Waarnemingen, Waarnemingen, Waarnemingen, Waarnemingen!

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Waarnemingen, Waarnemingen, Waarnemingen, Waarnemingen!

Post by hdelange »

Waarnemingen, Waarnemingen, Waarnemingen, Waarnemingen!

Wat te doen met de waarnemingen rubriek?

Ik wil hierbij de discussie opstarten hoe we met de waarnemingen rubriek om willen gaan voor nu en in de toekomst.

Even een kleine geschiedenis over het ontstaan van de rubriek op internet.
Vanaf 1-1-2000 hebben we via de site de mogelijkheid om bijzondere waarnemingen door te geven. Eerst was het alleen via de email, wat ik er dan opzette, maar sinds vele jaren kan het met een invoerpagina, zoals die er nu ook nog steeds staat.

Wat wordt de volgende stap?

Er zijn grofweg twee mogelijkheden:

 In eigen beheer houden (eigen database)

Of we houden ons eigen invoermogelijkheid met een paar technische aanpassingen zodat het ook via een google kaartje kunnen invoeren, zie b.v. het invoerscherm van de vogel van het jaar: voorbeeld: http://www.avifaunagroningen.nl/site/go ... _add2.html
Dit moet nog wel iets aangepast worden, maar dit is een mogelijkheid, de weergave kan dan ook met een google plaatje op de plek van waarneming.

 Of overgaan naar het systeem van waarneming.nl

Bij deze laatste mogelijkheid sluiten we aan bij het landelijke waarnemingslegioen.
Het voordeel hiervan is dat veel dingen al ontwikkeld zijn, het nadeel is dat je nu wel van een andere partij afhankelijk wordt betreft de waarnemingen, ze zijn niet meer in “ons” bezit in “onze“ database, en als beheerder kan je daar dan weinig meer mee doen.

Landelijke admins gaan zich dan ook met de waarnemingen bemoeien, als er iets op aan te merken valt.

http://www.avifaunagroningen.nl/index.p ... Itemid=192

Overleg met mensen van waarneming.nl

Van 2007 t/m 2010 hebben Marnix Jonker en ik regelmatig overleg gehad naar de mogelijkheden voor samenwerking met waarneming.nl
De eerlijkheid gebied te zeggen dat het af en toe behoorlijk troef verliep en ze niet erg toeschietelijk waren als wij met bepaalde wensen kwamen. Vaak werden die later alsnog wel doorgevoerd, maar dat ging nooit zonder slag of stoot wat het wel maakte dat er tot op heden nooit volledig zijn overgestapt naar waarneming.nl

Al ruim twee jaar hebben we niet meer met hun gesproken, althans ik niet meer, Marnix wellicht nog wel, omdat hij daar sinds een hele tijd al een van de admins is.
Bij deze roep ik iedereen op om deel te nemen aan deze discussie, met opmerkingen, voor- en nadelen en vragen te komen zodat we gezamenlijk tot een besluit kunnen komen wat jullie willen.

Blijven we provinciaal met een aangepaste weergave en invoer?

Of gaan we landelijk via waarneming.nl, met andere invoer en weergave voor de provincie Groningen?

Zegt U het maar!
User avatar
wimvanboekel
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 122
Joined: 23 Nov 2002, 00:00
Location: Peize
Contact:

Re: Waarnemingen, Waarnemingen, Waarnemingen, Waarnemingen!

Post by wimvanboekel »

Hoi Henk,

ik kijk elke dag één of meerdere keren op de waarnemingen-pagina van Avifauna Groningen. Soms kijk ik ook op Waarneming.nl, maar eerlijk gezegd verdwaal ik daar altijd in de brij van gegevens die op je afkomt. Ik heb nooit het idee dat ik daar een goed beeld krijg van wat er te zien valt. Misschien ligt dat aan mij (niet handig genoeg met die site), dus ik ben benieuwd hoe anderen dat ervaren. Wat mij betreft mag de waarneming pagina van Avifauna gewoon blijven bestaan.

Een ander voordeel vind ik dat bijzondere waarnemingen veel beter en sneller te controleren vallen. Bij Waarneming.nl duurt dat soms tijden (kreeg laatst nog een opmerking van een admin over een waarneming die ik daar in 2007 had ingevoerd).

Daarnaast denk ik dat de waarnemingen-pagina een belangrijke trekker is van bezoekers aan de site (geldt ook voor mij). Als je de site wilt gaan gebruiken als voornaamste platform voor het bestuur en de vereniging (ipv de Gors), moet je wel veel bezoekers blijven trekken. Zonder de waarnemingen pagina in de huidige vorm wordt dat direct een stuk minder, lijkt me. Waarom zou je naar de site van Avifauna gaan, als alles uiteindelijk toch op Waarneming.nl te vinden is? Zie het voorbeeld van de WAD site. Volgens mij trekt die ook nauwelijks bezoekers, zeker niet vergeleken met de Avifauna site.

