huiszwaluw broedend in spouwmuur

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
draaisma
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 62
Joined: 01 May 2002, 23:00
Location: Groningen

huiszwaluw broedend in spouwmuur

Post by draaisma »

In de wijk Gravenburg te Groningen ook dit jaar weer veel huiszwaluwnesten. Alleen al in het noordelijke deel 60 stuks (ook 2 kunstnesten zijn hier bezet). Wat me opviel dat er ook een huiszwaluwstel was dat broedde via een gleuf in een spouwmuur, met een nest dus aan de binnenkant van de spouwmuur. In ieder geval 3 jongen zijn succesvol uitgevlogen. Heeft Iemand dit wel eens eerder gezien? :?:

Gert
User avatar
Edje
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 10
Joined: 11 May 2006, 23:00

Re: huiszwaluw broedend in spouwmuur

Post by Edje »

In de wijk Reitdiep - de eilanden op eiland 3 zijn dit jaar in de paar straatjes 27 zelfgebouwde nesten van huiszwaluwen aanwezig, tevens is er 1 nest in een kunstnest (aan mijn gevel). Vanaf juni vloog er enkele deuren verderop af en toe een huiszwaluw de nok in. Op vergelijkbare plekken zijn de zelfgebouwde nesten gemaakt. In deze nok ontbreekt helemaal bovenin een half baksteentje. De zwaluw kon je zien zitten in het gaatje in de muur. Echter de maanden daarna zag ik ze er zelden meer.
Vanaf begin september nam de activiteit bij dit gaatje toe; veel af en aan vliegende huiszwaluwen. Sinds een week is duidelijk dat er in dit gat in de muur een nest met jongen zit; de muur en de grond liggen bezaaid met uitwerpselen, je kunt de jongen horen, en sinds gisteren hangen de jongen regelmatig met het koppie uit het gaatje in de muur. Ze worden nog druk gevoerd. Er is geen enkel metselwerk van de huiszwaluwen zelf bij het gaatje.
In totaal dus 29 nesten in dit kleine wijkje.
Meeuw
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1
Joined: 02 Aug 2010, 16:06

Re: huiszwaluw broedend in spouwmuur

Post by Meeuw »

Een bericht uit Noord-Brabant. Dit jaar hebben mijn zus en ik voor de 21e keer de huiszwaluwnesten geteld in acht dorpen. In die 21 jaren hebben we in totaal bijna 10.000 nesten geteld. Dit jaar troffen we voor het eerst een huiszwaluwpaar aan dat een nest had in een spouwmuur. Af en toe vlogen hij en zij in en uit. Onder de kleine opening in de spouw lag poep en vier halve lege eischalen. Een interessant fenomeen. Lijkt het jullie wat om hierover een gezamenlijk artikeltje te schrijven in het tijdschrift vogeljaar?
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 48 guests