden krijgt goedkopere uitkijktoren

Hier kun je opmerkingen en/of vragen kwijt m.b.t. natuurbebeer en natuur in het algemeen

Moderator: hdelange

User avatar
andresikkema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 29
Joined: 08 Jan 2007, 00:00
Location: Groningen

Re: Natuurgebied De Onlanden krijgt goedkopere uitkijktoren

Post by andresikkema »

Kosten uitkijktoren volgens Dagblad van het Noorden: €681.000
http://www.dvhn.nl/groningen/Uitkijktor ... 96374.html
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Re: Natuurgebied De Onlanden krijgt goedkopere uitkijktoren

Post by anaburen »

Als het aan de gemeente Noordenveld ligt kunnen ook mensen voor wie die trap een onoverkoombare hindernis is met een hoogwerker bovenop de toren worden gehesen: http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/126014/ ... dervaliden
Maar eigenlijk heb je dan helemaal geen toren meer nodig. Je zet gewoon hier en daar in De Onlanden op zonnige dagen een hoogwerker neer als attractie. Veel goedkoper.

Ana
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Natuurgebied De Onlanden krijgt goedkopere uitkijktoren

Post by arenaria »

Ha, ja, dat zal de vogels leren!!

Overigens heel bijzonder om in de context van deze aantasting van het Onlanden-landschap het artikel van de directeur van Natuurmonumenten in de Volkskrant van vandaag te lezen (27 sept 2017).

Jan Allex
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Natuurgebied De Onlanden krijgt goedkopere uitkijktoren

Post by arenaria »

Vandaag (22 nov 2017) in de Volkskrant de landschapswandelcolumn van Caspar Jansen over de Onlanden. Avifauna wordt genoemd! en het Letselstaketsel afgebeeld.


Jan Allex
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Natuurgebied De Onlanden krijgt goedkopere uitkijktoren

Post by arenaria »

Op de Facebookpagina van De Onlanden kun je nu een naam voor de toren suggereren. Ik heb uiteraard (met redenen) voorgesteld om het Het Letselstaketsel te noemen.

Gelukkig staan er in de reacties op de opening van de toren ook heel veel kritische geluiden.

Misschien leuk als jullie allemaal opteren voor 'Letselstaketsel'? Dan word ik uitgenodigd voor de opening, joepie! (Al krijg je me met geen tien Exmoorponies dat enge ding op).

Jan Allex
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Natuurgebied De Onlanden krijgt goedkopere uitkijktoren

Post by arenaria »

Ik moet toch zeggen dat één van de nu op Facebook voorgestelde namen, namelijk 'Het Onding', me wel enorm aanspreekt!


Jan Allex
MaartenJansen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 135
Joined: 01 Mar 2016, 01:43

Re: Natuurgebied De Onlanden krijgt goedkopere uitkijktoren

Post by MaartenJansen »

Je moet wat, Jan Allex, de creativiteit kwam vast voort uit onmacht. Aardig om te zien dat er meer mensen niet heel vrolijk worden van het Onding.
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Natuurgebied De Onlanden krijgt goedkopere uitkijktoren

Post by arenaria »

Gisteren even langs de toren gereden. Op de parkeerplaats stond één auto ... en inderdaad, op het pad naar de toren was een meneer een Mechelse Herder aan het uitlaten, dat is dus een auto-hond relatie van 1 op 1.

Ik meen ooit te hebben gelezen dat een Ree een plek waar honden komen tot op 100 meter mijdt - als dat pad 300 meter lang is, en we nemen beide zijden mee, dan, oh help, ik ben alfa, dan zorgt dit voor een Ree-vrij stuk van 300 bij 2 x keer 100 meter (want het pad heeft twee kanten) - nee, dat lukt me niet.

In ieder geval: er is nu een heel groot stuk Onlanden Ree-vrij!

Voor veel vogelsoorten zal het niet anders zijn.