Kortom, wat mij betreft houden zo (met of zonder Googlemaps erbij).

Wim
WetlandWacht Leekstermeergebied (http://www.natuurindeonlanden.nl)
bestuurslid waterschap Noorderzijlvest
secr. St. Natuurbelang De Onlanden
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Waarnemingen, Waarnemingen, Waarnemingen, Waarnemingen!

Post by arenaria »

Waarnemingen.nl is me veel te groot. Daardoor zeer onoverzichtelijk - bovendien heb ik niets aan waarnemingen in Zeeland. Graag de Groningse vogels op de site van VAG houden, dat is te behappen.
Wel, oud stokpaard van mij, heeeel graag de naam van de waarnemer erbij!
En onzin verwijderen!

Jan Allex de Roos
smitf
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 3
Joined: 02 May 2009, 22:40

Re: Waarnemingen, Waarnemingen, Waarnemingen, Waarnemingen!

Post by smitf »

Ik zou het persoonlijk heel jammer vinden als de groninger waarnemingen zouden komen te vervallen en een onderdeel zouden worden van waarnemingen.nl

Gr Frits Smit
JanBos
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 33
Joined: 26 Jan 2011, 16:12

Re: Waarnemingen, Waarnemingen, Waarnemingen, Waarnemingen!

Post by JanBos »

Ik zou ervoor pleiten de waarnemingen zo te houden als ze nu zijn.
Het eerste waar op de site naar wordt gekeken, door mij althans, is naar de waarnemingen.
Wie meer wil zien van elders, op andere websites, kan altijd zelf daar gaan kijken.
Dus mijn eerste korte reactie is, houden zo, eventueel aangevuld met de google map, want dat is, zie de map rond de waarnemingen van de Vogel van het Jaar, een welkome aanvulling.

Jan Bos, Hoogezand.
harmjan11
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 54
Joined: 05 Nov 2011, 15:55

Re: Waarnemingen, Waarnemingen, Waarnemingen, Waarnemingen!

Post by harmjan11 »

Heel goed initiatief om aan te sluiten bij waarneming.nl!

Even voor de duidelijkheid: het gaat er volgens mij om dat alleen de waarnemingen in de provincie Groningen hier op de site te zien zullen zijn. Zie bijvoorbeeld www.vwgtexel.nl waar alleen de waarnemingen van Texel te zien zijn. Voor ander voorbeelden, zie de site van www.groningerlandschap.nl (alleen de waarnemingen in de gebieden van het Groninger Landschap) of www. werkgroepgrauwekiekendief.nl (alleen waarnemingen van "leden" van deze werkgroep). Deze drie sites maken alle gebruik van waarneming.nl. Er zijn vast nog wel meer sites die dat doen.
Het gaat dus niet om een kopie van waarneming.nl, maar om dat deel wat voor avifauna groningen van belang is. Kan zelfs met een stuk Drente er bij of Friesland, of...

Ik zie alleen maar voordelen:
*alle Groninger waarnemingen komen te voorschijn, ook die van vogelaars uit de rest van het land die iets in Grunn gezien hebben
*dubbel invoeren hoeft niet meer
*de waarnemers zijn zichtbaar
*de precieze lokatie is zichtbaar (tenzij door de waarnemer "vervaagd" wordt gebruikt)
*Marnix en Henk hoeven niet meer handmatig waarnemingen toe te voegen
*"onzin" wordt er snel uitgehaald

Zoals gezegd, de vogelwerkgroep Texel (waar ik tot vorig jaar woonde) doet het ook via waarneming.nl. Ook daar speelde deze discussie. Uiteindelijk werd er aangesloten en men zou nu niet meer terug willen. Want op deze manier komen alle waarnemingen op Texel te voorschijn, en niet alleen die van de insiders. En dat geeft een veel completer beeld.

Dus: doen!


Harm Jan Kiewiet

PS Ik ben eventueel ook beschikbaar voor het verder uitwerken van dit plan.
spoelman007
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 13
Joined: 17 Oct 2011, 19:13

Re: Waarnemingen, Waarnemingen, Waarnemingen, Waarnemingen!

Post by spoelman007 »

Henk,

Graag "onze waarneming" site houden!
Het moet niet te commercieel gaan worden en alles op 1 hoop gaan gooien.
En hoe zit het dan met de foto's??
Ik mag altijd graag even kijken naar de foto's en uiteraard hoe vaak mijn foto's zijn bekeken ;-)

Kortom hou het zoals het is, met hier en daar een aanpassing!

Hans Spoelman
User avatar
GerritK
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 65
Joined: 05 Feb 2007, 00:00
Contact:

Re: Waarnemingen, Waarnemingen, Waarnemingen, Waarnemingen!

