Slechtvalken in de stad Groningen.

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Slechtvalken in de stad Groningen.

Post by arenaria »

Ik vroeg mij af: hoeveel Slechtvalken overwinteren er nu eigenlijk in en rond Stad? Er zit vaak één op de AA-kerk, er zit één op de groene toren in Helpman en ook rond Vinkhuizen lijkt er één te zitten.
Hebben we het over 1, 2, of 3?

Iemand ideeën hierover?

Groet,


Jan Allex
User avatar
DusanB
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 122
Joined: 18 Nov 2002, 00:00
Location: Quito, Ecuador
Contact:

Post by DusanB »

Vergeet niet het exemplaar dat vaak op het gebouw van de Suikerunie slaapt! Of het allemaal verschillende individuen zijn durf ik niet te zeggen, maar ik denk van niet, aangezien ik ze soms niet tegenkom op de vaste "slaapposten". Eigenlijk zou je er een dag voor uit moeten trekken. En dan aan het eind van de dag alle locaties checken op aan- en afwezigheid.

Dusan
User avatar
pietzuidhof
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 5
Joined: 01 May 2002, 23:00
Location: Groningen

Post by pietzuidhof »

Hallo Jan Allex,

Hoe groot je het gebied rond de stad Groningen rekent weet ik niet, maar in de Hoogspanningsmasten, tweede of derde mast ten zuidwesten van de A-7, zit ook vaak een Slechtvalk. Regelmatig heb ik die zien jagen in de Peizermaden en ook met name richting van het Leekstermeer.

groet,

Piet Zuidhof.
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Post by arenaria »

Ik zat te denken aan het bebouwde gebied van de stad Groningen, maar het is uiteraard nog interessanter om es uit te zoeken hoeveel Slechtvalken er in de hele provincie overwinteren.
Overigens heb ik diverse malen een Slechtvalk boven de A7 richting Gasunie zien vliegen en dat kan best de vogel zijn die jij noemt, die dus ook wel in de bebouwde omgeving opereert.
Wie het weet mag het zeggen.

Jan Allex
User avatar
Guest

Post by Guest »

Wat natuurlijk wel opvalt, is dat de "groenetorenvalk" de laatste weken minder gezien wordt, terwijl er juist wel meer waarnemingen van de Aakerk komen. Wellicht een aanwijzing dat het gaat om dezelfde vogel? Effe checken dus: lukt het om ze op hetzelfde tijdstip te zien? Tip: vermeld bij waarnemingen op de site het tijdstip, zodat we een idee krijgen van het dagpatroon van de vogel(s)!

Groet,
Leon
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Post by arenaria »

Nou inderdaad, het zou mij verbazen als de vogel van Helpman niet dezelfde is als de AA-kerk-vogel, maar dat is nog nooit echt aangetoond.

Jan Allex
User avatar
DusanB
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 122
Joined: 18 Nov 2002, 00:00
Location: Quito, Ecuador
Contact:

Post by DusanB »

Mijn vader & broer zijn zondagmiddag (23 jan) rond 16:00 uur gaan kijken bij de groene toren in Helpman. Daar troffen zij een rustende Slechtvalk aan. Direct daarna zijn ze naar de A-kerk gereden. Op de A-kerk toren troffen ze ook een adulte Slechtvalk aan. Het is dus zeer aannemelijk dat het wel om twee verschillende vogels gaat. Helemaal waterdicht is het niet. Een Slechtvalk kan natuurlijk in 5 minuten van de ene naar de andere toren vliegen. Om er helemaal zeker van te zijn zal het met behulp van mobiele telefonie bevestigd moeten worden.

Dusan
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Post by arenaria »

Nou, dat lijkt wel op twee! Zijn er verschillen te zien?

Jan Allex
User avatar
rdevries
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 75
Joined: 07 Dec 2002, 00:00
Location: Groningen

Post by rdevries »

Naar mijn bescheiden, want zeer incidentele, observaties vanachter het raam aan de Anna Paulownastraat, dewelke gelegen is ten noorden van het Sterrebos en de Groene Toren, vliegt de groene-toren-slechtvalk uiterst zelden richting centrum, of keert vanuit noordelijke richting terug naar zijn vensterbank. Ik houd het erop dat zijn jachtgebied oost-zuidoostelijk ligt, wat ook voor de hand ligt gezien de beschikbaarheid van prooi. Bij uitzondering zag ik hem vandaag duidelijk naar het westen koersen. Als het hem tenminste was: volwassen man.

Renze de Vries
Last edited by rdevries on 25 Jan 2005, 20:21, edited 1 time in total.
User avatar
Guest

Post by Guest »

Van Guido Meeuwissen heb ik begrepen dat de groenetorenvalk inderdaad vaak richting de polders ten oosten van de stad vliegt, wat overeenkomt met Renzes idee.

Toevallig heb ik zondag 23 jan dezelfde actie ondernomen als de Brinkhuizens, maar dan midden op de dag (wat voor dit doel minder geschikt is). Om 12:25 was er geen valk te bekennen op de groene, rode, gele of blauwe toren. Om 12:35 zat er wel een adulte slechtvalk (man?) op de toren van de A-kerk. Dus het gaat toch om dezelfde valk :wink:

Groet,
Leon
User avatar
DusanB
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 122
Joined: 18 Nov 2002, 00:00
Location: Quito, Ecuador
Contact:

Post by DusanB »

Leon,

Wat is dat een ijzersterke redenering! Het kan toch zijn dat de Helpman-vogel rond 12:25 ergens in de polders zat te jagen (ten oosten van de stad)? Ik ga er vanuit dat het <b>wel</b> om twee verschillende vogels gaat.

Dusan
User avatar
LazarB
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 3
Joined: 13 May 2002, 23:00
Location: Groningen

slechtvalk

Post by LazarB »

Hallo mensen,

Vorig jaar zat de slechtvalk ook op de a- kerk, net zoals alle andere jaren. De vogel van helpman zit er nu ook al zo'n 3 jaar. De vogel van de A-kerk liet zich leuk bekijken op een van de eerste uitsteeksels van de kerk, maar toen plotsling begon de valk te roepen. Er kwam een andere slechtvalk aan gevlogen en ging er even ruzie maken voor een paar minuten en vloog weer verder richting helpman. Ik denk wel zeker dat het gaat om twee valken.

Groeten Lazar Brinkhuizen
User avatar
Guest

Post by Guest »

Ik ook! (Alleen nog effe hard maken...)

Leon P

P.S. Volgens het bordje bij de ingang is het A-kerk, en niet AA-kerk (spreekt een heel andere doelgroep aan), Aakerk (mijn dwaling) of Akerk, maar dit terzijde.
User avatar
rdevries
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 75
Joined: 07 Dec 2002, 00:00
Location: Groningen

Post by rdevries »

Gelieve te schrijven: de der Aa-kerk. Het kerkbestuur gaat echter ook akkoord met een meer moderne schrijfwijze: de der A-kerk.

Renze de Vries
User avatar
Guest

Post by Guest »

Ah Kerk!

Laten we het maar gewoon houden op de der Aa-Kerk want het is nog steeds de kerk op de hoge kant der Aa, oftewel de hoge kant van de Drentsche Aa (in Groningen gewoon Aa genoemd).

Merel
Locked

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 81 guests