Jan Allex
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Re: Natuurgebied De Onlanden krijgt goedkopere uitkijktoren

Post by anaburen »

Vandaag eindelijk eens bij de toren gekeken. Mijn fiets in de modder van de parkeerplaats gestald en langs het beleefpad een fiks stuk gewandeld naar het gevaarte.
x2017-12-12_3919uitkijktoren.jpg
x2017-12-12_3919uitkijktoren.jpg (284.96 KiB) Viewed 23022 times
Onder aan de trap word ik bevangen door ernstige twijfels: 127 treden en 25 meter hoog, dat is een behoorlijke uitdaging voor een bejaarde met slechte knieën en hoogtevrees. Maar ja, ik ben er nou toch.
Met rustpauzes kom ik een heel eind. Bij het trapgat naar het voorlaatste plateau ontwaar ik het bemoedigende hoofd van Hilco Jansma, de maker van die prachtige natuurfilm over het Noorderplantsoen. Hij staat er al anderhalf uur in de kou met de filmcamera in de aanslag, in de hoop de vossen te kunnen filmen. Maar bij aankomst waren er al blaffende honden, dus hij verwacht er niet veel meer van. Heel in de verte zien we 4 reeën, dus die doen we maar even. Bij het geringste geluid vanaf de toren zijn ze direct alert.
Ik kijk wat benauwd naar boven en wijs naar het hoogste plateau. “Het gaat daarna toch echt niet meer verder he?” “Neenee, maar het waait er.”
Op hoop van zegen neem ik de laatste treden. Er staat een man die zich stevig aan de reling vasthoudt. De toren gaat heen en weer. “Dat is normaal hoor!” Maar het allerergste: de toren is DOORZICHTIG! Het zijn allemaal dunne latjes die het staketsel met gaas bij elkaar houden. Een juffrouw blijft ook angstvallig bij de rand staan. “Ja, je moet niet in het midden gaan staan en dan naar beneden kijken!”
Dat ben ik dus ook niet van plan, want ik ben helemaal flabbergasted door het uitzicht: overal steppekiekendieven, ruigpootbuizerds en zeearenden!
x2017-12-12_3948uitkijktoren.jpg
x2017-12-12_3948uitkijktoren.jpg (273.5 KiB) Viewed 23022 times
Hilco heeft helemaal niks in de gaten, want als ik weer veilig beneden ben, op de fiets terug naar huis, en omkijk naar de toren zie ik het silhout van een eenzame man die nog steeds op zijn vossen wacht.
x2017-12-12_3915uitkijktoren2.jpg
x2017-12-12_3915uitkijktoren2.jpg (208.03 KiB) Viewed 23009 times
Het was best een hele klim, dus de volgende keer wacht ik op de mindervalidendag, een fastastische service van Natuurmonumenten, waarbij ik dan met een hoogwerker op de toren gehesen zal worden.

Ana
Last edited by anaburen on 13 Dec 2017, 18:48, edited 3 times in total.
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Natuurgebied De Onlanden krijgt goedkopere uitkijktoren

Post by arenaria »

Ana, geweldig, dit verdient een prijs!


Jan Allex
MaartenJansen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 135
Joined: 01 Mar 2016, 01:43

Re: Natuurgebied De Onlanden krijgt goedkopere uitkijktoren

Post by MaartenJansen »

Ik zie allemaal mogelijkheden: bungee jumpen, schommelstoel, glijbaan...
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Re: Natuurgebied De Onlanden krijgt goedkopere uitkijktoren

Post by anaburen »

RTV Noord vandaag: de nieuwe toren trekt te veel autoverkeer in De Onlanden aan.
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/188871/N ... mobilisten

Ana
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Natuurgebied De Onlanden krijgt goedkopere uitkijktoren

Post by arenaria »

Ja, soms komen voorspellingen uit ...

- Over verkeer in de Onlanden. Twee weken geleden waren wij er aan het fietsen en we moesten van zuid naar noord 4 keer de berm in. Drie keer voor enorme tractoren die heel en weer reden met hooi (waarover zo iets meer) en één keer voor een auto. De tractoren waren groengespoten en droegen het logo van Natuurmonumenten, de auto was ook groen en ook van Natuurmonumenten.
Re hooi: waarom wil je nou toch boeren in een natuurgebied? In de stallen bij het bezoekerscentrum staat een enorme kudde koeien - prachtige beesten, maar moeten die in en rond de Onlanden geweid worden - waarom wil je als vereniging boeren?
PS -Die varkens zijn ook schattig hoor.


Jan Allex
User avatar
fredvandernoord
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 49
Joined: 11 May 2002, 23:00
Location: Eelde
Contact:

Re: Natuurgebied De Onlanden krijgt goedkopere uitkijktoren

Post by fredvandernoord »

Belachelijk die torens, ook die in het Lauwersmeergebied. Wat een geldverspilling. Wat een verstoring. En wie komen daar op af.
Geen Natuurliefhebbers/beschermers. Deze laatste mijden de gebieden nu. Wie bedenkt in vredesnaam deze dwaze dingen.
Fred van der Noord.
STOP MET HET VERMARKTEN VAN DE NATUUR.
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 38 guests