Kraanvogels in Noord-Duitsland? Graag tips!

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
heinski
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 9
Joined: 22 Nov 2004, 00:00

Kraanvogels in Noord-Duitsland? Graag tips!

Post by heinski »

Als voorzichtig beginnende vogelaar (zoveel natuurinteresses, moeilijk kiezen) begin ik steeds meer het toeval een handje te helpen. Door gewoon vragen te stellen aan kenners. Ik breng vanaf 20 september 2006 een dag of tien door vlakbij het eiland Rügen (Noord-Duitsland) in de Oostzee. Lees ik toch ergens dat de trek van de kraanvogels hier spectaculair kan zijn! Heeft iemand tips voor dit gebied en deze tijd? Tips met betrekking tot andere vogels zijn natuurlijk ook welkom.

Charles, Groningen, Netherlands
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Post by hdelange »

Hallo Charles,

kijk eens op deze site als je die nog niet gezien hebt.

http://www.kraniche.de

Veel Kraanvogels zijn er ook te zien in het gebied voor Rügen, in Groß Mohrdorf staat ook een Kraanvogelinformatiecentrum.

http://www.kraniche.de/Zentrum/Ausstellung.shtml

Op de site is te lezen dat de eerste paar honderd al geariveerd waren begin Augustus, het hoogtepunt ligt in Oktober met ca. 40.000 exemplaren in die regio.

veel plezien bij het kijken.

Henk
User avatar
heinski
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 9
Joined: 22 Nov 2004, 00:00

Post by heinski »

Super, Henk! Bedankt voor je reactie. En ik heb zo vermoeden dat er wel meer te zien valt dan alleen kraanvogels...

Charles
User avatar
nicovogelzang
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 9
Joined: 12 Apr 2003, 23:00
Location: Groningen

Ummanz, the place to be

Post by nicovogelzang »

Hoi,

Ik ben ook een beginnend vogelaar, en ook ik ga naar Rugen voor de Kraanvogels, in oktober. Ik heb een reisverslag van de KNNV-excursie Rugen uitgeplozen. De beste tijd is om in de weken 40, 41 en 42 te gaan voor Kraanvogels; vanaf 17.00 uur tot aan de schemering moet het eiland Ummanz een waar eldorado zijn met duizenden naar hun slaapplaats neerdalende Kraanvogels.
Ummanz is een westelijk gedeelte van Rugen.
Ook eiland DarS-Zingst wordt veel genoemd als Kraanvogelplek, dit eiland ligt Noord-Westelijk van de plaats Stralsund.
Kortom in die hoek lijkt je te moeten zijn, vlakbij het Kraanvogelcentrum van de internet-site www.kraniche.de

Nico Vogelzang
User avatar
heinski
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 9
Joined: 22 Nov 2004, 00:00

Post by heinski »

Lekker de vakantieganger uitgehangen op het eiland Rügen. Supergoed weer gehad (weken 38 en 39) met heel veel zon, maar we bleken gewoon nog net iets te vroeg te zijn voor de grote kraanvogeltrek.

Dat mocht de pret niet drukken. We hebben vele vluchten van kleine tot middelgrote groepjes kraanvogels gezien en gehoord en enkele vluchten van honderden vogels. Ook zaten er op twee plaatsen op het vasteland onder Rügen, ten noordwesten van de stad Stralsund richting Klausdorf en net achter Gross Mohrdorf, vlakbij het "kraanvogelcentrum", vele honderden vogels in de akkers te foerageren.

Op het eiland Ummanz hebben we bij de vogelhut samen met andere "wachtenden" tevergeefs op de "grote avondtrek" naar de slaapplaatsen gewacht. Slechts enkele groepjes streken neer. Heel bijzonder en een prachtig gezicht hier was de zeearend die tot twee keer toe honderden ganzen liet schrikken en deed opvliegen...

In de buurt van het kraanvogelcentrum, richting Bisdorf, via de "Kranicheweg" (kraanvogelweg), hebben we ons een redelijke voorstelling kunnen maken van de trek naar de slaapplaatsen, ook al was de afstand tamelijk groot. Maar wel erg indrukwekkend: vele grote groepen kraanvogels (soms honderden exemplaren) passeerden, met soms erg veel getrompetter...

Wij hoorden in het kraanvogelcentrum en van andere vogelaars dat er ten tijde van ons bezoek "slechts" een paar duizend kraanvogels waren en dat de grote meute nog moest arriveren. Verder waren er opvallend veel knobbelzwanen in de regio aanwezig. Al met al waren we erg blij dit toch een keer te hebben kunnen meemaken.

Charles, Groningen, Netherlands
Locked

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 102 guests