Kleinst Waterhoen nu toch maar onder embargo?

Hier kun je opmerkingen en/of vragen kwijt m.b.t. natuurbebeer en natuur in het algemeen

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Kleinst Waterhoen nu toch maar onder embargo?

Post by meeuwiss »

Ik wil ervoor pleiten de waarnemingen aan het Kleinst Waterhoen vanaf heden toch maar onder embargo te zetten. Hoewel het erg verstorend werkt en zelfs strafbaar is in de broedtijd, wordt er toch getaped bij de waterhoentjes door gewetenloze fotografen. TAPEN is absoluut schadelijk voor deze hoentjes, die willen gaan broeden. Daar bovenop komt nog eens de verstoring van automobilisten die het inrijverbod negeren, luid schreeuwende en zwaaiende vogelaars, geklim op hekken om toch een glimp op te vangen. Wat is jullie mening over dit voorstel?
Groet
Guido
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Re: Kleinst Waterhoen nu toch maar onder embargo?

Post by Aart »

Mee eens!
User avatar
andresikkema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 29
Joined: 08 Jan 2007, 00:00
Location: Groningen

Re: Kleinst Waterhoen nu toch maar onder embargo?

Post by andresikkema »

Groninger Landschap heeft inmiddels bord geplaatst.
https://pbs.twimg.com/media/CIk6MtTUAAAPxyG.jpg
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: Kleinst Waterhoen nu toch maar onder embargo?

Post by jhvenema »

Aan het aantal waarnemingen te zien hebben de vogels zichzelf dit weekend onder embargo gezet =D> Heel verstandig.
Jan Henk
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: Kleinst Waterhoen nu toch maar onder embargo?

Post by meeuwiss »

Zichzelf onder Embargo gezet? Ze houden zich gedeisd. Gisteren omdat vogelaars over het hek klommen of erop zaten/stonden. Vandaag omdat er een fotograaf op een
meegebrachte keukentrap stond, hetgeen hem werd verboden door de beheerder. Wij mogen ons in Groningen gelukkig prijzen met een Stichting zoals het Groninger Landschap
en met haar beheerders die adequaat ingrijpen als door wangedrag van vogelaars/fotografen zeldzame vogels worden verstoord.
Ook het bestuur van Avifauna Groningen zou toch wat meer van zich moeten laten horen wanneer een natuurgebied met zeldzame broedvogels dreigt verstoord te worden door acties
van lieden, die tapen en over hekken klimmen.
Het valt me wel op dat vooral medewerkers van het Groninger Landschap de kastanjes uit het vuur moeten halen. Wat doen wij eraan?
Groet
Guido
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: Kleinst Waterhoen nu toch maar onder embargo?

Post by meeuwiss »

Vanmorgen, 13 juli, was ik na lange tijd weer eens bij de waterhoentjes. Een shitfotograaf vond het nodig om met een heggenschaar het riet weg te knippen,
vlak voor een van de favoriete plekken van deze vogels. Hoe hufterig en dom kan je zijn. De platgetrapte rietkraag heb ik weer enigszins in vorm gebracht. Kunnen we proberen
de rietkraag langs de weg nu intact te houden, zodat ook andere vogelaars de vogels ongestoord kunnen zien?
Groet
Guido
harmjan11
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 54
Joined: 05 Nov 2011, 15:55

Re: Kleinst Waterhoen nu toch maar onder embargo?

Post by harmjan11 »

Je hebt die shitfotograaf toch wel een klap verkocht, Guido?
Ik was eergisteren en gisteren op de plek van de hoentjes en er waren nog een paar vogelaars. Alle gedroegen zich voorbeeldig. Maar ik heb me wel voorgenomen om er iets van te zeggen als er iets niet door de beugel kan. Of een foto van de overtreder te maken en die op wnl te zetten.
Je hebt helemaal gelijk, Guido, dat geshit moet maar eens afgelopen zijn. Gaat het niet goedschiks, dan maar kwaadschiks. Zijn er geen bodybuildende vogelaars/sters?

Vriendelijke groet van Harm Jan Kiewiet

PS En nee, ik heb de hoentjes niet gezien.
User avatar
Wilster
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 192
Joined: 03 May 2003, 23:00
Contact:

Re: Kleinst Waterhoen nu toch maar onder embargo?

