Piccardthofplas

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Piccardthofplas

Post by anaburen »

Zojuist las ik dat er zulke leuke waarnemingen zijn gedaan bij de Piccardthofplas.
Ik ben vandaag naar het eind van de Veenweg gereden om nu eindelijk eens die ijsvogel te zien en nu blijkt ie verdulleme naar de Piccardthofplas verhuisd te zijn. En zo'n massa aalscholvers en ook roerdompen nota bene!

Een tijdje terug bezocht ik voor het eerst die plas vanuit het zuidoosten. Dat is niet de juiste benadering geloof ik.
Ik zou eigenlijk graag de precieze waarnemingsplaats willen weten en hoe je daar komt.
Zodat ik mij daarheen kan spoeden.
Op mijn fietsie.
Ik wil ook een roerdomp.

Ana
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Post by Aart »

Ha Ana,

Ja het was daar erg leuk gisteren. Als je er heen gaat is natuurlijk het belangrijkste dat je de zon achter hebt. Tussen de verroeste platen sta je midden op de dag wel goed. Je kunt ook vanuit de stad gezien de platen voorbij lopen en voorbij de bosjes over de afrastering heenstappen en dan 50 meter naar de plas lopen. Daar heb je een heel goed overzicht. Gisteren waren de Roerdompen nogal vliegerig, maar meestal zitten ze in de stukjes riet waar je op uitkijkt. De IJsvogel vliegt aldoor hinderlijk door je beeld heen.

Succes, Aart
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Post by anaburen »

Ha Aart!

Dankjewel voor de beschrijving. Ik had ook al per e-mail van nóg een vriendelijk Avifaunalid een routebeschrijving naar een andere plek aan de plas ontvangen: een steiger aan de Piccardthof.

Dus ik vandaag op mijn fiets naar de Piccardtplas. Ik ga eerst maar naar de steiger, want voor die locatie staat de zon aan de verkeerde kant en later wordt het alleen nog maar erger. Werkelijk een heel idyllisch plekje. Prachtig zicht over de plas. De Aalscholvers vliegen verschrikt op. Ik zie aan de overkant van de plas de hele kolonie zitten. Dat is toch wel bijzonder. Zoveel heb ik er nog nooit bij elkaar gezien. Halverwege het water zitten ze op een paar boomstronken die boven het water uitsteken.

Image

Verder zie ik er 4 dodaarzen en een paar kuifeenden en ik hoor Smienten. Maar dat was het dan ook wel. Geen ijsvogel of roerdomp te bekennen. Teleurgesteld loop ik weer terug.
Halverwege het paadje loopt mij een jongeman tegemoet. Hij draagt een statief mee. We groeten elkaar en lopen door.
Stom stom stom! denk ik achteraf. Wat hebben ze me ook alweer geleerd? Je moet altijd vragen: 'Heeft u ook iets bijzonders gezien?' Want dat doen vogelaars. Eigenlijk wil ik wel even teruglopen, maar ja, zoiets doe je niet he.

Weer op de fiets en naar de tweede locatie. De afrastering waar je overheen moet 'stappen' is zichtbaar al vaker beklommen en ik moet zeggen dat het er vast niet erg damesachtig uitziet hoe ik dat doe, maar dat ziet toch nauwelijks iemand. 50 meter naar de plas lopen en ja, dan kom je op een heel erg mooie plek met uitzicht op alles. Weer opvliegende aalscholvers, wat meerkoeten en dat was het.
Ik wil alweer bijna teruggaan als ik geritsel in het struikgewas hoor. Dezelfde jongeman van zonet duikt op uit het struweel. Nu zal hij mij niet meer ontglippen!

