Rare buizerd???

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
johan
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1
Joined: 05 Jun 2006, 23:00

Rare buizerd???

Post by johan »

beste medevogelaars,

Ik heb een verslagje van een roofpiet die ik net een kwartiertje geleden heb gezien.

Ik zat in de tuin, en ineens zie ik in de verte 2 roofpieten vliegen. Ik ren naar binnen, om me verrekijker te pakken, en constateer van de eerste vogel, dat het een buizerd is.

De tweede vogel is een stuk lastiger. Ik neem een knallende witte stuit waar. De vleugels hebben niet een duidelijk patroon, geen duidelijke strepen, komma's of wat dan ook. In de staart is geen enkele logica te vinden, temeer omdat er een flink aantal staartpennen verdwenen zijn (geen vork van een wouw, maar op een onlogische manier een aantal staartpennen weg). De vleugels zijn in vooraanzicht recht, met omhoog afbuigende handpennen. Wel viel op dat de kop donkerder was dan de rest van het lijf. Trouwens, het lijf zelf was rommelig lichtbruin, ook dit zonder duidelijke logica :roll: .

Het gedrag was niet bepaald het gedrag zoals ik dat bij buizerds vaak zie. De vogel liet constatnt zijn poten hangen, zonder dat er een prooi in de poten hing. Ook het vlieggedrag was apart. De vogel was eerst aan het cirkelen, en toen volgden er enkele duikvluchten van korte attapes, waarmee de vogel achter de huizen verdween :( .

Kortom, een waarneming van een zeer twijfelachtige buizerd. Ik durf de vogel niet zeker als buizerd te beschouwen, maar een andere soort ervan maken kan ik ook niet. Misschien is er onder jullie iemand die me kan helpen?

Ohja, deze waarneming is gedaan boven de wijk pitteloo, in Assen.

Groeten, johan
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Post by arenaria »

Wat mij opvalt is dat Buizerds in deze tijd veel met z'n tweeën vliegen - kennelijk zijn de jongen op het nest groot genoeg om alleen te zitten en kunnen pa en ma samen op jacht.

Verder denk ik niet dat uit de beschrijving een soort kan worden gedetermineerd.

Jan Allex
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 56 guests