mevrouw mevrouw

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

mevrouw mevrouw

Post by anaburen »

Terwijl ik op de Reitdiepdwinger niet kon kiezen of ik nu het Roodborstje, het Winterkoninkje of het Boomklevertje in mijn vizier zou willen hebben staan mijn oren op scherp voor andere geluiden.
"Mevrouw, mevrouw!", registreer ik wel ergens, maar ik voel mij geen mevrouw dus ik schenk er geen aandacht aan. Totdat ik opmerk dat er een jonge meid achter mij aan de heuvel afrent.
"Mag ik u even wat vragen?"
Mja, ze ziet er niet uit alsof ze mij met geweld geld voor het Slaaphuis wil gaan afpersen, dus ik sta haar redelijk bereidwillig te woord.
"Ik zag u met uw verrekijker. Weet u ook waar het Bont Boertje zich hier ophoudt?"
Even ben ik helemaal perplex. Toevallig weet ik dat de Senegalpapegaai ook Bont Boertje wordt genoemd, maar wat een gekke vraag! En wat toevallig dat ik het antwoord daarop weet!
Haar vriend vervoegt zich weldra bij ons. Ze komen helemaal uit Leiden om hier in het Noorderplantsoen de Senegalpapegaai te bekijken. Ze hadden erover gelezen op de website van Avifauna.
Ik wijs de weg: "Als je de rand van het water volgt kom je vanzelf bij de Kerklaan. Hij is bijna dagelijks aanwezig en zit in een van de hoge populieren aan de rechterkant van het water, aan het eind van deze vijver."
Ze danken en gaan op weg.

Ik voel me natuurlijk wel een beetje verantwoordelijk voor hun missie helemaal vanuit Leiden en loop aan de linkerkant van het water met hen op. Geen Senegalpapegaai te zien of te horen. Jammer!
De ganzen zijn nogal van slag. Met Miep is het nooit meer goedgekomen sinds de laatste ganzenroof van de gemeenteambtenaren. Hij zwerft nog steeds gedesorienteerd en verlaten rond. Vandaag ziet hij er zelfs vanaf om hem door mij te laten verwennen.

Aan het eind van de vijver zie ik het stel op een bankje zitten. Hij scant met een verrekijker de populieren af. Ik voeg mij bij hen en we maken nader kennis.
Zij zijn Grace Innemee & Roelant Jonker. Zij heeft al eens in het draadje 'gedrag Senegalpapegaai' gereageerd op de website van Avifauna.
Ze vertellen mij van alles over www.araproject.nl, de Geelvleugelara's die al 25 jaar overleven in het Haarlemse. En bij wie ze hebben vastgesteld dat ze communiceren met het plaatselijk gevogelte en zo misschien overlevingskansen vergroten.
Leuk is dat, 2 zo bevlogen mensen!
En in de verte hoor ik hem eindelijk. Hoera, hij komt eraan!

Dan heeft Roelant de Senegalpapegaai in de kijker. Precies in die Populier die ik had aangewezen. Het beest doet als vanouds weer heel aanstellerig. Helaas heeft hij nog geen gezelschapsvogel bij zich.

Ik ga maar weer eens huiswaarts.

Ana
User avatar
Grace
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 13
Joined: 14 Dec 2005, 00:00
Contact:

Post by Grace »

Halo allemaal,

Vandaag opzoek gegaan naar het Bonte Boertje in het Noorderplantsoen. Beetje zoekwerk maar met de assistentie van Ana Buren vonden we ‘m toch gemakkelijk.

Wat we in dat uurtje over ‘m te weten zijn gekomen? This een mannetje. Weliswaar een eenzaam mannetje. Bij gebrek aan soortgenoot, en de nu ook afwezige spreeuwen, vergreep hij zich aan een tak van een boom. Oeh baby ahh baby Martinitoren baby? Hij heeft een nestje en roept vaak in de hoop antwoordt te krijgen van een soortgenoot. Foto’s op http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=1138596

Leuke middag, weer eens wat andere scharrel papegaaien dan de vrijvliegende Ara’s die we normaal bestuderen.

We horen het heel graag als jullie meer apart gedrag opvalt. Zeker interactie met andere vogels heeft onze interesse.

Groet,

Roelant & Grace
www.araproject.nl Scarlet macaws in the famous sky over Holland.
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Post by anaburen »

Ha, Grace,

Welke gedragingen/uiterlijkheden hebben jullie ertoe gebracht om te concluderen dat het een mannetje is?
En denk je dat het echt heel erg verkeerd is als ik een vrouwtje zou kopen en zou loslaten in het Noorderplantsoen?

