Illegale jachthut Noordlaren?

Hier kun je opmerkingen en/of vragen kwijt m.b.t. natuurbebeer en natuur in het algemeen

Moderator: hdelange

Locked
polifinario
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 23
Joined: 03 Jun 2008, 09:59

Illegale jachthut Noordlaren?

Post by polifinario »

Het was lekker weer om een rondje in de polder bij Noordlaren te fietsen.
In deze tijd is de kans groot om een visarend te zien bij de hoogspanningsmasten.
Ten zuiden van de Meester Koolweg (noordlaren) zag ik geen visarend maar een man die aan het knutselen was in een hoogspanningsmast.

Gezien zijn kledingsstijl, gedrag, gedrag naar zijn hond en zijn knutselwerk lijkt het mij een hobbyjager.
Ik weet dat er hobbyjagers in de polder ganzen e.d. mogen schieten maar mogen ze ook hutten bouwen in hoogspanningsmasten??
Misschien leest er een BOA mee en kan dit uitzoeken.

Bijgaand een foto.

Groet en geniet van het mooie weer en de dieren,
Erik Bazuin

Update 08-04-2018:
Er is inmiddels een melding gedaan op www.natuurverstoring.nl
Uit ervaring weet ik dat er een aantal BOA's zelf jager zijn.
De slager keurt zijn eigen vlees.
Wel 1x van een aantal eerdere meldingen een nette e-mail ontvangen.
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Illegale jachthut Noordlaren?

Post by arenaria »

Ah, ik zie dat de foto, waarop een meneer en zijn hond duidelijk in beeld waren, is verwijderd.

Ik denk ook dat het niet kan. Er zijn nogal wat vraagtekens in deze mail. Is de man jager?? Heeft hij gewoon een vergunning voor dit gebied (ik zeg niet dat ik het eens ben met jacht , maar je kunt dus gewoon een vergunning hebben).

Is de man illegaal aan het knutselen of heeft ie toestemming? Is het zijn hond? Ps Dit is een grapje, ik ben nou eenmaal en lolbroek.

Avifauna is met het verwijderen van deze foto, het is namelijk gewoon naming en shaming en daar zijn we de laatste tijd nogal fel op, waarschijnlijk ontsnapt aan mogelijke rechtsvervolging.


Jan Allex
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: Illegale jachthut Noordlaren?

Post by meeuwiss »

De jachthut zit volgens mij precies in een van de hoogspanningsmasten (hsp-masten), die favoriet zijn bij pleisterende Visarenden in het voor- en najaar.
In deze hoogspanningsmasten verorberen Visarenden hun gevangen prooi uit het Zuidlaardermeer en er wordt door Visarenden ook overnacht in de masten. Bij regelmatige verstoring worden deze masten vermeden.
De tijden dat je soms drie Visarenden tegelijk kon waarnemen bij de petgaten aan de Osdijk lijken allang voorbij.
Het lijkt me zinvol te onderzoeken wat de oorzaak kan zijn dat Visarenden de hsp-masten gaan mijden.
Een nieuwe bedreiging voor de Visarenden vormt het snelverkeer van motorkruisers op het Drentsche diep, met name op warme dagen.
Afgelopen weekend racete een motorkruiser de gehele dag regelmatig met zeer hoge snelheid o.m. langs het Onnergemaal, waarbij de golven zowat over de kades sloegen.
Dit soort verstoringen zou ik zeker doorgeven aan genoemde BOA's bij voorkeur met duidelijke foto's van de verstoorders.
Groet
Guido
Attachments
vis etend op mast
vis etend op mast
visarend30web.jpg (60.17 KiB) Viewed 12959 times
visarend33web.jpg
visarend33web.jpg (66.63 KiB) Viewed 12959 times
Last edited by meeuwiss on 12 Apr 2018, 20:38, edited 1 time in total.
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Illegale jachthut Noordlaren?

Post by arenaria »

Op het internet is de Handleiding Wet Bescherming Persoonsgegevens te vinden. Ik beveel par. 9.1. aan voor een ieder die met foto's en al beschuldigingen richting medeburgers gaat ventileren. Het kan in de papieren gaan lopen.

Jan Allex
polifinario
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 23
Joined: 03 Jun 2008, 09:59

Re: Illegale jachthut Noordlaren?

Post by polifinario »

Ja, de man stond waarschijnlijk te goed in beeld.
En uiteraard helemaal terecht dat de foto is verwijderd als hij niet wil dat de foto ergens op internet staat.
Een balkje voor zijn hoofd lijkt ook zo raar, dan lijkt het een boef.

Misschien is het ook legaal om een hut (schiethut?) te bouwen in een hoogspanningsmast en op die vraag heb ik nog geen antwoord gekregen.
Dat ik geen voorstander ben van de hobbyjacht is wel duidelijk. Het blijft raar zoals dat nu allemaal kan en zeker in het broedseizoen.
Maar de hobbyjacht is politiek.

Mooi zou zijn dat Tennet het zitje bovenop de hoogspanningsmast kan plaatsen zodat we een visarend broedplaats krijgen.

Groet,
Erik Bazuin
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 52 guests