Vogel van het Jaar 2010

Discussie over de Vereniging!

Moderator: hdelange

User avatar
Wilster
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 192
Joined: 03 May 2003, 23:00
Contact:

Vogel van het Jaar 2010

Post by Wilster »

We naderen al weer het einde van het jaar, dus het wordt tijd om na te denken over de opvolger van de zomertortel als Vogel van het Jaar.
Vanuit de Werkgroep Grauwe Kiekendief komt als voorstel om de patrijs te kiezen als vogel van het jaar 2010. Ze hebben ditzelfde voorstel ook gedaan aan onze zusterorganisatie in Drenthe. In de brief van de Werkgroep kan men lezen waarom zij de patrijs voorstellen als Vogel van het Jaar 2010.
Het bestuur van Avifauna ondersteunt dit voorstel van harte. Los van de in de brief genoemde argumenten zou de patrijs ook al een uitstekende kandidaat zijn geweest als de Vogel voor het Jaar. Het is immers een vogels die –potentieel- in vrijwel de gehele provincie kan worden waargenomen. Het is ook een typerende vogel voor het agrarisch landschap en dus voor Groningen. De ontwikkelingen in het (Europesche) agrarisch beleid maken het interessant om juist nu een goed inzicht te krijgen van de stand van zaken van de Patrijs. Als ook in Drenthe voor 2010 de Patrijs wordt gekozen (en daar is goede hoop op) kan de Groningse situatie ook mooi in een wat groter verband worden geplaatst.
Het is voor mij al weer een paar jaar gleden dat ik patrijzen heb gezien in Groningen (omgeving van Slochteren) en ik ben benieuwd hoe het nu gaat met de Patrijs in Groningen.

Het is een goede gewoonte om de keuze van de Vogel van het Jaar in dit Forum ter bespreken. Dus bij deze het voorstel: Vogel van het Jaar 2010 de patrijs.

Lees hier de brief van de Werkgroep Grauwe Kiekendief: http://www.avifaunagroningen.nl/site/do ... 09-sjs.pdf

Namens het bestuur van Avifauna Groningen,
Arjo Bunskoeke
Secretaris.
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Vogel van het Jaar 2010

Post by arenaria »

Patrijs Vogel vh Jaar in Drenthe. Dat lijkt me een uitstekend argument om in onze provincie een andere soort te kiezen.

Overigens is het maar goed dat die vogels dit niet kunnen lezen ... uitverkiezing tot Vogel vh Jaar betekent namelijk dat je op het punt staat te verdwijnen (Spotvogel, Zomertortel en nu dus Patrijs). Een soort Death Row voor vogelsoorten :) .

Ik denk dat we een algemene soort moeten nemen en niet voor de derde keer op rij een op-uitsterven-staande. Ik stel Gaai (voorheen Vlaamse -) voor. Zeer interessant verspreidings- en gedragspatroon door het jaar heen.

Jan Allex de Roos
User avatar
Wilster
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 192
Joined: 03 May 2003, 23:00
Contact:

Re: Vogel van het Jaar 2010

Post by Wilster »

Met uitsterven bedreigd ? Tsja, die brief heb ik niet voor niet bijgevoegd. Uit de beschikbare gegevens van de Werkgroep Grauwe Kiekendief lijkt het juist dat er de laatste jaren sprake is van enig herstel. In hoeverre dit alleen voor Oost-Groningen geldt of juist voor de hele provincie (en ook in Drenthe) is juist interessant om te bekijken.
Het lijkt mij wat voorbarig van je om de (laatste) patrijs af te schieten.
En waarom het juist een uitstekend argument is om de patrijs niet te kiezen, omdat het ook in Drenthe mogelijk de vogel van het jaar wordt mag je wel even toelichten.
Tenzij het natuurlijk als holle retoriek bedoeld is.

Arjo
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Vogel van het Jaar 2010

Post by arenaria »

Avifauna Groningen moet zich onafhankelijk opstellen - we moeten geen epigoon van de WAD zijn.

Jan Allex
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: Vogel van het Jaar 2010

Post by meeuwiss »