Ana
User avatar
Grace
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 13
Joined: 14 Dec 2005, 00:00
Contact:

Post by Grace »

Hoi Ana,

Dat zou wettelijk verboden zijn...... Maar this wel heel verleidelijk.
Echt makkelijk is het ook niet. Een nieuweling zomaar vrijlaten kan heel verkeerd uitpakken. De nieuwe kan in deze onbekende omgeving opschrikken, in paniek raken, op hol slaan en ver weg vliegen. De vogels hoeven elkaar dan nooit meer tegen te komen en de nieuweling komt zeer waarschijnlijk te overlijden.

Ken je iemand in de buurt die een tuin heeft met een volière?

Dan is er natuurlijk de kwestie van fauna vervalsing. Als je er een ander mannetje bijzet istie al minder eenzaam en kunnen ze niet tot voortplanting komen. Papegaaien hebben vaak isosexuele relaties.

Als hij toch ooit tot voortplanten komt omdat er plotseling een vrouwtje opduikt ergens dan is wel bekend dat papegaaiachtigen weinig schade doen als ze ergens verwilderen. De halsbanden zijn er natuurlijk wel veel in de randstad maar er is geen bewijs dat ze andere vogels verdringen. Dat kan natuurlijk nog komen dus daarom zijn introducties biologisch gezien uit den boze! Er bestaat een kleine aanwijzing dat parken waar Halsband parkieten broeden minder boomklevers huisvesten. (persoonlijk heb ik zo m’n twijfels over dit verband)

Er schijnt in Den Haag ook nog een Bont Boertje rond te vliegen. Daar weten we nog weinig van. Misschien dat ze op uitwisseling moeten?

Ohh en het is een mannetje omdat hij typisch mannelijk paar gedrag vertoonde op een boomstammetje. (lees: masturberen) We hebben ‘m dan ook maar Randy genoemd.

Groet,

Roelant & Grace
www.araproject.nl Scarlet macaws in the famous sky over Holland.
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Post by anaburen »

Dag Grace,

je schreef:
>Ohh en het is een mannetje omdat hij typisch mannelijk paar gedrag
>vertoonde op een boomstammetje. (lees: masturberen) We hebben ‘m dan
> ook maar Randy genoemd.

O! Ik zag mijn Miep ook al zoiets doen dit weekend!
Ik wist niet dat vogels dat doen!
OK. Hij heet Randy.
Wat zeg ik nu toch weer!

Ana
User avatar
Grace
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 13
Joined: 14 Dec 2005, 00:00
Contact:

Post by Grace »

Miep, Randy als het beestje maar een naam heeft :wink:

Het is in de avicultuur wel beschreven maar bij in vrij levende papegaaien nog niet eerder gezien.

Groetjes Grace & Roelant
www.araproject.nl Scarlet macaws in the famous sky over Holland.
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Post by arenaria »

Ik wil me helemaal niet opwerpen als kenner in dezen, maar ik meen toch wel eens gehoord te hebben (van een neef van de buren en daar de slager van) dat vrouwen/tjes ook kunnen masturberen? Of niet bij vogels? En kan een vrouwelijke papegaai geen nestindicerend gedrag vertonen?

Voorts moeten we niet vergeten dat deze Senegalpapegaai (Bonte Boer klinkt mij wat te aviculturistisch in de oren) uit gevangenschap is ontsnapt en tijdens zijn leven in een kooi heel goed vreemde gedragingen kan zijn gaan vertonen ... Het lijkt me dan ook niet juist dat we deze vogel als 'vertonende wild gedrag' gaan beoordelen.

Groet,

Jan Allex ('Horny') de Roos
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Post by anaburen »

Jan Allex,

Ik was het helemaal eens met jouw kritische kanttekeningen omtrent het Bont Boertje en ik moest er ook wel om lachen.
Maar ik heb nog even een vraag: wanneer komt die Grauwe Gors nr. 4 2005 nou eens uit?
Ik wil je niet dringen, maar misschien is het een idee om in de ANWB-gids op te laten nemen dat het Bont Boertje in het Groningse voornamelijk onder de drukker ligt?

Ana
User avatar
Grace
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 13
Joined: 14 Dec 2005, 00:00
Contact:

Post by Grace »

100 % zekerheid heb je pas na een DNA test. Bijvoorbeeld mogelijk met veren. Ik denk dat het lastig is om van dit individu veren te verzamelen. Zeker als je een een paar behoorlijke pennen wilt hebben voor DNA onderzoek.

