Grote Zilverreigers

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
sgrienks
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 2
Joined: 03 Nov 2009, 18:26

Grote Zilverreigers

Post by sgrienks »

Hallo,

Het valt mij steeds weer op dat grote zilverreigers de nabijheid van kolganzen zoeken om te fourageren. Op de foto staan er 4; in werkelijkheid stapten 6 zilvers rond tussen de ganzen.

Wie is dit meer opgevallen?

groeten,

Sieds
groteziverreigers01kl.jpg
groteziverreigers01kl.jpg (56.58 KiB) Viewed 2812 times
Soort: Grote zilverreiger
Plaats: Onnerpolder
Datum: 02-11-2009
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: Grote Zilverreigers

Post by meeuwiss »

Hoi Sieds,
Kolganzen zitten naar mijn idee in deze polders bij voorkeur in bemest weiland met kort gras, gemaaid of begraasd. Grote Zilverreigers zijn vooral oogjagers en kunnen dus net als de Kolganzen op kort gras het best aan hun trekken komen.
Daarnaast is het Waterwinbedrijf op veel plekken in de polders nog steeds aan het graven, dit geeft veel verstoring. De oppervlakte grasland waar rustig kan worden gefourageerd is dus beperkt, zodoende krijg je concentraties van vogels in de ongestoorde gebieden.
Guido
User avatar
alcovanklinken
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 173
Joined: 14 Nov 2005, 00:00

Re: Grote Zilverreigers

Post by alcovanklinken »

moi Sieds,

In het vogelblad Limosa heeft ongeveer twee jaar geleden een leuk artikel gestaan over dit verschijnsel in de polder Arkenheem. De conclusie van de schrijver (Dirk Prop) was volgens mij dat de ganzen door hun dichte groep en graasgedrag muizen en evt. andere klein beesten opjagen, die vervolgens door de Grote zilverreigers worden gevangen en opgegeten.

Groeten,

Alco van Klinken
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 51 guests