Gedrag Senegal-papegaai

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Gedrag Senegal-papegaai

Post by arenaria »

De Senegal-papegaai zat vanmorgen 13 april om 10.30 tevreden te pruttelen en te eten voor zijn hol in het Noorderplantsoen. Toen wij aan kwamen lopen vloog hij voor ons uit het park in. Eerst ging hij in een lage tak zitten en daarna vloog hij plotseling laag weg en stootte op een tweetal Spreeuwen die in het gras aan het foerageren waren. De papepaai ging ook in het gras zitten - de eerste keer dat ik hem op de grond zag - een metertje van de Spreeuwen. Hij bleef licht agressieve duikvluchtjes op de Spreeuwen uitvoeren, die zich er overigens niets van aantrokken.
<BR>Territorium-gedrag?
<BR>
<BR>Jan Allex
User avatar
Wouter
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 67
Joined: 13 Jan 2003, 00:00

Gedrag Senegal-papegaai

Post by Wouter »

Papegaaien van het geslacht Poicepahalus fourageren in Afrika inderdaad voornamelijk in de bomen en struiken, maar af en toe komen ze wel eens op de grond. Ook van Senegalpapegaaien is dit bekend. Die zitten soms massaal in een pasgeoogst stuk akkerland de gevallen graantjes op te pikken (Fry et.al., Birds of Africa Vol.III).
<BR>Mij is niets bekend van territoriaal gedrag van papegaaien jegens andere soorten.
<BR>
<BR>Wouter
User avatar
Grace
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 13
Joined: 14 Dec 2005, 00:00
Contact:

Post by Grace »

Hoi arenaria,

Ik volg samen met mijn vriend 2 vrijvliegende Geelvleugelara's. Wij hebben hetzelfde bij hen gezien. We waren ook erg verbaasd dat er interactie was tussen een Geelvleugelara en kraaien, en dat het mannetje rustig op de grond landde om te fourageren. We hebben het vastgelegd op foto. Deze zijn te zien op de site: www.araproject.nl

Groetjes Grace
www.araproject.nl Scarlet macaws in the famous sky over Holland.
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Post by anaburen »

Jan Allex,

Ik volg de Senegalpapegaai nu al jaren.
Sinds jij mij op dit diertje gewezen hebt dat is.
Mijn waarnemingen interpreteer ik als volgt:
Als die papegaai in zijn wilg zit te krakelen zit er vrijwel altijd een spreeuw vlakbij hem in de buurt. Die papegaai heeft wat met de spreeuwen, of de spreeuwen hebben wat met hem. Hij is zelden alleen, meestal zit er een spreeuw bij hem.
Ik heb ook meegemaakt dat hij uitbundig communiceert met de spreeuwen om hem heen. Soms zie ik hem door het Noorderplantsoen scheren. Dan zit hij de spreeuwen achterna.

Het gedrag van de Senegalpapegaai tav de spreeuwen kwam op mij nooit agressief over. Ik dacht steeds dat hij aan het dollen was. Ik heb zelfs wel eens overwogen om een Senegalpapegaai erbij te kopen en in het plantsoen los te laten.
Neenee, ik doe dat niet hoor, ik weet inmiddels ook wel wat voor consequenties dat kan hebben. Bovendien weet ik niet wat voor geslacht het beestje heeft.
Maar wat ik maar wou zeggen: volgens mij heeft die Senegalpapegaai gewoon behoefte aan gesprek.

Ana
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Post by arenaria »

Er zit nog wel een verhaaltje in dat beest. Ik zie em tegenwoordig overigens regelmatig in een hoge populier op de hoek Wilhelminakade - Florisstraat (of is het nou Frisostraat) - aan het Reitdiep, dus.

