De Live Camera's!!! w.o. Zeearend OVP - NIEUWS!

Hier kun je opmerkingen en/of vragen kwijt m.b.t. natuurbebeer en natuur in het algemeen

Moderator: hdelange

User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

De Live Camera's!!!

Post by hdelange »

via de link in het Hoofdmenu "Live Bird Camera's!" kun je dus meerdere Live camera's bekijken.

De Amerikaanse Zeearend is al eens genoemd, maar de Ooievaar Camera is ook heel mooi, hier zit ook geluid bij.

toen ik net even keek viel ik net binnen op het moment suprème binnen, dus hopelijk zijn de eitjes bevrucht nu! :wink:

Voor deze Camera en die van de Visarend is het echter wel nodig dat je een Realplayer geïnstalleerd hebt, het is wel de moeite waard in ieder geval.

Mochten jullie zelf nog leuke live camera's tegen komen, dus echt live! (geen webcams), dan mag je me dat wel even mailen! dan voeg ik ze toe.
Of meld het gewoon hier!

Wat misschien ook wel leuk is dingen te melden die er gebeuren op de Live camera's die interessant zijn voor de anderen!

Dus meld hier af en toe eens iets wat je zag!

groeten,

Henk
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Re: De Live Camera's!!!

Post by anaburen »

hdelange wrote: toen ik net even keek viel ik net binnen op het moment suprème binnen, dus hopelijk zijn de eitjes bevrucht nu!
Nou, volgens mij heeft die ooievaare een supreme leefstijl, want iedere keer als ik kijk zit ie er bovenop.

Ana
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Post by hdelange »

De Visarenden hebben 4 eieren op dit moment, ik zag ze net elkaar aflossen!
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Post by hdelange »

de Visarenden hebben nog steeds 4 eieren, zo te horen waait het er best!

Bij de Slechtvalk zie ik tenminste 1 jong rondscharrelen.

De Bald Eagle heeft ook minimaal 1 jong.

De Amerikaanse Zeearend heeft 2 jongen.
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Post by hdelange »

net Nova gezien, en zag dat de Slechtvalken ook weer te volgen zijn op de KPN mast in De Mortel.

Heb hem natuurlijk even toegevoegd bij de camera's!
User avatar
willemwind
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 119
Joined: 11 Sep 2005, 23:00
Location: Siddeburen
Contact:

Post by willemwind »

Zag net dat de slechtvalkjongen (kpn) een houtduif aan het opvreten waren, twee tenminste....de derde had ws. geen honger :roll:
Verder zag ik dat de jongen al ringen hadden, wie heeft deze jongen dan geringd en wanneer?


Willem
User avatar
willemwind
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 119
Joined: 11 Sep 2005, 23:00
Location: Siddeburen
Contact:

Post by willemwind »

De Bald Eagle heeft ook 1 jong, en de torenvalk heeft nu ook (minimaal) 2 jongen.
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Post by arenaria »

Bald Eagle is Amerikaanse Zeearend.

Jan Allex
User avatar
willemwind
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 119
Joined: 11 Sep 2005, 23:00
Location: Siddeburen
Contact:

Post by willemwind »

ja okee maar....er zijn er 2 van, 1 heet gewoon de Amerikaanse Zeearend en de andere de Bald Eagle. Ik dacht dat als ik het even zo zou zeggen dat het dan duidelijker zou zijn....
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Post by hdelange »

Hallo,

er is nog een live camera toegevoegd met geluid!:

Zeearend - Vancouver Island


deze heeft ook al 2 jongen op het nest zitten.

met dank aan Ana voor het doorgeven.
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Re: De Live Camera's!!!

Post by anaburen »

hdelange wrote:via de link in het Hoofdmenu "Live Bird Camera's!" kun je dus meerdere Live camera's bekijken.

De Amerikaanse Zeearend is al eens genoemd, maar de Ooievaar Camera is ook heel mooi, hier zit ook geluid bij.

toen ik net even keek viel ik net binnen op het moment suprème binnen, dus hopelijk zijn de eitjes bevrucht nu!
Henk
De ooievaars hebben 1 jong. Dat beestje is heel amusant. Hij (of zij) gooit al luid klepperend zijn koppie achterover en hij miauwt als een kat. Ma (of pa) staat de hele dag tussen het jong en de zon met de vleugels een beetje uitgespreid om het jong schaduw te geven. Als het jong wil gaan zitten begint ze wat in hem te prikken met haar snavel net zolang tot hij weer gaat staan.

