Info over spottingscope.

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
evo
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 2
Joined: 20 Mar 2003, 00:00
Contact:

Info over spottingscope.

Post by evo »

Beste vogelaars,
<BR>
<BR>Ik ben van plan om binnenkort een goede spottingscope aan te schaffen maar weet nog niet welke het wordt.
<BR>Kan iemand mij uit eigen ervaring adviseren welke kijker goed bevalt?
<BR>Zit te denken aan de Kowa TSN 821M / TSN 661 / Leica Televid 77 / Swarovski ATS 65.
<BR>
<BR>Reacties graag onder e-mail: <a href="mailto:evopers@wanadoo.nl" target="_new">evopers@wanadoo.nl</a> aangezien dit forum anders zo vol wordt.
<BR>
<BR>Alvast bedankt, Edwin van Oosterom.
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Info over spottingscope.

Post by hdelange »

Mag best in dit Forum, kunnen anderen er ook hun voordeel meedoen!
<br><br>
Kijk ook eens bij de Weblinks onder Optiek veel links naar kijkgereedschap!
<br><br>Henk
Last edited by hdelange on 29 May 2003, 12:53, edited 1 time in total.
User avatar
marius
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 2
Joined: 10 Dec 2003, 00:00

Info over spottingscope.

Post by marius »

Er zijn ook kijkers te krijgen die goedkoper zijn bv. Bynolyt die doet niet onder voor andere merken maar wel goedkoper.
<BR>
<BR>Groet Bert
User avatar
chatman
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 59
Joined: 22 Oct 2002, 23:00
Location: Vries
Contact:

Info over spottingscope.

Post by chatman »

Handig is altijd om op een kijkershow wat uit te proberen. Op 10 mei wordt er weer eentje gehouden door het Groninger Landschap in samenwerking met Sipkes. Zie <a href="http://www.groningerlandschap.nl" target="_blank">http://www.groningerlandschap.nl</a>
<BR>
<BR>Helaas hebben ze hier geen Kowa of Leica. Wel Swarovski en Bynolyt
<BR>
<BR>mvg, Jos
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Info over spottingscope.

Post by meeuwiss »

Beste Edwin,
<BR>Twee jaar geleden heb ik ook een telescoop aangeschaft. Het kostte me wel veel moeite om informatie over de toptelescopen bijeen te sprokkelen. Nadeel van kijkershows is dat de handelaar graag z´n eigen merk wilt verkopen. Na veel wikken en wegen heb ik tenslotte een Leica Televid 77 (geen APO versie) gekocht, en daar ben ik uiterst tevreden over. Je noemt de drie toptelescopen Leica, Swarovski en Kowa. Alle drie zijn leverbaar met en zonder fluorietglas ofwel met of zonder APO/ED. Met fluorietglas heb je inderdaad meer optische kwaliteit. Maar alles kost geld; APO´s zijn ongeveer f.1000.- duurder in aanschaf en dat vond ik de prijs niet waard. Deze 3 telescopen ontlopen elkaar weinig in kwaliteit. De KOWA heeft een groter objectief (82 mm) en geeft 13% meer licht dan het 77mm objectief van Leica. Het voordeel van deze dure telescopen is dat ze waterdicht, gasgevuld zijn. Het zoomobjectief geeft bij een vergroting van 40-60x een vrij slecht beeld. Verwacht er niet teveel van. Een vast objectief 32x geeft een breder gezichtsveld en is prima voor vogelen. Ik heb echter alleen een zoom. De garantie bij Kowa duurt maar 5 jaar, maar op mijn Leica zit ook maar 5 jaar garantie tegenwoordig. Op de website van de Vogelwerkgroep Twente staan testrapporten van Ing.Jan Meijerink. Met hem heb ik gecorrespondeerd en mijn keuze is vooral bepaald door zijn testrapporten en adviezen (2001). Hij test de optiek voor fotozaak van Heek te Wierden. Het is mogelijk bij deze zaak met een flinke korting een telescoop aan te schaffen. Ook Steenmeyer te Groningen heeft geregeld leuke aanbiedingen van kijkers. Service is minder goed. Koop vooral een goed zwaar statief Manfrotto 055NAT2 bijv. met snelsluitbevestiging 128RC. Ook de Leica paraattas is handig.Succes met de aankoop.
<BR>Guido Meeuwissen
<BR>
User avatar
manon
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 25
Joined: 31 Jan 2003, 00:00
Location: Haren
Contact:

Info over spottingscope.

Post by manon »

Wat mij opvalt is dat het in discussies over telescopen altijd over de beste merken gaat die tegelijk ook heel erg duur zijn. Worden de goedkopere dan echt zo weinig verkocht?
<BR>
<BR>En kent iemand Minox?
<BR>
<BR>Groeten, Manon
User avatar
JohnHinrichs
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 8
Joined: 06 Jan 2003, 00:00

Info over spottingscope.

Post by JohnHinrichs »

Hoi Edwin,
<BR>
<BR>Voor het maken van een keus betreffende een telescoop is het beste om ze zelf uit te proberen. Mogelijkheden hiervoor zijn inderdaad de kijkerdag (zie Henk), of je gaat een dagje naar Zeist bij het bezoekerscentrum van de vogelbescherming. Hier hebben ze bijna alle verkrijgbare telescopen. Als je een hebt uitgezocht kun je hem daar ook aanschaffen, maar de Vogelbescherming is erg prijzig (prijslijst aan te vragen via hun website). De goedkoopste adressen, voor zover mij bekend, zijn www.geengeld.nl en www.hesvanzweeden.nl. Ze versturen beide onder rembours, maar hebben ook gewoon een zaak, waar je heen kunt. De eerste levert ook zeer goedkoop camera´s en toebehoren. Ik heb zelf trouwens een Swarovski AT80, die erg goed bevalt. Succes ermee!
<BR>
<BR>Groeten John Hinrichs
User avatar
evo
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 2
Joined: 20 Mar 2003, 00:00
Contact:

Spottingscope

Post by evo »

Allen bedankt voor de vele reacties! Het is uiteindelijk de Kowa TSN 823M met 20-60x zoom oculair geworden.

vr.gr Edwin van Oosterom.
:wink:
User avatar
chatman
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 59
Joined: 22 Oct 2002, 23:00
Location: Vries
Contact:

Re: Spottingscope

Post by chatman »

Hallo Edwin,
evo wrote:Allen bedankt voor de vele reacties! Het is uiteindelijk de Kowa TSN 823M met 20-60x zoom oculair geworden.

vr.gr Edwin van Oosterom.
:wink:
Leuk dat je voor de Kowa gekozen hebt. Ik heb zelf ook een Kowa TSN-823, maar dan zonder M. Bevalt prima ook erg geschikt voor digiscoping.

mvg, Jos
Locked

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 49 guests