Jan allex
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Post by anaburen »

Jan Allex,

Ik heb vandaag een hele tijd naar het beest staan kijken. Eerst zat hij samen met een Spreeuw in een Wilgenboom bij de Kerklaan. Hij riep heel hard en de Spreeuw probeerde hem na te doen. Tenslotte vloog de Spreeuw twee bomen verder. De Papegaai begon daarop nog harder te schreeuwen en allerlei kletsgeluiden te maken. Tenslotte vloog hij naar de Spreeuw toe en ging vlak bij hem op de tak zitten. Ze begonnen zich allebei te poetsen, terwijl ze met elkaar keuvelden.
Dat beest is gewoon eenzaam.

Ana
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Post by arenaria »

Geheel met de conclusie eens. In The Gambia zagen we ze altijd met zijn tweeën.

Ik denk echter wel dat deze beter af is dan zijn soortgenoten die alleen in een kooi in een huiskamer zitten.

Jan Allex
User avatar
leonbewe
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 86
Joined: 07 Nov 2005, 00:00
Contact:

Post by leonbewe »

Dat is een eenvoudig op te lossen probleem, je koop zelf een en laat hem/haar erbij los. Ik denk dat je voor het kiezen hebt voor zo'n 50 euro. Over een paar jaar hebben wij een kolonie senegalpapegaaien das leuker dan die halsbanden in de randstad.
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Post by arenaria »

Heb ik aan gedacht, maar zou wel eens onder faunavervalsing kunnen vallen ...

Jan Allex
User avatar
leonbewe
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 86
Joined: 07 Nov 2005, 00:00
Contact:

Post by leonbewe »

Tja dan zou je het beestje in het park moeten vangen. Is per slot van rekening niet beschermd.
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Post by anaburen »

Ik heb Nico de Haan eens een fotootje gestuurd van de Senegalpapegaai met de vraag of hij kon zien of het een mannetje of een vrouwtje was. Je moet dat namelijk wel aan uiterlijke kenmerken kunnen zien.
Daar kreeg ik geen antwoord op. Wel het volgende: "De kans op een explosieve groei wanneer deze vogel een partner vindt is vrij klein. Er ontsnappen jaarlijks vele soorten vogels uit volières en er zijn er maar zeer weinig die ook daadwerkelijk nakomelingen krijgen."

Ana
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Post by arenaria »

Nee, 'sexes similar' staat er in Birds of the Gambia.

Persoonlijk denk ik dat een paar Senegalpapegaaien zich wel zou kunnen voortplanten in het park, er zijn in Europa nogal wat papegaaiensoorten die dat lukt.


Jan Allex
User avatar
bakker
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 193
Joined: 15 Mar 2005, 00:00

Post by bakker »

Maar dat is toch ook niet de bedoeling van dit soort beesten, dat die zich hier gaan voortplanten. Ik moet er niet aan denken dat dit soort vogels, met een nogal luid en lawaaierig karakter het noorderplantsoen bewonen. Dan zou je een roepende appelvink niet eens meer kunnen horen. Of ben ik nu een bepaalde groep aan het discrimineren. Nee toch?

Groet Martijn
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Post by anaburen »

Martijn,

Die Papegaai geeft mij wel een fijn gratis tropisch vakantiegevoel. En zo vaak doet ie zijn bek ook niet open.

Jan Allex,

Ik heb op meerdere plekken gelezen dat je het wel aan de uiterlijke kenmerken kunt zien. Ik heb geprobeerd om het terug te vinden, maar voorlopig vond ik alleen dit:
"Ervaren kwekers vinden echter dat er meerdere uiterlijke kenmerken zijn waaraan het geslacht prima te bepalen is. Ten eerste zijn mannen iets groter en forser, daarnaast hebben ze een iets minder rond kopje en zijn de vent-veren bij de volwassen mannen geel maar groen bij een volwassen pop." Te vinden op
http://www.pakara.nl/modules/zmagazine/ ... ticleid=25

Ana
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Post by arenaria »

BIRDS of AFRICA deel 3 noemt slechts voor vrouwtje een kleinere snavel. Lijkt me een moeilijk criterium. Juniper en Parr schrijven in PARROTS 'sexes similar on plumage'.

Ik weet het verder ook niet.

Jan Allex
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 52 guests