Hoi allemaal,
Boeiend, dat de discussie over de Vogel van het jaar weer is opgestart. Zoveel mensen, zoveel wensen..
Net als Jan Allex, zou ik toch wel een kanttekening willen plaatsen bij de keuze van het bestuur van Avifauna: de Patrijs.
Wat verspreiding betreft valt deze soort in dezelfde categorie als de reeds onderzochte soorten Spotvogel en Zomertortel. Laatsgenoemden zijn trekvogels en de Patrijs is weliswaar een standvogel, maar voor veel deelnemers betekent het opnieuw dat ze naast het net zullen vissen. Als je de waarnemingen aan deze soort vanaf 2000 bekijkt op deze site zie je dat de soort vooral wordt waargenomen in het veenkoloniaal gebied en de Eemshaven, zijn het in toenemdn aantallen.
In de jaren 70 woonde ik in Warffum in grootschalig akkerbouwgebied. Als ik 's-morgens de gordijnen openschoof kon het maar zo zijn dat er een 20-tal Patrijzen rondliepen op de akkers voor mijn huis. In die tijd werden ze ook nog bejaagd als ik me niet vergis. Die tijd is allang voorbij; door de enorme intensivering van de landbouw is deze soort geheel verdwenen uit de akkers en graslanden op klei en die komen ook niet meer terug. Zie de meldingen op deze site.
Dit worden dus allemaal witte vlekken op de kaart van Noord- en deels Midden Groningen.
Als je vogelaars enthousiast wil maken mee te doen aan het onderzoek zou ik willen voorstellen een soort te kiezen die (voor een deel) niet in een neerwaartse spiraal zit, door wat voor oorzaken dan ook en te kiezen voor een soort die homogeen verspreid is in onze provincie en qua aantallen aan het toenemen is.
Vlaamse Gaai is te algemeen geworden, mogelijk door de afgenomen jachtdruk en aanpassing aan het bebouwde gebied, dit geeft niet veel nieuwe informatie.
Als goed voorbeeld zou ik willen voorstellen de Blauwborst.
Deze vroegere Rode Lijstvogel is een zeer schaarse broedvogel volgens de Avifauna Groningen in 1983. Volgens de Atlas van Nederlandse Broedvogels uit 2002 is de Blauwborst na een grote toename in de loop der jaren vastgesteld in een groot atlasblokken in de provincie Groningen, maar er worden slechts 3 blokken met 26-100 broedparen opgegeven.
De Blauwborst profiteert heel duidelijk van de aanleg van natuurontwikkelingsgebieden verspreid in de provincie.
Het lijkt mij een goed idee om alle witte plekken op de kaart van deze soort op te vullen. Komt de soort nu overal voor in de provincie of lijkt dat maar zo?
Doorslaggevend argument is dat de soort gemakkelijk is vast te stellen voor iedereen in zijn directe woonomgeving.
Guido Meeuwissen
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Re: Vogel van het Jaar 2010

Post by Aart »

Ha,

Het jaar van de Zomertortel is nog niet helemaal afgerond. Weliswaar zullen er geen actuele waarnemingen meer binnenkomen, maar we wachten nog even op de broedvogeltellers van De Lauwersmeer. Deze hebben toegezegd binnenkort de resultaten van dit Zomertortelbolwerkje door te geven.
Met bolwerkje is ook alles gezegd, want veel is er niet geteld dit jaar. Maar goed binnenkort komt een verslagje.
Wat betreft de Vogel van het Jaar 2010 kan ik wel meegaan in de redenering van Guido. Wat mij betreft is de stand daarom nu.
Blauwborst 2
Patrijs 2
Vlaamse Gaai 1
We hebben nog 7 week te gaan dus voorstellen en stemmen zijn welkom!

Aart
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Vogel van het Jaar 2010

Post by arenaria »

Ik stem hierbij nog een keer. Dus dat is dan Vlaamse Gaai 2. Morgen zal ik mijn familie opdracht geven hun stemmen in te dienen en omdat ik hier altijd het eten kook, heb ik geen enkele twijfel over hun keuze.

Jan Allex
dralion13
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 15
Joined: 14 Oct 2008, 13:12

Re: Vogel van het Jaar 2010

Post by dralion13 »

2 keer op dezelfde stemmen is natuurlijk een beetje onzinnig lijkt me :?
Ik vind zelf blauwborst wel een leuke soort als soort van het jaar.
stand is nu dus
patrijs 2
blauwborst 3
gaai 1
gr. Gijs
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Vogel van het Jaar 2010

Post by arenaria »

Ik meen dat we op dit forum een echte naam zouden gebruiken, is toch zo, Henk de Lange?

Dralion13 lijkt me een schuilnaam - mag je anoniem stemmen? Zo niet, dat staat het Patrijs 2, Blauwborst 2, Gaai 5 (incl de drie stemmen van mijn vrouw en kinderen).

We horen het wel.

Jan Allex
User avatar
theojager
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 33
Joined: 09 Jan 2006, 00:00
Contact:

Re: Vogel van het Jaar 2010

Post by theojager »

De Patrijs heeft 2 grote voordelen: de soort wordt in Drenthe geteld, en ook de Werkgroep Grauwe Kiekendief gaat Patrijzen volgen. Ofwel, 2010 is een goed jaar om de verspreiding van Patrijs in Groningen en Drenthe goed in beeld te krijgen. En op zoek naar de Patrijs: een uitnodiging om eens die fraaie gebieden in Noord-Groningen (of Oost-Groningen) te doorkruisen, doe je ook niet elke dag. Vroeger (zeg 30 jaar geleden) kwam ik Patrijzen overal tegen: Noordhorn-Oldehove-Ezinge-Aduard. Zitten ze er nog?
Dus, mijn stem (en ook die van mijn vrouw en dochter, waarvoor ik het eten betaal en die dus met mij meestemmen) gaat naar de Patrijs.

