Koolmees tikt tegen het raam

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
Rika

Koolmees tikt tegen het raam

Post by Rika »

Een paar maal per dag tikt/vliegt een vrouwtjes koolmees tegen mijn raam, letterlijk wel te verstaan. Waarom doet zij dat? Raam schoonmaken, vitrage en/of gordijnen dicht helpen niet.
Ik woon al 3 jaar op een flat, 2-hoog, en heb op mijn half inpandig balkon een koolmezenkast hangen waarin ik ieder jaar een nest heb gehad met maximaal 4 kleintjes (aantal eitjes ongeveer acht).

Koolmezen hebben dit nog niet eerder gedaan, wat kan er aan de hand zijn?
User avatar
Pierre
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 33
Joined: 28 Dec 2005, 00:00

Post by Pierre »

Zie antwoord bij Raar gedrag Staartmees...
Pierre
User avatar
Yola
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1
Joined: 02 Mar 2007, 00:00

Post by Yola »

Pierre wrote:Zie antwoord bij Raar gedrag Staartmees...
Pierre
Ik heb sinds dinsdag hetzelfde aan de hand. De koolmees had het woensdag voorzien op het schuurraampje, maar verder alleen het keukenraam. Hij vliegt er soms tegenaan, maar meestal houdt hij zich vast aan de dwarslatjes en tikt vrij hard met zijn snavel tegen het raam. Heb al van alles geprobeerd: voer ophangen, raam openen, naar hem toelopen, maar ik snap niet wat-ie aan het doen is.
Het onderwerp 'raar gedrag staartmees' kan ik niet meer op deze site vinden. Kunnen jullie mij het antwoord ook geven?

Bij voorbaat dank,

Yola
User avatar
ArjenDrost
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 35
Joined: 18 Nov 2004, 00:00
Location: Haren
Contact:

Post by ArjenDrost »

Yola wrote:Ik heb sinds dinsdag hetzelfde aan de hand. De koolmees had het woensdag voorzien op het schuurraampje, maar verder alleen het keukenraam. Hij vliegt er soms tegenaan, maar meestal houdt hij zich vast aan de dwarslatjes en tikt vrij hard met zijn snavel tegen het raam. Heb al van alles geprobeerd: voer ophangen, raam openen, naar hem toelopen, maar ik snap niet wat-ie aan het doen is.
Hij is zijn territorium aan het verdedigen tegenover zijn spiegelbeeld. Waarschijnlijk helpt het als je zorgt dat hij zichzelf niet meer in dat raampje weerspiegeld zit.

Groeten, Arjen
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Post by hdelange »

hierbij het item over de staartmees:

http://www.avifaunagroningen.nl/modules ... opic&t=336

en hieronder een filmpje waar dat gedrag ook getoond wordt.

http://galerij.avifaunagroningen.nl/thu ... ?album=399

Henk
User avatar
bakker
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 193
Joined: 15 Mar 2005, 00:00

Post by bakker »

Hallo,


Volgens mij doen ze dit om spinnetjes te zoeken als voedsel. Vorig jaar werdt dezelfde vraag gesteld, maar dan met staartmees. Deze waren volgens mij toen bezig spinrag te verzamelen voor nestbouw.

Groet Martijn Bakker
Locked

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 58 guests