veenpatrijs

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
bakker
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 193
Joined: 15 Mar 2005, 00:00

veenpatrijs

Post by bakker »

Hallo Nico,

of dit inderdaad veenpatrijzen zijn kan ik op deze foto moeilijk zien. Bij de veenpatrijs zijn de flankstrepen ook zwart/bruin en dat zie ik op deze foto niet echt. En of ze hier nog steeds zitten? De foto is meer dan 20 jaar oud. In die 20 jaar tijd is de patrijs nagenoeg verdwenen. Dus ik ben bang dat ook deze ondersoort nu vrijwel verdwenen is. Maar wie weet......

Groet Martijn Bakker
User avatar
batman
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 48
Joined: 27 Jan 2006, 00:00
Contact:

Veenpatrijs...

Post by batman »

De patrijs ken ik en ook de steenpatrijs, maar een veenpatrijs? Als (voormalig) westerling heb ik dan ook de volgende vraag: wat is een "veenpatrijs"?

Rob Koelman...
User avatar
ArjenDrost
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 35
Joined: 18 Nov 2004, 00:00
Location: Haren
Contact:

Post by ArjenDrost »

Hoi Rob (en anderen)

Uit de Avifauna deel 1:

"De nominaat [patrijs] is in geheel Nederland aan te treffen. De goed te onderschieiden Veenpatrijs (P. p sphagnetorum) kwam tot ten minste c 1950 voor in hoogveengebieden in Drenthe, het zuidoosten van Friesland, het zuidoosten van Groningen en het noordoosten van OVerijssel. [...] Onder meer in Drenthe bevinden zich nog veel vogels met kenmerken van sphagnetorum."

Kortom, een ondersoort van de patrijs.
User avatar
hansl
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 62
Joined: 24 May 2006, 23:00

v(g)een Patrijzen

Post by hansl »

Beste Nico,

Om met de deur in huis te vallen deze bestaat niet (veenpatrijs dus)! Zowel morfologisch, biometrisch en genetisch zijn er geen verschillen tussen perdix en sphagnetorum te vinden. Een artikel zal binnen nu en enkele weken door mij aan Dutch Birding worden aangeboden alwaar dit beter staat uitgeschreven. Dit is gebaseerd op museumexemplaren (heb er ca 130 onderzocht van sphagnetorum (176 in musea aanwezig) en ca 100 van perdix).
Dus jou patrijzen zijn dus gewoon perdix de enige ondersoort die in Nederland voorkomt, want zelfs sphagnetorum is niet eens een kleurvariant. Dus met andere woorden bestaat niet! Niets aan te doen maar zo is het.

Met vriendelijke groet,

Justin
User avatar
bakker
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 193
Joined: 15 Mar 2005, 00:00

Post by bakker »

Je spreekt jezelf tegen in jouw antwoord. Je schrijft "van Sphagnetorum 176 in musea aanwezig" deze ondersoort bestaat volgens jouw toch niet? en vervolgens schrijf je "want zelfs Sphagnetorum is niet eens een kleurvariant" welke Sphagnetorum bedoel je dan? Die bestaat toch niet? En over welke ondersoorten heb je het dan wel? Ik vond jouw antwoord nogal arrogant overkomen. En als het zo is wat jij beweerd, onderbouw het dan ook goed, maar niet op deze manier.

Bakker
Last edited by bakker on 17 Feb 2006, 23:19, edited 1 time in total.
User avatar
hansl
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 62
Joined: 24 May 2006, 23:00

Post by hansl »

Ok, zal ik het kort samenvatten.

In de musea (leiden, amsterdam, tring, bonn en nog enkele andere duitse musea) liggen vogels waar op de label genoemd staat Perdix perdix sphagnetorum ofwel Veenpatrijs een taxon welke ooit door Altum in 1880 is beschreven.
Echter bij nagang van deze exemplaren en gesteund door een publicatie van oa. Liukkonen-Anttila, 2001, Liukkonen-Anttila et al 2002 waarin door hun aangetoond wordt dat er niet of zeer gering genetisch verschil zit tussen perdix (norminaat) en (sphagnetorum) de zogenaamde veenpatrijs, ben ik begonnen met alle huiden van de genoemde sphagnetorum te bekijken. Hieruit kwam naar voren dat er geen morphologisch waarneembare verschillen aanwezig zijn tussen perdix en de zogenoemde sphagnetorum vogels.
Het voorgaande antwoord was zeker iet arrogant bedoeld, als je dat denkt. ps sphagnetorum was ook nooit geen soort, zoals je melde.

Groet,

Justin[/i]
User avatar
HermanvanderKlis
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1
Joined: 09 Mar 2008, 00:00

Post by HermanvanderKlis »

hansl wrote:Ok, zal ik het kort samenvatten.

In de musea (leiden, amsterdam, tring, bonn en nog enkele andere duitse musea) liggen vogels waar op de label genoemd staat Perdix perdix sphagnetorum ofwel Veenpatrijs een taxon welke ooit door Altum in 1880 is beschreven.
Echter bij nagang van deze exemplaren en gesteund door een publicatie van oa. Liukkonen-Anttila, 2001, Liukkonen-Anttila et al 2002 waarin door hun aangetoond wordt dat er niet of zeer gering genetisch verschil zit tussen perdix (norminaat) en (sphagnetorum) de zogenaamde veenpatrijs, ben ik begonnen met alle huiden van de genoemde sphagnetorum te bekijken. Hieruit kwam naar voren dat er geen morphologisch waarneembare verschillen aanwezig zijn tussen perdix en de zogenoemde sphagnetorum vogels.
Het voorgaande antwoord was zeker iet arrogant bedoeld, als je dat denkt. ps sphagnetorum was ook nooit geen soort, zoals je melde.

Groet,

Justin[/i]
Hallo Justin,

Ben benieuwd naar de evt. geringe genetische verschillen. Kun je mij de titels van de door jou genoemde artikelen geven ?
groet
Herman van der Klis
Locked

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 70 guests