Door de manier waarop dit individu te tak belaagde lijkt het een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat het om een man gaat. Vrouwtjes doen het heel zelden en het equvialent van mastruberen bij vrouwlijke papegaaien ziet er anders uit. Dat wil zeggen een andere positie.


Groetjes Roelant & Grace
www.araproject.nl Scarlet macaws in the famous sky over Holland.
User avatar
Grace
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 13
Joined: 14 Dec 2005, 00:00
Contact:

Post by Grace »

Hallo Allemaal,

We organiseren volgend weekend een landelijke Halsbandparkietentelling met speciale interesse voor andere verwilderde papegaaiachtigen zie: http://www.papegaai-ara.nl/2006/11/24/o ... parkieten/

Twee vragen:

• Zijn er in Groningen al Halsbandparkieten aangetroffen?
• Is de Senegal papegaai nog in leven? Nog alleen?

We horen het graag.

Groet,

Roelant & Grace
www.araproject.nl Scarlet macaws in the famous sky over Holland.
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Post by anaburen »

Ha Roelant & Grace,

Randy is still alive & kicking. En nog steeds allenig. Ik zag hem eergister nog op zijn oude stek.
Andere vrijvliegende parkietachtigen heb ik nog nooit in Groningen gezien.
Succes met jullie telling.

groet
Ana
User avatar
DateLutterop
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 42
Joined: 25 Nov 2002, 00:00
Contact:

Post by DateLutterop »

Zoeken in de waarnemingenrubrieken op deze site en op lauwersmeer.com levert wel degelijk enkele waarnemingen van (halsband)parkieten in de provincie Groningen op.

Groet,

Date
User avatar
theojager
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 33
Joined: 09 Jan 2006, 00:00
Contact:

Post by theojager »

Ik kom nog maar af en toe in de stad Groningen, maar heb daar nog nooit een Halsbandparkiet gezien. Wel zag ik 19 okt jl een Halsbandparkiet in Twijzel. Dit voorjaar kwam ik ze in Amsterdam en omgeving overal tegen, tot op grote afstand van de stad. Ze rukken dus op, vanuit de steden het buitengebied in. Dan kunnen ze ook weer nieuwe steden gaan koloniseren. Komst/populatieopbouw in Groningen is, denk ik, slechts een kwestie van tijd.

Theo Jager
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Post by arenaria »

De waarnemingen in de stad Groningen en Hoogkerk zijn geen van alle zeker. Ik denk dat Hoogkerk 2004 betrekking heeft op de toen rondvliegende Grote Alexanderparkiet. De waarneming van HBP in Noorderplantsoen 2006 is duidelijk Senegalparkiet.

De populatie HBP in het westen is enorm en breidt zich uit. De laatste weken heb ik diverse malen op zondagmorgens in Amsterdam voor sporthallen staan wachten en overal en altijd komen de Halsbanden over (overigens zit ook hier een zeker percentage Grote Alexanders tussen).

Echter, er zijn geen polulaties dicht bij Groningen en ik zou niet weten waarom we de soort binnenkort in G zouden moeten verwachten, te meer omdat er midden jaren tachtig wel degelijk vaker HBP in en rond Groningen werden waargenomen (oa door mijzelf, aan de Hoornse Dijk).

Maar het zijn ontzettend leuke beesten en van mij mogen ze!

Jan Allex
User avatar
batman
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 48
Joined: 27 Jan 2006, 00:00
Contact:

Post by batman »

[/quote]Maar het zijn ontzettend leuke beesten en van mij mogen ze![/quote]


Ik moet zeggen dat ik zelf ook zeker een fan ben van de halsbandparkiet, hoewel ik mij kan voorstellen dat sommige mensen ze iets te lawaaierig vinden.

Waar je echter wel bij moet stilstaan is het feit dat halsbandparkieten (en andere soorten parkieten en papegaaien) holenbroeders zijn. In Nederland is er momenteel door de jonge leeftijd van het grootste deel van het bomenbestand slechts een beperkt aanbod aan natuurlijke holtes aanwezig. Doordat er meerdere diergroepen zijn die voor met name voortplanting van boomholtes afhankelijk zijn zal er concurrentie bestaan m.b.t. de in een gebied aanwezige holtes.

Halsbandparkieten zijn daarbij vermoedelijk in staat veel kleinere soorten vogels te verjagen. Dit geldt waarschijnlijk ook voor vleermuizen. In de omgeving van Den Haag vindt momenteel onderzoek plaats naar de te verwachten concurrentie tussen halsbandparkieten en vleermuizen m.b.t. boomholtes.

Rob Koelman
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 72 guests