piepersoorten

Hier kunt u met uw onbekende foto's terecht en komen vragen te staan met betrekking tot onbekende en of moeilijk te determineren vogels!

Moderator: hdelange

Locked
Fred van Maurik
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 182
Joined: 04 Jun 2008, 16:14

piepersoorten

Post by Fred van Maurik »

Gisteren en vandaag heb ik een 2-tal piepers gefotografeerd. De determinatie daarvan lukt me niet helemaal. Aan de ene kant denk ik van beide een graspieper maar ik twijfel toch door dat de schouderveren en de tertails verschillend zijn.
Wie kan me daarbij helpen?

Foto 1 is genomen in het Lauwersmeergebied - waddenkust (helaas geen zijkant foto kunnen nemen)
Foto 2 is genomen op de toegangsweg naar het reitdieppand - Koningslaagte

Groet

Fred
Foto 2
Foto 2
14-10-2011 Graspieper 4521.jpg (127.95 KiB) Viewed 5071 times
Foto 1
Foto 1
13-10-2011 Graspieper 4362.jpg (138.64 KiB) Viewed 5071 times
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Re: piepersoorten

Post by hdelange »

Hoi Fred,

van beide foto's denk ik dat het gewoon Graspiepers zijn.

Ze verschillen weinig van elkaar, je kijkt er alleen anders tegenaan omdat de foto's van andere standpunten zijn genomen.

Beide zijn ze aan de bruinige kant, de waterpieper en oeverpieper neigen toch meer naar de grijs/bruine kant.

De Boompieper zit toch meer geel aan, hetzij op de borst en langs de flanken, daar zie je hier ook niets van terug.

Maar wat denk je zelf dan?
Je twijfeld wel, maar je zegt er niet bij waar je dan zelf aan denkt?

groeten,

Henk
User avatar
reneoosterhuis
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 101
Joined: 25 Nov 2002, 00:00

Re: piepersoorten

Post by reneoosterhuis »

De vogel op de tak is in iedergeval een graspieper. Graspieper onderscheiden zich van boompieper o.a. door de lange achternagel (die ze gebruiken om door lang gras te lopen) en deze lange achternagels zijn goed zichtbaar op de foto.

Rene
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Re: piepersoorten

Post by hdelange »

dat van die nagel had ik ook al wel gezien, maar niet vermeld, ik vroeg me dus af of dat alleen maar bij de graspieper zo is, daarvan staan er in de fotogalerij wel een aantal foto's, van andere piepers kan ik me lange nagels niet zo herinneren.

Maar wat is dan het voordeel, als die er is van door het lange gras lopen Rene? dat zie ik dan zo 1,2,3 niet. :)
User avatar
reneoosterhuis
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 101
Joined: 25 Nov 2002, 00:00

Re: piepersoorten

Post by reneoosterhuis »

Lange nagel is in ieder geval een onderscheidend kernmerk tussen boom- en graspieper. Weet niet hoe het zit bij andere piepers. Roodkeelpieper heeft volgens mij ook een lange achternagel.

Graspiepers kunnen met de lange achternagel beter blijven staan op bijvoorbeeld een pol helmgras omdat de lange nagel zorgt voor meer oppervlakte.

Rene
martijn
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 187
Joined: 23 Apr 2010, 21:38

Re: piepersoorten

Post by martijn »

Hoi,

Door die lange achternagel kunnen ze in het gras ver naar achteren hellen om zo boven het gras uit te kunnen kijken.

Groet Martijn Bakker.
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 29 guests