Een open brief van de Vogelwacht Uden over de aanwezigheid van plezierjagers c.s. op de Landelijke Dag.

Hier kun je opmerkingen en/of vragen kwijt m.b.t. natuurbebeer en natuur in het algemeen

Moderator: hdelange

User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Een open brief van de Vogelwacht Uden over de aanwezigheid van plezierjagers c.s. op de Landelijke Dag.

Post by arenaria »

Hulde voor de brief van Klaas - ik had SOVON ook al een persoonlijk mailtje gestuurd met bedenkingen.

Voorts neem ik aan de het Bestuur van de VAG ook krachtdadig zal optreden en ook namens de gehele vereniging (vogelstudie, vogelbescherming) de komst van de jagers zal veroordelen?

Ik voorzie trouwens ook echte problemen in de zin van agressie en knokpartijen ... eerlijk gezegd maak ik me daar wel een beetje zorgen om.

Groet,

Jan Allex de Roos
MaartenJansen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 135
Joined: 01 Mar 2016, 01:43

Re: Een open brief van de Vogelwacht Uden over de aanwezigheid van plezierjagers c.s. op de Landelijke Dag.

Post by MaartenJansen »

Beste allemaal,

Als bijna lid-af van VAG, vanwege een gerelateerde kwestie elders op het forum onder het kopje Weidevogelactieplan, ben ik ook erg nieuwsgierig hoe het bestuur van VAG over de samenwerking van SOVON met de KNJV denkt. Ja ik noem dit samenwerking in weerwil van het betoog op hun site want SOVON biedt een platform aan de KNJV om haar 'visies' te verkondigen. Ik kijk met spanning uit naar welk proza de Avifauna robot namens het bestuur van VAG gaat uitspugen... "Het bestuur zal zich niet uitlaten over een interne kwestie van SOVON blabla"... Zoiets? Binnen 5 werkdagen?

Ik hoop dat de (bestuurs)leden van VAG met hart voor wetenschap en natuur zich luid zullen laten horen.

Met vriendelijke groeten,
Maarten
User avatar
alcovanklinken
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 173
Joined: 14 Nov 2005, 00:00

Re: Een open brief van de Vogelwacht Uden over de aanwezigheid van plezierjagers c.s. op de Landelijke Dag.

Post by alcovanklinken »

moi Klaas en anderen,

ik zit in de ledenraad van Sovon en zal mijn reactie ook even geven, als bijdrage aan de discussie. Ik lees allemaal argumenten tegen jacht en jagers. Maar ik snap de conclusie niet dat zij ''dus'' niet welkom zijn met een stand op de Sovondag. Er zijn op die dag veel stands van allerlei pluimage. Juist die diversiteit vind ik een van de charmes van de Sovondag. Er zijn ook veel stands van reisorganisaties - in deze tijd van klimaatproblemen uitermate discutabel door hun ecoilogisce voetafdruk. Verder zijn er stands van soortenjagers die zich niet altijd aan afrasteringen houden. of stands van handelaren in optiek - leveranciers aan vogelfotografen die de nodig verstoring op hun geweten kunnen hebben. Kortom: als je eenmaal begint aan censuur, dan loop je er volgens mij uiteindelijk alleen rond met je eigen meningen.
Waardeer de diversiteit en als je niet met jagers wilt praten - loop dan aan hun stand voorbij.

Groeten,

Alco van Klinken
MaartenJansen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 135
Joined: 01 Mar 2016, 01:43

Re: Een open brief van de Vogelwacht Uden over de aanwezigheid van plezierjagers c.s. op de Landelijke Dag.

Post by MaartenJansen »

[*]"Kortom: als je eenmaal begint aan censuur, dan loop je er volgens mij uiteindelijk alleen rond met je eigen meningen..."

Alco van Klinken, wie zijn de extremisten? Dit lijken me niet de mensen die met woorden protesteren tegen de aanwezigheid van jagers op de SOVON dag. De waardevrijheid van wetenschap en de ethiek die bij het veldwerk hoort - het minimaliseren van verstoring van vogels en hun omgeving - hier staat alles waar de KNJV voor staat en doet haaks op. De KNJV staat voor het doden van vogels en andere dieren. Dat is empirisch vast te stellen. Simpel. Punt. Knobbelzwanen met een priem te lijf gaan... Wie zijn de extremisten? Reisbureaus, verrekijkerzaken, fotografie, deze bezigheden natuurlijk kunnen allerlei neveneffecten veroorzaken; echter zij hebben niet als bestaansrecht de vernietiging van vogels en andere dieren. Censuur? Het gaat hier niet om het verbieden van de KNJV om haar zegje te doen in de media: dit doen zij uitermate goed... En het gaat er ook niet om dat SOVON af en toe noodgedwongen met jagers om de beleidstafel moet zitten - omdat onze wetgevende macht al jaren faalt. Het gaat om hun aanwezigheid op de landelijke SOVON dag. Dit geeft een aantal leden van SOVON een onveilig gevoel - in existentiele zin. Het ontmoedigt sommige leden terecht tot in de ziel wanneer SOVON op de landelijke dag voor de jagers kiest die dood en verderf zaaien in het veld. En het roept vragen op over hoe de collaboratie tot stand is gekomen. Groet. Maarten
User avatar
alcovanklinken
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 173
Joined: 14 Nov 2005, 00:00