Post by Wilster »

Hallo Guido,

Het is helaas zo dat er vogelaars/fotografen zijn die (soms letterlijk) over lijken gaan om een plaatje te schieten. Er staan op onze website regelmatig foto's van zeldzaamheden en je moet maar hopen dat de desbetreffende fotograaf zich fatsoenlijk heeft gedragen bij het maken van de foto. Ik hoop dat men dergelijke idioten ook aanspreekt in het veld en mocht dat niet leiden tot aangepast gedrag: de meeste telefoons hebben tegenwoordig wel een film/foto-stand en internet is een rijk medium. Laat ik dat echter verder maar niet in detail aangeven en aanmoedigen, want er zijn vast regels tegen naming/shaming...
Een nettere weg is uiteraard om dergelijk beeldmateriaal aan te leveren aan de terreinbeheerder. Het lijkt mij sowieso goed om ernstige verstoringen door te geven; niet alleen van hufterige fotografen. En een (aanmoediging om een) klap (te) verkopen is zeker geen goede oplossing. Dat soort oproepen tot geweld horen niet thuis in dit forum!
Ik zie verder niet direct een rol voor (het bestuur van) Avifauna. Wij hebben geen toezichthoudende rol; terreinbeheerders als Groninger Landschap of Natuurmonumenten wel. Uitvoering moet toch in handen zijn van de beheerders: dat hoort bij moderne natuurbeheer, worden ze voor betaald en ze zijn er deskundig in. Sterker: zij zijn soms zelf indirect ook mede verantwoordelijk voor grote toeloop op bepaalde zeldzame soorten via PR stukken in media (onlangs D v/h N, Vogels), plaatsen zelf (of familieleden) ook waarneming en foto’s op waarneming.nl, maken gebieden zeer goed bereikbaar door aanleggen fiets/wandelpaden etc. Zij kunnen waarschijnlijk ook wel via waarneming.nl een embargo realiseren voor bepaalde soorten, zoals bv. is gedaan met de zeearenden en Steltkluten in de Zuidlaardermeerpolders. Kennelijk is dat niet gedaan voor het kleinst waterhoen.
Alle vogelaars, dus ook onze leden, horen zich met respect voor de vogels fatsoenlijk te gedragen in het veld. Een dure camera om je nek is geen excuus om je niet aan de (fatsoen)regels te houden net zomin als (om een ander voorbeeld te noemen) het feit dat je op een racefiets zit betekent dat er plotseling bijzondere voorrangsregels voor je gelden. Maar helaas, de wereld is vol genoeg met mensen die menen dat zij een uitzondering zijn op de regel(s).

Vr.groet,
Arjo Bunskoeke
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: Kleinst Waterhoen nu toch maar onder embargo?

Post by jhvenema »

Alle drukte heeft dit KWH paar gelukkig geen windeieren gelegd zag ik op de waarnemingen.
Hopelijk beperkt het kraambezoek zich tot de ware liefhebbers.
Laten we e.e.a. goed in de gaten houden met de vaste OP-bezoekers en misdragingen doorgeven aan het GLS.
Groet JH.
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: Kleinst Waterhoen nu toch maar onder embargo?

Post by meeuwiss »

Arjo bedankt voor je uitgebreide reactie, namens het bestuur van Avifauna. Lokale vogelaars hebben inderdaad af en toe contact met de terreinbeheerders om bijzondere soorten te melden, maar ook om overtredingen door te geven, zodat adequaat kan worden ingegrepen. Vandaag nog gesproken met de bewoners van de Noorderhooidijk, zij rijden nu met hun auto haaks door de dranghekken.
Zij informeerde zelfs geinteresseerd naar het wel en wee van de familie Kleinst Waterhoen. Volgens haar zeggen zijn er helaas nog steeds vogelaars die de gebodsborden negeren, waarna zij die bij de molen moeten wegsturen. Verder zijn ze wel tevreden met de huidige situatie. Het drukke bezoek bij de vogelfamilie heeft mogelijk een gunstig effect op het vervolg van het broedsel, iedereen houdt zich nu aan de gedragsregels. De familie bevindt zich meestal in de omgeving van de broedplaats en laat zich af en toe zien en horen. De (lok-)roep van ouders en pullen klinkt als die van de Appelvink, een kort getik. Volgens mijn schatting zijn de 3 jongen nu ongeveer 4-5 dagen oud. Nu het hele gebeuren wordt vermeld in het Harener Weekblad van deze week kan het wel eens druk worden.
Bijgaand een bewijsplaatje van vandaag.
Groet
Guido
Attachments
3 pullen
3 pullen
kleinstwaterhoen23web.jpg (191.89 KiB) Viewed 18044 times
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 40 guests