vroege Gierzwaluwen (gerectificeerd!)

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

vroege Gierzwaluwen (gerectificeerd!)

Post by hdelange »

rond 19:45 zag ik door mijn toiletraam Gierzwaluwen vliegen boven de Zuidwending en aan de overkant daarvan van waar ik woon hier in beijum.

Omdat ze in december alle bomen zo'n beetje hebben omgekapt kan ik ze nu zien. Zeker 6 tegelijk waargenomen, zal morgen ook even af en toe kijken of ik ze nog zie?

Wel vroeg volgens mij, en meteen al een aardig groepje rond die huizen aan de overkant.

Heb er vanuit mijn huis nog even met de mobiel een paar slechte opnames van kunnen maken, maar dar zie je wel aan de vliegbewegingen en de silhouetten dat het om Gierzwaluwen gaat en geen Vleermuizen, daar was het nog te licht voor ook.

Henk
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: vroege Gierzwaluwen

Post by arenaria »

Ah, mooi, zo zie je maar weer, dat kappen is toch ergens goed voor!!

Groetjes,

Jan Allex
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Re: vroege Gierzwaluwen

Post by hdelange »

Nu zie ik boven mijn huis hier in beijum telkens Boerenzwaluwen vliegen.
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: vroege Gierzwaluwen

Post by arenaria »

Vanmorgen (12 april) in de Onlanden één hele Boer(enzwaluw). Gelet op Gierzwaluw, maar niet gezien.

De boer die er boert reed weer, het vertrouwde beeld, de hele tijd heen en weer met een grote tractor. Voorts wordt er een serie kabels gelegd door het hele gebied. Twee eenmotorige vliegtuigjes vlogen in onze ogen veel te laag van zuid naar noord en een vrolijke, luid schreeuwende mevrouw joeg twee grote Berner Senners door het riet - de Roerdompen spatten alle kanten uit (of iig, dat had gekund).

Er was ook goed ornithologisch nieuws, de Forum is tenslotte niet om te mopperen: de eerste Rietzanger rietzong (en liet zich kort ff zien), diverse Blauwborsten zongen blauwbekkend (dank aan A voor deze frase) in de koude wind, één Witgatje plofte voor ons in de dekking en als klap op de vuurpijl vloog een Visarend snel door van west naar oost over het Ondingbosje.

En het ging niet regenen!!

Jan Allex
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Re: vroege Gierzwaluwen

Post by hdelange »

Sorry, maar ik moet de melding toch rectificeren, ik zat er naast gisteren.

gisteren keek ik op ruime afstand vanuit mijn huis zonder verrekijker en toen cirkelden ze telkens om een huizenblok aan de overkant van de zuidwending (water wat door de wijk loopt) en dacht ik dus in eerste instantie qua gedrag en vlucht aan de gierzwaluw, maar ik vond het ook al heel vroeg voor zoveel tegelijk.

Omdat ik momenteel met spit thuis zit heb ik tijd zat om uit het raam te kijken :D en zag gedurende de hele dag telkens meerdere Boerenzwaluwen, nu ook met de verrekijker natuurlijk.

Ook vanavond telde ik als hoogste aantal recht boven mijn huis maar liefst 14 stukt allemaal boertjes.
Ook rond dat huizenblok vliegen ze nu en zitten zelf op een ruitje daar op het dak.

Dus jammer maar het is zoals het is.

Henk
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: vroege Gierzwaluwen (gerectificeerd!)

Post by arenaria »

Op zich, Henk, bewijst het feit dat je nu Boerenzwaluwen ziet, helemaal niet dat je die gisteren ook zag, en kan het nog altijd zo zijn dat je toen wel Gierzwaluwen zag.

Maar inderdaad, wat mij de afgelopen 5 jaar in de stad Groningen opvalt is toch dat GROEPEN Gierzwaluwen wel verleden tijd zijn. Hier en daar zie je in het seizoen es 4, of 6 ... maar niet heel veel meer. Zelfs de grotere groepen in de latere zomer, met uitgevlogen jongen dus, zijn er eigenlijk niet meer.

Wel kan het ook weer zo zijn dat je een doortrekkende GROEP hebt gezien ... maar idd allemaal wel wat vroeg.

Groet aan erelid Henk van ex-erelid

Jan Allex
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 53 guests