Re: Een open brief van de Vogelwacht Uden over de aanwezigheid van plezierjagers c.s. op de Landelijke Dag.

Post by alcovanklinken »

moi Maarten en Klaas,

deze discussie vind ik prima, maar volgens mij is dit forum niet de juiste plek om hierover verder van gedachten te wisselen. Op 12 december is er weer een bestuursvergadering; wat mij betreft praten we er dan over door. Mondeling zijn er meer nuances te geven dan via dit kanaal.

Groeten,

Alco
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Re: Een open brief van de Vogelwacht Uden over de aanwezigheid van plezierjagers c.s. op de Landelijke Dag.

Post by Aart »

Beste Alco,

De Sovondag is op 24 november. Dit forum lijkt me de juiste plaats om van gedachten te wisselen.

Aart
User avatar
Wilster
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 192
Joined: 03 May 2003, 23:00
Contact:

Re: Een open brief van de Vogelwacht Uden over de aanwezigheid van plezierjagers c.s. op de Landelijke Dag.

Post by Wilster »

Beste Aart en anderen,

Ik heb er ook geen moeite mee dat het in dit forum ter sprake wordt gebracht. We leven gelukkig in een land waarin iedereen van alles mag roepen zonder dat je het er dan ook mee eens moet zijn. En internetforums als dit zijn de plekken waar dat kan worden geuit.

SOVON is geen natuurbeschermingsorganisatie; het is geen doel van SOVON (zie artikel 3 van de statuten: https://www.sovon.nl/sites/default/file ... n_2015.pdf). SOVON levert wel de argumentatie/gegevens voor de organisaties die dat wel zijn, zoals Vogelbescherming Nederland en Natuurmonumenten. En dat heeft ook al geleid tot diverse verboden en beleidswijzigingen tegen jacht op vogels.
Het is prima om kritisch te zijn tegen jacht of zelfs principieel tegen elke vorm van jacht. Ik denk dat er niet veel SOVON-leden/waarnemers zullen zijn die dat niet zijn. Echter jacht is geen illegale activiteit en de Jagersvereniging (KNJV) is gewoon een legale vereniging. Dat sommigen dat graag anders zouden willen zien is prima, maar zolang dat nog niet het geval is, is het nog steeds een legitieme bezigheid en vereniging.
Dat is ook de belangrijkste reden dat de leden raad begin deze maand geen grond zag om de aanwezigheid van bepaalde clubs te verbieden. Dat betekent overigens niet dat de aanwezigheid van de Jagersvereniging op enig enthousiasme kon rekenen.
Verbazing was er wel (ook bij mij). Ik vraag mij af wat de Jagersvereniging wil bereiken op een bijeenkomst waar het publiek op zijn best uiterst kritisch is op hun activiteiten en op zijn ergst zelfs jagers wel (figuurlijk) kunnen schieten. Persoonlijk denk ik dat ze niets te winnen hebben met hun aanwezigheid en begrijp ik niet waarom ze überhaupt een stand willen hebben op deze bijeenkomst. Als het hun bedoeling is om, zoals ik ergens las, jacht te promoten dan is het wel erg zinloze verspilling van tijd en geld voor hun, maar nog geen reden om hun aanwezigheid te verbieden.
Ik vind het triest te lezen dat er al weer gewaarschuwd wordt voor potentieel geweld. Blijkbaar wordt het inmiddels normaal gevonden om het meteen maar te hebben over fysiek geweld als iemand iets doet of voorstaat waar je het (totaal) niet mee eens bent.
Er staat nergens dat je verplicht bent hun stand te bezoeken en kennis te nemen van hun opvattingen.
Ik vind nog steeds dat de SOVON-ledenraad het juiste heeft gedaan. Ik kan mij voorstellen dat een discussie op dit punt in de ledenraad van Vogelbescherming wat anders zou zijn verlopen. Vogelbescherming Nederland is naast SOVON, samen met de NOU ook partner bij de organisatie van deze Landelijke Dag. Klaarblijkelijk heeft Vogelbescherming geen bezwaar geuit tegen de aanwezigheid van de Jagersvereniging.