'Bent u Ana?'
Ik ben verbouwereerd. Dit is al de tweede keer deze week dat ik door een wildvreemde man met deze vraag word benaderd. Gek mens + verrekijker = Ana Buren blijkbaar.
Hij stelt zich voor: 'Ik ben Lazar, de broer van Dusan.'
Dat vind ik nou toch zo aardig van Avifauna he, dat jullie me ter ondersteuning een vogelkenner met telescoop op mijn pad sturen. Want zonder kennis en telescoop begin je als beginner niks.
Lazar stelt zijn telescoop op en na enkele seconden slaakt hij al een kreet:
'Dit is werkelijk heel erg bijzonder wat ik nu zie. Dat moet u zien! Krooneenden! Twee Krooneenden en tussen hen in een Nonnetje!'
Ja, die zijn mooi. Die Krooneenden zou ik waarschijnlijk voor Smienten hebben aangezien, hoewel ik nu achteraf in mijn boekje zie dat die er echt niet op lijken. En dat Nonnetje is werkelijk heel erg mooi. Het zijn allemaal mannetjes. Eigenaardig.
Lazar is echt heel erg enthousiast over die Krooneenden. 'Kijk, nu zie ik er al 4!' Er is ook een vrouwtje bij gekomen. Ik besef dat het een manco is dat ik niet weet welke vogels zeldzaam zijn. Het enthousiasme van Lazar werkt heel aanstekelijk. Ik ga ze steeds bijzonderder vinden. En dat Nonnetje is echt heel erg mooi.

Toch wil ik wel erg graag de Ijsvogel en de Roerdomp zien. Dus ik vraag Lazar of hij daar zijn telescoop op wil richten.
'Ja, op die plek van zonet zag ik de Roerdompen opvliegen en de Ijsvogels langsvliegen. Ik dacht nog: zonde dat ze dat niet heeft gezien.'
Nou ja zeg!

Dan ineens vliegt er een blauw vogeltje langs. Hu! Dat was een ijsvogeltje!
Lazar richt zijn telescoop op het struikgewas rechts van ons. Hij heeft hem wel in het vizier, maar slechts zijn kontje is zichtbaar. Wat een mooi kontje!
'Het ijsvogeltje is het mooiste vogeltje dat er is.' Wat leuk dat zo'n jongeman zo lyrisch kan zijn over vogeltjes!
Ondertussen wordt hij steeds maar opgebeld door broer Dusan die bijzondere waarnemingen meldt.
Het ijsvogeltje besluit om weer langs ons van rechts naar links te vliegen en deze keer zie ik zijn vlucht in volle glorie. Het is een bijna mystieke ervaring. Ik ben zwaar onder de indruk.

'Nu alleen nog een Roerdomp graag, dan kan ik naar huis.'
Lazar spiedt met zijn telescoop alle oevers af. Na enige tijd meldt hij: 'Ja! Hier, heel mooi!'
En ja, daar zit de Roerdomp, pontificaal in het zicht aan de rand van het water. Te ver weg om hem te horen roepen.
Broer Dusan heeft alweer gebeld. Er zit een Witoogeend in Vinkhuizen.
'Ik moet nu gaan, sorry.' Lazar pakt zijn telescoop en statief weer in en snelt weg.

Een beetje beduusd stap ik weer op mijn fiets.
Gekke hobby, dat vogelen!
Na een paar meter sta ik voor een weiland met ganzen.
Nu ben ik helemaal op mijzelf en op mijn boekje aangewezen.

Image

Het zijn geen Rot-, Brand-, of Dwergganzen volgens mijn boekje.
Het zijn ook niet de Grauwe Ganzen, want leer mij de Soepgans kennen!
Een Kolgans is het ook niet, de Kleine Rietgans kan het ook niet zijn vanwege de kleur van de poten en de snavel.
Ze hebben oranje poten en stukjes oranje in hun zwarte snavel. Volgens mij zijn het 44 Rietganzen, maar dat weet ik niet zeker want ze gaven geen kik.

Ondertussen maakt een Fazant rechts in het veld zich uit de voeten en links van mij bidt een Torenvalk voor de maaltijd.