Post by GerritK »

In eerste instantie was ik van mening om het te laten zoals het was, met toevoeging van google maps, om redenen die al in eerdere reacties zijn genoemd. Maar als ik de reactie van Harm Jan lees, dan zou aan de bezwaren worden tegemoet gekomen en tellen alleen nog de voordelen. Dus, als er een "afdeling waarnemingen Groningen en omstreken" komt, dan doen; zo niet dan de situatie houden zoals die nu is.

Gerrit
RLindeboom
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 28
Joined: 19 Mar 2009, 22:37

Re: Waarnemingen, Waarnemingen, Waarnemingen, Waarnemingen!

Post by RLindeboom »

Beste Henk

Volgens mij moeten we naar een tussenweg (poldermodel). Intussen is duidelijk dat veel mensen hechten aan de huidige vorm. Voordeel van waarneming.nl is echter dat deze waarnemingen ook op de Nationale Databank Flora en Fauna komen (register van alle bijzondere waarnemingen van planten en dieren). Voordeel hiervan is dat terreinbeherende instanties en overheden weten wat, waar en wanneer is aangetroffen, hetgeen weer van belang kan zijn voor de bescherming. V.b. meld ik een boompieper in het Beijumerbos dan weet Natuurmonumeneten via de NDFF, dat er boompiepers zitten in het Beijumerbos. Kortom houdt het zo als het was (wel graag kaartje bij), maar zorg dat de waarnemingen ook een op een door kunnen naar waarnemingen.nl.

mvg
Rob
User avatar
emoklunder
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 14
Joined: 21 May 2002, 23:00

Re: Waarnemingen, Waarnemingen, Waarnemingen, Waarnemingen!

Post by emoklunder »

Avifaunaleden,

Ik ben voor een eigen pagina bij waarneming.nl
Dan komen er ook geen gebiedsoneigen waarnemingen meer op te staan. (zoals bijv. Ezumakeeg)

Emo
User avatar
marnixjonker
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 191
Joined: 23 Nov 2002, 00:00
Location: Zuidbroek (Gn)
Contact:

Re: Waarnemingen, Waarnemingen, Waarnemingen, Waarnemingen!

Post by marnixjonker »

Beste mensen,

In principe is er al een Avifauna pagina binnen waarneming.nl, namelijk http://www.avigroningen.waarneming.nl (<--klik eens op voorgaande link en scroll even terug omhoog). Wilt u meer van een waarneming weten? Druk dan op de i voor informatie.

Gaat allen kijken en geef dan pas een mening. Op de eerste pagina ziet u dan de zeldzaamheden in ons werkgebied. Klikt u op recente waarnemingen -> vogels dan vind u daar per dag lijsten van vogels waargenomen in Groningen.

Deze waarneming pagina beslaat het gehele werkgebied van Avifauna (provincie Groningen, incl Fries gedeelte van de Lauwersmeer én Schiermonnikoog), precies zoals nu ook al de mogelijkheden zijn bij de huidige waarnemingen (sorry Emo).
Zelf Google-Earth kaartjes integreren op onze website per waarneming is technisch wat lastig. En waarom zouden we het wiel nog een keer moeten uitvinden als er al een site voor is? Voor de rest gaat er helemaal niets aan de site veranderen. Foto's blijven gewoon net zo als dat het nu geregeld is.
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: Waarnemingen, Waarnemingen, Waarnemingen, Waarnemingen!

Post by jhvenema »

Hallo,

Aansluiten bij waarneming.nl!
Veel is al gezegd, zie Marnix en Harm Jan.
Eerste waarnemingen worden nu ook daadwerkelijk eerste waarnemingen. Bijvoorbeeld vandaag zie ik door onze penningmeester een Zwarte Stern en Paapje gemeld op waarneming.nl. Deze zie ik (nog) niet op onze eigen site...
Ik denk dat de eigen Avifauna site hulp kan bieden voor mensen die problemen hebben om hun weg te vinden op waarneming.nl!
Deze move hoeft dan echt niet ten koste te gaan van het aantal bezoeken aan de eigen geweldige site. Foto's, forum etc. bliven trekken. Wat ik zal missen zijn de zoetsappigge/humorvolle verhaaltjes rondom bijzondere waarnemingen. Misschien kan hiervoor een nieuwe rubriek in het leven geroepen worden (waarmeninegen met een bijzonder verhaal)?

Jan Henk.
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: Waarnemingen, Waarnemingen, Waarnemingen, Waarnemingen!