Vanavond heb ik vanaf 19.00 uur met een schuin oog het nestgebeuren gevolgd:
20.45 uur: het jong begint kabaal te maken. Het heeft honger en probeert ma voedsel op te laten geven. Ze staat er wat besluiteloos bij en doet haar best om voedsel uit haar krop op te geven, maar er zit niks in.
Ma gooit wat viezigheidjes uit het nest. Waarschijnlijk een oversprongbeweging. Het jong blijft krijsen. Steeds meer strootjes worden door ma het nest uitgekieperd.
Dan gaat ze zichzelf uitvoerig verzorgen en geeft af en toe het jong een beurt. Het jong legt zich erbij neer.
Ik maak me toch wel wat zorgen. Stel dat pa niet meer terugkomt, hoelang gaat ze dan wachten voordat ze er zelf op uit trekt?
20.52 uur: hehe, pa arriveert. Er wordt geklepperd en dan gaat ma direct op de wieken. Het jong probeert zijn snaveltje in de bek van pa te steken die daarmee direct voedsel oprispt. Maar het zijn veel te grote brokken knaagdier waar het jong heel wat mee heeft te stellen. Ondertussen ruimt pa het nest een beetje op. Als hij ziet dat het jong het voedsel niet naar binnen krijgt begint hij het zelf weer op te schrokken al touwtrekkend met het jong dat zijn buit met hand en tand verdedigt.
Pa gaat met beide poten om het jong heen staan en laat zich resoluut op het diertje vallen. Het jong protesteert zo heftig dat pa direct weer opstaat. Hij begint in het knaagdier te pikken. Hij perforeert het als het ware. Dan slikt hij het in, schudt wat met zijn krop en blijft daarna wat onnozel staan, waarschijnlik tbv het verwerkingsproces. Het jong wordt stil en klaagt alleen nog af en toe jammerlijk.
20.21 uur heeft pa er genoeg van en hij deponeert zijn gewicht weer op het jong. Dat weet zich echter weer te bevrijden en pa begint het nest weer op te ruimen, enthousiast aangemoedigd door het jong.
Het gaat uiteindelijk liggen. Pa zet heel voorzichtig een poot op hem, schijt nog eens over de rand van het nest en begint het jong te flikvlooien zodat het rustig wordt.
Pa verzorgt zichzelf maar weer eens en ruimt het nest verder op.
Om 21.35 uur vindt pa het welletjes en zijgt hij neer op het jong. Het sputtert tegen en moppert wat zodat pa weer opstaat. Hij wacht dan tot het jong vanzelf rustig wordt.
21.45 uur: het jonkie kleppert en krijst af en toe. Pa wacht staand op 1 poot tot het gedoe afgelopen is.
22.00 uur: pa werpt zich op het jong dat nog wat sputtert, maar zich dan overgeeft. Hij wringt zijn koppie weer tussen de veren door en doezelt dan in.
Om 22.04 uur komt ma thuis. Er volgt ouderlijk geklepper, waarbij pa niet opstaat. Ma krabt zich wat aan de rand van het nest.
Het jong wurmt zich weer uit de ouderlijke omhelzing. P begint zich weer op te doffen, evenals ma.
Wat er zich dan verder tussen hen afspeelt kan ik niet meer zien omdat het donker geworden is.
Af en toe hoor ik gekrakeel in het donker. Maar overwegend: all is well.

Ana
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Post by anaburen »

De Amerikaanse Zeearenden staan op het punt van uitvliegen!

Ana
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Post by anaburen »

De Ooievaar zit voor het eerst helemaal alleen op het nest.
De camerainstelling is veranderd.

Ana
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Post by anaburen »

Pa en ma ooievaar hebben vandaag een nummertje gemaakt en het jonkie is zojuist eindelijk voor het eerst weggevlogen.

Ana
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Post by anaburen »

Het ziet er naaruit dat ze het jong gewoon weggebonjourd hebben. Ma heeft vandaag het nest aan kant gemaakt. Toen pa terugkwam hebben ze weer even gewipt. Volgens mij gaat ze binnenkort weer aan de leg.
Nou moe! Moeten die niet naar Afrika?

Ana
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 39 guests