Theo Jager
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Vogel van het Jaar 2010

Post by arenaria »

Toch is er, zonder alle gekheid, wel iets te zeggen voor het kiezen van een soort die wat talrijker en wijder verbreid is - het is namelijk geen holle retoriek om te stellen dat zowel Spotvogel als Zomertortel als Patrijs soorten zijn die weinig voorkomen en op hun retour zijn, kleine oplevinkjes ten spijt.
VAG heeft nogal wat leden die het leuk zouden vinden ook eens een waarneming van de VvhJ in te kunnen dienen. Aandacht gaat bijna altijd naar het zeldzame, wat niet altijd terecht hoeft te zijn.
Als de commissie (die overigens de stemmen moet tellen ... dat is niet aan de stemmers) er niet uitkomt, stel ik voor dat we bovengenoemde Oplevink nemen.


Jan Allex
User avatar
theojager
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 33
Joined: 09 Jan 2006, 00:00
Contact:

Re: Vogel van het Jaar 2010

Post by theojager »

Ik ben het helemaal met Jan Allex eens, maar mijn motivatie is dat gezien de inspanning van anderen juist dit jaar geschikt is voor de Patrijs, om een compleet beeld te krijgen. En eigenlijk ben ik wel benieuwd naar eventuele 'restjes' van deze soort buiten de laatste 'bolwerken'.

Theo Jager
User avatar
emoklunder
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 14
Joined: 21 May 2002, 23:00

Re: Vogel van het Jaar 2010

Post by emoklunder »

Patrijs lijkt mij een prima keuze.
Zo zeldzaam als hier en daar wordt gesuggereerd, is de Patrijs zeker niet.
Het afgelopen jaar heb ik diverse familiegroepen gezien op verschillende plaatsen.
Overigens mis ik toch online informatie over De Vogel van het Jaar.
Op de één of andere manier moet het toch mogelijk zijn voor de waarnemers om de stand van zaken te bekijken.
Het laatste jaar dat dit min of meer mogelijk was, was bij de Dodaars.

Emo
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Re: Vogel van het Jaar 2010

Post by hdelange »

Hoi Emo,

met de Zomertortel was het niet zo best gesteld met het aantal meldingen.

De meesten staan er wel op, http://www.avifaunagroningen.nl/site/go ... _kaart.php

Als daar nog een paar bijkomen houdt het wel op, daarnaast dan nog gegevens vanuit het lauwersmeer zoals Aart aangaf.

Over de nieuwe vogel heb ik nog wel een idee, maar ik wacht nog even de ranglijst af.

Henk
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Re: Vogel van het Jaar 2010

Post by Aart »

Nog even enkele opmerkingen over de Patrijs en de Werkgroep Grauwe Kiekendief
Als ik even in de waarnemingenrubriek van de site turf, dan kom ik in 2005 op 28, in 2006 op 31, in 2007 op 19, in 2008 op 17 in dit jaar tot nu toe 16 waarnemingen. Daar wordt dan telkens de helft van in de Eemshaven gezien. Niet veel dus en ook van een opleving is weinig te merken. De soort lijkt nog steeds af te nemen. Misschien nuttig om dat vast te leggen. Net als bij Zomertortel dus.
Ons onderzoek naar de Zomertortel en de andere vogel-van-het-jaarsoorten wordt door de werkgroep trouwens niet erg serieus genomen; “geheel vrijblijvend” (gerommel in de marge?-zie de brief)
Onderzoek door de werkgroep staat daarentegen altijd garant voor publicatie. En dan natuurlijk niet in de Grauwe Gors, waar onze resultaten altijd in gepubliceerd worden.
De werkgroep wil ons VvhJ-onderzoek dan ook op een hoger plan tillen. Ze wil simultaantellingen organiseren en lezinghouders leveren.
Het lijkt me allemaal erg nuttig, maar heeft de werkgroep daar een vogel van het jaar voor nodig?
Ze kunnen gewoon een oproep doen. Mensen vragen mee te tellen en op die manier 'verifieerbare' gegevens te produceren.
Sovon heeft zijn vogel van het jaar. SBB heeft ook wel eens een vogel van het jaar gehad. Als de werkgroep Grauwe Kiekendief nu Patrijs kiest als vogel van het jaar, dan gaan wij gewoon voor Blauwborst.

Waarvan acte.

Met een welgemeende groet,

Aart
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 27 guests