specht en pindakaas

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
jantina
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 4
Joined: 21 May 2009, 08:30

specht en pindakaas

Post by jantina »

In de winter hebben wij een boomstam met pindakaas ingesmeerd, dat resulteerde dat er elke dag een Bonte specht van de pindakaas kwam eten.
Nu in het voorjaar komt het spechtenechtpaar wel 4 of 5 keer per dag, de vraag is dus kan dit kwaad!
Fred van Maurik
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 182
Joined: 04 Jun 2008, 16:14

Re: specht en pindakaas

Post by Fred van Maurik »

Op de site van de vogelbescherming is genoeg te lezen over voeren en bijvoeren, zie:

http://www.vogelbescherming.nl/nl/ik__v ... els_voeren
http://www.vogelbescherming.nl/nl/servi ... q/fq_id/40

Zolang het maar geen hele pinda's zijn want die kunnen de kleine vogels niet verteren.

Vorig week hadden wij zelfs een boterham met pindekaas opgehangen en die is helemaal verslonden door een bonte ekster.

groet

Fred
User avatar
bakker
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 193
Joined: 15 Mar 2005, 00:00

Re: specht en pindakaas

Post by bakker »

Hallo,

Bijvoeren mag, maar doe dit alleen in de wintermaanden. Haal het voer nog voor het broedseisoen begint weg. Jonge vogels hebben dierlijk voedsel nodig om te groeien. Vetbollen en stukjes pinda zijn schadelijk voor jonge vogels en kunnen zelfs dodelijk zijn. Er is in het voorjaar genoeg voedsel te vinden en veel vogels beginnen ook om een bepaalde tijd te leggen met de eieren zodat als er jongen zijn het voedsel aanwezig is die ze nodig hebben.

Groet Martijn Bakker
User avatar
Wilster
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 192
Joined: 03 May 2003, 23:00
Contact:

Re: specht en pindakaas

Post by Wilster »

Dat bijvoeren alleen in de wintermaanden zou moeten/mogen is een wat verouderd advies. Zoals ook via de aangegeven links van Vogelbescherming in de reactie van Fred is te lezen. De oude gedachte was inderdaad dat de oudervogels zouden kiezen voor het gemakkelijke voer en dit aan de jongen zouden geven, die juist ander (dierlijk) voer nodig hebben (insecten e.d.). Het is volgens mij Engels onderzoek geweest dat heeft aangetoond dat die oudervogels slimmer zijn dan wij denken en de jongen het juiste voer geven, terwijl ze zelf profiteren van het bijvoeren. Ik zie dat ook in mijn eigen tuin, waarbij de koolmeesouders vaak van de nestkast komen om nog even wat van de nootjesvoorraad te peuzelen en dan wegvliegen om te gaan foerageren voor de jongen. Ik heb ze nog nooit van de nootjesvoorraad iets naar de nestkast zien brengen.
Bijvoeren mag dan ook best het hele jaar door. Alleen , ironisch genoeg, bij voedselschaarste (lees: weinig insecten) in het voorjaar moet men wat voorzichtig zijn, zeker met pinda's (en pindakaas). Wat dan het beste wel kan worden bijgevoerd is te lezen op de website van Vogelbescherming (voor links: zie de reactie van Fred).

Ik heb wel eens mensen horen zeggen dat men bijvoeren buiten strenge winters om overbodig vindt ("onnatuurlijk"). Maar dat kan ook gezegd worden van het ophangen van nestkasten.

Arjo
User avatar
reneoosterhuis
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 101
Joined: 25 Nov 2002, 00:00

Re: specht en pindakaas

Post by reneoosterhuis »

Pindakaas bevat zout en om die reden is het volgens mij niet aan te raden om dit aan vogels te voeren. Net zoals gezoute pinda's etc.

Een stam met gaten en die dagelijks vullen met enkele hazelnoten of walnoten is denk ik een beter alternatief

Rene
User avatar
Wilster
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 192
Joined: 03 May 2003, 23:00
Contact:

Re: specht en pindakaas

Post by Wilster »

Ik weet zo niet hoeveel zout er in pindakaas zit, maar zoute pinda's (of andere zoute producten) moeten inderdaad nooit worden gebruikt om vogels bij te voeren.

Arjo
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 39 guests