Arjo Bunskoeke
lid ledenraad SOVON
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Re: Een open brief van de Vogelwacht Uden over de aanwezigheid van plezierjagers c.s. op de Landelijke Dag.

Post by Aart »

Beste naïeve Arjo en Alco en anderen,

De KNJV mag dan een legale organisatie zijn. Ze komen vooral in het nieuws door hun illegale praktijken. Ook zullen ze hun collega’s in het buitenland nooit aanspreken op bijv. het jagen op grutto’s en wulpen. Sterker nog als ze eens wat anders willen schieten gaan ze naar een land waar ze het niet zo nauw nemen met de bescherming van kwetsbare soorten. Dat veel vogelaars ze daarom niet met enthousiasme zullen ontvangen zal duidelijk zijn.
Maar ook als ze zich wel als brave burgers zouden gedragen snap ik niet dat ze welkom zijn op de Sovondag. De Sovondag is, was, een feestdag voor veel vogelaars, zeker dit jaar met een nieuwe Atlas. Moeten op zo’n feest de vijanden uitgenodigd worden. (toegelaten worden) Ik zou op een feestje van mij niet iemand uitnodigen waar iedereen een hekel aan heeft, niet zo gezellig. Loop er maar omheen zeggen is wel heel gemakkelijk.
Dat ze zelf op de Sovondag willen staan is wel verklaarbaar. Wat is beter voor hun PR dan kunnen zeggen dat ze met wetenschappers en onderzoekers samenwerken. Dat Sovon daar in trapt is onbegrijpelijk.
Natuurlijk zijn Vogelbescherming en de NOU ook verantwoordelijk. Zij zullen dat ook nog wel horen.
Maandag zullen de drie organisaties het druk krijgen met het beantwoorden van alle mails, ik begrijp van andere fora dat er zeer veel protesten verstuurd worden. Was dat ingecalculeerd?
Jammer.

Aart
User avatar
fredvandernoord
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 49
Joined: 11 May 2002, 23:00
Location: Eelde
Contact:

Re: Een open brief van de Vogelwacht Uden over de aanwezigheid van plezierjagers c.s. op de Landelijke Dag.

Post by fredvandernoord »

Ook ik ben zeer teleurgesteld en dat is zacht uitgedrukt.
Ik wil op de SOVON dag niet geconfronteerd worden met jagers.
Fred van der Noord.
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Een open brief van de Vogelwacht Uden over de aanwezigheid van plezierjagers c.s. op de Landelijke Dag.

Post by arenaria »

Laten we niet vergeten dat de minister naar de SOVON-dag komt om de nieuwe Broedvogelatlas in ontvangst te nemen.

Die jagers zijn slim, die gaan straks op de foto met de minister, glunderende koppen, boek in de hand, en dan halen ze daarmee de landelijke pers en kan iedereen zien dat jagers eigenlijk vogelbeschermers zijn ...

Inmddels kan ik me, gezien de stroom aan protesten, niet meer voorstellen dat een stand met jagers op de SOVON-dag haalbare kaart is.

Jan Allex de Roos
MaartenJansen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 135
Joined: 01 Mar 2016, 01:43

Re: Een open brief van de Vogelwacht Uden over de aanwezigheid van plezierjagers c.s. op de Landelijke Dag.

Post by MaartenJansen »

Beste mensen,

Het zoveel mogelijk onderbouwde kritiek sturen naar SOVON over deze problematische toekenning aan de jagersvereniging als vogelbeschermende instantie is erg belangrijk.

Een punt van Arjo (bedankt voor de vlotte reactie) wil ik nog reageren:

"Ik vind het triest te lezen dat er al weer gewaarschuwd wordt voor potentieel geweld. Blijkbaar wordt het inmiddels normaal gevonden om het meteen maar te hebben over fysiek geweld als iemand iets doet of voorstaat waar je het (totaal) niet mee eens bent."

Dit vind ik zelf, wellicht onbedoeld, een onrechtvaardige opmerking naar kritische SOVON leden en vogelbeschermers. Ik ken niemand van SOVON die met honkbalknuppel naar de landelijke dag wil afreizen. Wel ken ik veel voorbeelden van jagers die zich van intimidatie en geweld voorzien jegens onderzoekers/tellers/waarnemers/publiek in het veld. Hiervan zijn voorbeelden te over.

Jagen wordt in ons steeds meer overbevolkte land bovendien een steeds risicovollere onderneming. Hoeveel ongelukken en bijna ongelukken moeten er nog gebeuren voordat mensen gaan inzien dat de jacht onverantwoord is ook naar mede-burgers toe? Je hoeft alleen maar te googelen op de zoektermen "jager' in combinatie met 'ongeluk' en je krijgt een hele lijst ook uit betrouwbare onafhankelijke media. SOVON ondersteunt nu impliciet deze gevaarlijke activiteiten. Word wakker, Arjo!