Vogelen is een eitje.

Ana
Last edited by anaburen on 05 Feb 2011, 18:38, edited 2 times in total.
User avatar
DusanB
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 122
Joined: 18 Nov 2002, 00:00
Location: Quito, Ecuador
Contact:

Post by DusanB »

Hallo Ana,

Inderdaad een mooi dagje gehad en een leuk verhaaltje erbij.
De ganzen die je hebt gezien zijn trouwens Toendrarietganzen.

Gr. Lazar Brinkhuizen :D
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Post by anaburen »

Dag Lazar,

Ik had je naam niet goed verstaan, dus ik maakte er maar N van.
Ik ben nog steeds erg blij dat je daar aanwezig was. Want zonder jou had ik die bijzondere vogeltjes niet gezien.
Dankjewel.

Ana
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Post by anaburen »

Dag Ronald,

Jij hebt precies dezelfde route gemaakt als ik gisteren. Ik ben ook op dat dijkje geklommen, maar zag er alleen opvliegende staartmezen. Ik neem aan dat je niet de Veenweg bedoelt, maar dat stuk roestkunst aan de Paterswoldse Weg, voorheen Van Swietenlaan. En die Roerdomp zeg, ik zou gedaan hebben wie het het langst kan volhouden, dat voor paal staan. Dat had ik zeker gewonnen.

Ze zijn daar een geheel nieuwe wijk aan het bouwen. Mooie locatie om te wonen, zo midden tussen het gevogelte met roerdompen in je voortuintje. Ik heb nog geprobeerd om een westelijkere plek te vinden om de plas te bekijken, maar het lukte mij niet om aan de waterkant te komen. Voor zover ik kan bekijken is die westkant niet toegankelijk voor publiek.

Ik ben mij nu aan het verdiepen in de kenmerken van de Toedra Rietgans en ben plaatjes aan het downloaden van de Tafeleend, Zaagbek, Smient, Krooneend en het Nonnetje. Zodat ik ongeveer weet wat ik in/bij de Piccardtplas kan aantreffen. Malle bijkomstigheid is dat ik zojuist merkte dat ik plaatjes van mijn eigen website zat te downloaden...

Ik ben bang dat ik toch een telescoop zal moeten aanschaffen. Bij zulke waterplassen is het bijna niet te doen met een verrekijker. Maar het sjouwen met een telescoop valt mij te zwaar en ik heb geen auto. Maar digiscopen lijkt mij wel heel erg leuk.
Moeilijk hoor, dat leven als vogelaar.

groet
Ana
User avatar
SanderBot
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 2
Joined: 17 Jan 2006, 00:00

Post by SanderBot »

Dag,

Vandaag naar de piccardhofplas geweest, en helaas geen krooneenden gezien. Ook geen ijsvogel en roerdomp.
Wel was kort een pestvogel aanwezig achter de plas, ik stond aan de zuidoost kant van de plas.

groeten,

Sander
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Post by anaburen »

Wat jammer, Sander, maar zo'n pestvogel kan natuurlijk veel goed maken.

Ik heb een plaatje gemaakt van de Piccardthof en de vogelwaarnemingen:
http://www.anaburen.nl/platen/2006-01-15piccardt.jpg
Die twee zwarte sterretjes geven de beste waarnemingsplaatsen aan.
De meest Noordelijke plek is lastig als je rond het middaguur komt vogelen, want dan kijk je tegen de zon in.

De turkoise rondjes zijn de ijsvogeltjes.
R = Roerdomp
K = Krooneend
N = Nonnetje
Ri = Rietgans en trouwens ook 2 Nijlganzen
A = Aalscholver

Ik ben er natuurlijk niet helemaal zeker van of ik ze allemaal goed gepositioneerd heb. Mijn orientatievermogen laat te wensen over.
Ik ben een vrouwtje.

Met vriendelijke groet
Ana
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 67 guests