Post by meeuwiss »

Hoi allemaal,
Bij natuur, vogels en vogelbescherming in het bijzonder gaat het bij mij altijd in de eerste plaats om het belang van de vogels. Het belang van een vereniging, de waarnemers is voor mij dan secundair, vind ik niet zo belangrijk. Ik vind het een prima idee van Henk om waarnemingen uit Groningen voortaan onder te brengen onder Waarneming.nl. Om altans de discussie hierover weer eens op gang te brengen, het loopt al jaren.
De site Waarneming.nl heeft oneindig veel voordelen: waarneming direct in te voeren, waarneming te duiden op kaart met google map, automatische invullen van tal van bijzonderheden zoals geslacht, kleed, leeftijd enz. Onder opmerkingen kunnen alle details van de waarneming vermeld worden. Voor achteraf fouten corrigeren en foto's toevoegen heb je geen moderator nodig, doe je gewoon zelf.
Waarnemingen op waarneming.nl worden al dagelijks overgenomen door Dutch Birding en Lauwersmeer.com.
In het belang van de vogelbescherming is het goed dat organisaties zoals Sovon, SBB en Natuurmonumenten kunnen beschikken over waarnemingen op waarneming.nl.
Voordeel: je hoeft maar 1 keer in te voeren (geen 3 keer) en DB, Lauwersmeer.com en Avifauna kunnen de dagelijkse waarnemingen gewoon overnemen met automatische toestemming van de waarnemer.
De fotogalerij, de verslagen, weblogs en de fora blijven natuurlijk gewoon doorgaan.
Guido Meeuwissen
User avatar
hboerma
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 80
Joined: 26 Jan 2003, 00:00
Location: Eelde

Re: Waarnemingen, Waarnemingen, Waarnemingen, Waarnemingen!

Post by hboerma »

Hallo,

In het verleden ben ik met dezelfde vraag geconfronteerd toen ik nog bij het IVN zat in Eelde. Wat te doen, aansluiten bij waarneming.nl of zelf beheren.
Na lang wikken en wegen hebben we toen besloten om het bij waarneming.nl onder te brengen. Daar ben ik regioadmin geworden met als voordeel dat ik zelf een gebied mocht indelen vanwaar de waarnemingen automatisch in mijn regio-gedeelte werden opgenomen. Uitermate praktisch vond ik het uiteindelijk en een stuk minder arbeidsintensief.
Bij het IVN hanteerden we hetzelfde systeem als waarmee Henk de waarnemingen bijhoudt. Dit is database gebonden en vereist wel de nodige kennis van databases. Het is prettig om dit uit handen te geven aan andere professionals (ik twijfel absoluut niet aan de kennis van Henk trouwens). Ik denk wel dat het voor Henk als je in zee gaat met waarneming.nl een stuk minder arbeidsintensief wordt.
Ik begrijp de standpunten ook wel van de mensen die het graag bij het oude willen houden, hier ontstond ook bij mij grote twijfel, maar een prettige bijkomstigheid van waarneming.nl is dat je als regio ook andere dingen (reptielen, insekten, zoogdieren enz) kwijt kunt die ook een beeld geven van een bepaalde regio. Wat dat betreft houd je zo zaken wel beter bij elkaar denk ik en wordt een regio misschien duidelijker in beeld gebracht. Daarnaast vind ik het via de mobiel invoeren van waarnemingen een praktische bijkomstigheid en ik vind het zelf erg prettig om een embargo in te voeren waar dat nodig mocht zijn. Afgelopen zomer stond ik letterlijk en figuurlijk bijna op een melanistische adder, het is fijn als je toch een waarneming kunt invoeren maar onder embargo. Dit geeft een beeld zonder dat er risico's van verstoring of wat dan ook kunnen optreden.
En aangezien alles database gestuurd is kun je erg veel aan elkaar koppelen vwb soorten, fenologie, aantallen enz.

Maar ieder zijn voorkeur natuurlijk.

Herman Boerma

http://www.steenuildrenthe.nl
Paul Gnodde
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 2
Joined: 23 Apr 2012, 20:01

Re: Waarnemingen, Waarnemingen, Waarnemingen, Waarnemingen!

Post by Paul Gnodde »

De VWG Nijmegen maakt al vele jaren met groot succes gebruik van een regionale aftakking van waarneming.nl. Waarneming.nl is zo geïntegreerd in hun website, dat de leden het als hun eigen, regionale waarnemingdatabase beschouwen. Je beschikt door aan te sluiten op waarneming.nl dan namelijk meteen over alle superieure functinaliteiten van waarneming.nl Kijk maar eens op www.vogelwerkgroepnijmegen.nl. Het is niet meer van deze tijd om zelf nog een waarnemingenrubriek in stand te houden. Je mist gewoon teveel waarnemingen en qua techniek loop je hopeloos achter. Neem b.v. het via je smartphone vanuit het veld meteen je waarneming op waarneming.nl zetten. Dat krijg je nooit voor elkaar met een eigenhandig gebouwde rubriek, hoe knap gedaan ook door Henk.
Locked

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 63 guests