Met vriendelijke groeten,
Maarten
Last edited by MaartenJansen on 19 Nov 2018, 12:37, edited 1 time in total.
Marco_Glastra
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 54
Joined: 09 Feb 2015, 19:52

Re: Een open brief van de Vogelwacht Uden over de aanwezigheid van plezierjagers c.s. op de Landelijke Dag.

Post by Marco_Glastra »

De maatschappelijke functie van SOVON is dat ze betrouwbare data aanleveren over het voorkomen van vogels in NL en trends daarin. Vaak ten behoeve van het natuurbeheer en -beleid, maar bijvoorbeeld ook voor het faunabeleid van provincies en faunabeheereenheden. SOVON is dus geen natuurbeschermingsorganisatie. Om hun onafhankelijke positie te behouden, moeten ze waardenvrij te werk gaan en mogen ze geen organisaties uitsluiten. Tenzij een organisatie aantoonbaar fraudeert met data :-)

Stel dat SOVON een organisatie als KNJV weigert (of de NAM omdat gaswinning in de Waddenzee leidt tot verdwijnen van wadplaten, of een bedrijf dat windmolens plaatst langs de kust waardoor er slachtoffers vallen onder trekvogels), dan zullen de data die SOVON levert niet kanger door alle partijen als objectief beschouwd worden. Want wellicht heeft SOVON een eigen agenda of is ze vooringenomen.

Met andere woorden: ik kan best begrip opbrengen voor het standpunt van SOVON. Voor Vogelbescherming ligt dit anders: zij werken wél vanuit een doelstelling. De meeste tellers natuurlijk ook. Gewoon met een boog om het kraampje heen lopen.... En volgend jaar het toelatingsbeleid van de kraampjes bij Vogelbescherming neerleggen.

Groet, Marco
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Een open brief van de Vogelwacht Uden over de aanwezigheid van plezierjagers c.s. op de Landelijke Dag.

Post by arenaria »

Dan kan er dus ook wel een stand met jachtgeweren komen?

Jan Allex de Roos
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: Een open brief van de Vogelwacht Uden over de aanwezigheid van plezierjagers c.s. op de Landelijke Dag.

Post by jhvenema »

Marco_Glastra wrote: 20 Nov 2018, 00:38 De maatschappelijke functie van SOVON is dat ze betrouwbare data aanleveren over het voorkomen van vogels in NL en trends daarin. Vaak ten behoeve van het natuurbeheer en -beleid, maar bijvoorbeeld ook voor het faunabeleid van provincies en faunabeheereenheden.
Denk niet dat veel vogelliefhebbende tellers van Sovon realiseren dat hun telgegevens over bijvoorbeeld ganzen gebruikt kunnen worden voor faunabeleid van provincies en 'beheereenheden' om vermeende overlast voor de landbouw in te dammen...

Groet Jan Henk
User avatar
Wilster
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 192
Joined: 03 May 2003, 23:00
Contact:

Re: Een open brief van de Vogelwacht Uden over de aanwezigheid van plezierjagers c.s. op de Landelijke Dag.

Post by Wilster »

Op de website van SOVON (https://www.sovon.nl/nl/content/jagersv ... elijke-dag) is te lezen dat het bestuur/directie van SOVON aan de Jagersvereniging heeft gevraagd niet te komen. Zij zullen dan ook niet aanwezig zijn:

Jagersvereniging niet met infostand aanwezig op Landelijke Dag

In de afgelopen week ontstond er veel commentaar over de aanwezigheid van een infostand van de Jagersvereniging op de Landelijke Dag. We ontvingen, naast steunbetuigingen, reacties van vrijwillige waarnemers en leden die ons vroegen om het besluit te heroverwegen. De emoties liepen daarbij soms hoog op. Sovon heeft daarom besloten om geen stand van de Jagersvereniging bij de informatiemarkt op te nemen en de Jagersvereniging daarover geïnformeerd. Na de Landelijke Dag zullen bestuur en ledenraad van de vereniging dit besluit evalueren.

Sovon is een organisatie die vogeltellingen coördineert ten behoeve van beleid, beheer en wetenschap. Dat doen we met de hulp van duizenden vrijwilligers. Op de Landelijke Dag van bedanken we hen voor hun inzet in de vorm van een lezingenprogramma en informatiemarkt van ruim 75 stands. De Landelijke Dag is er primair voor deze vrijwilligers. Die willen we komende zaterdag een mooie dag geven, met de focus op de presentatie van de nieuwe Vogelatlas van Nederland!
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 55 guests