Wie kan hier iets van maken?

Hier kunt u met uw onbekende foto's terecht en komen vragen te staan met betrekking tot onbekende en of moeilijk te determineren vogels!

Moderator: hdelange

Locked
Arne
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 37
Joined: 12 Jan 2011, 09:15

Re: Wie kan hier iets van maken?

Post by Arne »

Beste Aaldrik Sillius,

De inschatting van de grote van de vogel klopt niet helemaal. De vogel is niet alleen iets groter dan een Graspieper maar zelfs groter dan een Spreeuw: Het gaat om een Torenvalk!

Alleen de kop van de vogel is te zien (dus klopt de vergelijking met de grote van een graspieper eigenlijk wel…)

Het gaat om een vrouwtje of een jonge vogel. Dat blijft op deze foto onduidelijk. In ieder geval geen adult mannetje omdat deze een grijze kop hebben. De vogel op de foto heeft een bruine kop (zie vooral fot 2 waar het achterhoofd te zien is).

Groeten
Sherlock Holmes
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Wie kan hier iets van maken?

Post by arenaria »

Ja, valk - ik denk inderdaad te fragiel voor Slechtvalk. Waarschijnlijkst lijkt mij inderdaad Torenvalk en geen volwassen man.
Meer ik vind de borst tamelijk zwaar gestreept in de lengte en zou het misschien Boomvalk of zelfs wel Roodpootvalk kunnen zijn? Smelleken?

Groet,

Mycroft Holmes

(in Game of Shadows overigens meesterlijk neergezet door Stephen Fry - wiens DVD-set LAST CHANCE TO SEE bij Mediamarkt te koop is voor 4.99 euro, mét de scène waarin de Kakapo klaarkomt op het hoofd van Mark Cawardine, waar Stephen Fry bijna in blijft van het lachen, maar gelukkig doorleeft, anders had hij niet in Game of Shadows kunnen spelen, maar ik dwaal af).
Arne
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 37
Joined: 12 Jan 2011, 09:15

Re: Wie kan hier iets van maken?

Post by Arne »

Hoi Mycroft Holmes,

Nee geen boomvalk, rootpootvalk of Smelleken (of slechtvalk).

Boomvalk is zwart op de kop . De vogel hier is duidelijk bruin gestreept (zie fofo 2)
Boomvalk en ook Smelleken en Rootpootvalken hebben lichte vlekjes aan de zijkanten van de nek. Heeft deze vogel niet. Rootpootvalken zijn ook meer donker rond het oog.

100% Torenvalk.

Wat jij als “tamelijk zwaar gestreepte borst” omschrijft zijn volgens mij geen veren van de vogel maar (tenminste deels) droog gras voor de vogel.

Groeten
Arne
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Wie kan hier iets van maken?

Post by arenaria »

Hoi Arne,

ja, met je eens, het is gras.

Met de argumenten erbij geleverd is het een overtuigende determinatie, wat mij betreft.

'Evidence, my dear Watson, evidence.'

Jan Allex
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Wie kan hier iets van maken?

Post by arenaria »

Ja, ik had Conan Doyle een beetje aangepast ...

Jan Allex
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 33 guests