Gierzwaluwen

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
JanBos
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 33
Joined: 26 Jan 2011, 16:12

Gierzwaluwen

Post by JanBos »

Goede middag,

Even een vraag.
Is het de bedoeling dat wanneer gierzwaluwen worden waargenomen
(bijvoorbeeld dagelijks op nagenoeg dezelfde plaatsen), dit telkens te melden op ''waarnemingen'' ?

Hoogezand,
Jan Bos
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: Gierzwaluwen

Post by jhvenema »

Hallo Jan,

Goed punt! Goed moment om nogmaals aandacht te vestigen op de Jaarsoort 2015, de Gierzwaluw.
Over een maand vertrekken ze alweer immers.
Niet iedere rondvliegende Gierzwaluw hoeft bij herhaling gemeld te worden.
Van het grootste belang voor het project Jaarsoort 2015 zijn wel de volgende gegevens:
1. melding van waar kolonies zijn in stad in provincie
2. melding van invliegplaatsen in stad en provincie.
De komende week lijkt mij uitermate geschikt om 's avonds in je wijk/dorp even de ronde te doen om te kijken waar Gierzwaluwen invliegen (plaats en soort object).
Deze dan graag melden/omschrijven (onder info) via waarneming.nl

Nadere info:
http://www.avifaunagroningen.nl/index.p ... w#oproepen
Jan Henk
User avatar
alcovanklinken
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 173
Joined: 14 Nov 2005, 00:00

Re: Gierzwaluwen

Post by alcovanklinken »

op de waarnemings-site kunnen volgens mij geen nul-waarnemingen worden gezet, daarom maar hier: vanavond zie/hoor ik boven Haren geen gierzwaluwen meer; gisteravond waren ze er nog wel (nl 10 a 15)

Groeten,


Alco van Klinken
Maricée Ten Bosch
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 80
Joined: 04 Mar 2009, 17:41

Re: Gierzwaluwen

Post by Maricée Ten Bosch »

Op 3 augustus rond 21:15 nog een groepje van ca 30 Gierzwaluwen boven de Oranjebuurt/Noorderplantsoen,
net als wat avonden ervoor.
Gisteravond (4 augustus) telde ik er ± 20 en leken ze, vanaf mijn huis bekeken, meer boven de Korrewegbuurt te vliegen.
Ze zijn hier dus nog wel. Maar ik vind de groep klein, heb het idee dat er wel eens meer geweest zijn (> 60 exempl).
Mogelijk gevolg van een koude natte zomer? Of is dat te snel geconcludeerd?

Maricée Ten Bosch

NB in de Spaanse Pyreneeën onlangs een groep Alpengierzwaluwen gezien, ook een fraaie soort
randomeda
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 99
Joined: 20 Apr 2011, 22:38

Re: Gierzwaluwen

Post by randomeda »

Het was bij mij ook opgedroogd, maar toch vandaag en gierzwaluw bij het onnergemaal. Zie de melding van Guido. Hij gaf mij 2 slechtvalken, ik hem een gierzwaluw. :D

Michel
harmjan11
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 54
Joined: 05 Nov 2011, 15:55

Re: Gierzwaluwen

Post by harmjan11 »

Guster in Sapmeer ook nog aine!

Vriendelijke groet van Harm Jan Kiewiet
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Re: Gierzwaluwen

Post by anaburen »

Zojuist 14 Gierzwaluwen over mijn balkon (Noorderplantsoen) vliegend richting zuidwest.
Ik zie net dat Jos Welbedacht 250 Gierzwaluwen over Beijum zuidwest vliegend heeft gemeld!

Ana
Maricée Ten Bosch
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 80
Joined: 04 Mar 2009, 17:41

Re: Gierzwaluwen

Post by Maricée Ten Bosch »

Grappig, ik zag vanmiddag tussen 13:00 - 13:10 toevallig ook vanaf mijn balkon (tegenwoordig dichtbij dat van Ana) zo'n 50 Gierzwaluwen laag en stil over het Noorderplantsoen vliegen in zuidelijke richting.

Maricée Ten Bosch
randomeda
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 99
Joined: 20 Apr 2011, 22:38

Re: Gierzwaluwen

Post by randomeda »

Ongelooflijk wat gaaf! Vandaag een enorme hoeveelheid gierzwaluwen ingevoerd op waarneming.nl Net nu we net hadden geconstateerd dat het er nog maar enkelen waren. Ikzelf had vandaag op twee lokaties 2 eenlingen, maar elders worden dus grote groepen gezien. Leuk, een trekpiek na het k*#weer van afgelopen tijd?

zie : http://waarneming.nl/soort/view/97?waar ... e_hidden=0

groet, Michel
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Re: Gierzwaluwen

Post by anaburen »

Ja, helemaal te gek. Ik zag dat Hans van der Blij rond 12.00 uur zo'n 450 stuks vanaf Beijum heeft zien overvliegen naar zuidwest.
Dit is toch wel een heel bijzonder natuurverschijnsel.

Ana
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Re: Gierzwaluwen

Post by Aart »

Inderdaad bijzonder. Op waarneming.nl zijn in de provincie de laatste twee week al 1296 ex. ingevoerd. Vorig jaar waren dat 64 ex. en gemiddeld over de vier voorgaande jaren waren dat 86 ex. Deze 86 ex. waren in gem. 19 blokken gezien. Nu zijn in 48 blokken gierzwaluwen gezien. Overal worden dus meer gierzwaluwen gezien. 15 keer meer dan in de vier voorgaande jaren.
Ook vandaag kwamen nog weer waarnemingen binnen. Zelf had ik elders in het land vrijdag nog een groepje van zes.

Dus blijf opletten en blijf doorgeven!

Aart
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 47 guests