Broedseizoen slechtvalken Groningen 2019

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

MaartenJansen
Vogelaar
Vogelaar

Re: Broedseizoen slechtvalken Groningen 2019

Bericht door MaartenJansen » 30 mar 2019, 19:54

Hoi Jan Henk e.a.

Zojuist half uur wezen posten bij DUO n.a.v. waarneming gedeeld op wn.l van 28-3.

https://waarneming.nl/observation/169150856/

Er vertrok na een half uur vanaf westzijde een slechtvalk man (op basis van grootte) jagend richting Noord. Nestkast zit aan Oostzijde. Daar zelf niets waargenomen. Goed in de gaten houden dus. Een paar dagdelen posten moet meer duidelijkheid geven over aanwezigheid slechtvalken (gedrag) en of er sprake is van vestiging als broedvogels - bijv waarnemingen zoals binding met kast, voedseloverdracht en andere interacties: alarm/contactroep etc.

Bij de Euroborg op de flats zitten de laatste jaren vaker vogels die rond deze tijd verdwijnen. Dit gedrag past bij Feno-Scandinavische broedvogels. Er is een influx van deze vogels rond de herfst om vervolgens Nederland weer te verlaten rond begin April. Zie waarnemingen rond B en S flats van Johan laatste jaren. Deze vogels ruien beduidend later dan onze eigen broedvogels en kunnen in winterverblijf al baltsgedrag vertonen. Ook winterterritoria worden met verve verdedigd.

Eerder deze eeuw zaten op de gebouwen van IB groep slechtvalken - ook overwinterende vogels. Hier heeft Klaas onderzoek naar gedaan. (Dit was in mijn pre vogel tijdperk - dus over gelezen in oude Gorzen.) De relatief constante aanwezigheid van wintervogels door de jaren duidt op een mogelijk zeer geschikte plek voor broedvogels - zeker met kast.

De slechtvalken van de Aperots hebben inmiddels vier eieren. Derde ei woensdag 27 Maart rond vieren in de middag, vierde ei vandaag 30 Maart 01:23. Met dank aan alle camkijkers die hun waarnemingen heel genereus delen op FB en hun eigen forum.

Groet,
Maarten

MaartenJansen
Vogelaar
Vogelaar

Bericht door MaartenJansen » 31 mar 2019, 14:45

Beste mensen,

Vanmiddag een anderhalf uur staan posten met zicht op de kast door telescoop. Geen activiteit van slechtvalk waargenomen rond de kast van Duo. Wel zwarte kraaien op gebouw aanwezig op de iets lagere gedeelten. Een slechtvalk joeg ten oosten van Menzis richting Noord.

Hoor graag als andere mensen wel territoriale waarnemingen in dat deel van de stad doen: een anderhalf uur inactiviteit bij slechtvalken is niet uitzonderlijk. Ook gezocht naar poepstrepen op gebouw: niet kunnen vinden. Maar dit kan ook komen door de witte kleur van Duo gebouw.

Ik voeg even foto van volgens mij de nestkast toe. Dacht eerst dat er geen rooster aan zat maar stok als bij torenvalkenkast. Dit had onfortuinlijk geweest. Maar zag van zijkant dat het een rooster betrof met bak eronder. De richels van de B en S flats: als daar grind in ligt, zou dat ook geschikt kunnen zijn.

Ik houd ook de slechtvalken van het Avero gebouw in Leeuwarden in de gaten en loop geregeld een ommetje in mijn pauzes op zoek naar prooiresten. Laats viel er een onthoofde spreeuw voor mijn voeten. De roofvogels zelf zijn vrij makkelijk te vinden als je weet waar je moet kijken.

Groetjes!
Maarten
Laatst gewijzigd door MaartenJansen op 31 mar 2019, 15:03, 4 keer totaal gewijzigd.

klaas
Vogelaar
Vogelaar

Bericht door klaas » 31 mar 2019, 14:47

Beste mensen,

Erg spannend allemaal, hopelijk komt er duidelijkheid. Dat is m.i. gewoon een kwestie van langdurig waarnemingen doen (dus gewoon in de omgeving gaan staan en kijken wat er allemaal gebeurt).

Het artikel in De Grauwe Gors over de wintergasten op de nabijgelegen Groene Toren (en Rode Toren) staat op http://natuurtijdschriften.nl/search?identifier=550980 Destijds waren er verschillende jaren waarop deze wintergasten pas in de loop van april niet langer aanwezig waren.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

MaartenJansen
Vogelaar
Vogelaar

Bericht door MaartenJansen » 31 mar 2019, 21:08

Allen,

Ook nog even kort met Johan gebied bezocht na vieren. Johan kent het gebied veel beter dan ik en liet zien waar de wintergasten die hij volgt vaak zitten. We hebben vanmiddag echter geen slechtvalk waarneming kunnen doen die duidt op mogelijke broedvogels op de DUO. Als anderen met betere waarnemingen komen van slechtvalken in dat gebied dan hoor ik het graag. Het gebied biedt ogenschijnlijk een aantal mooie plaatsen voor slechtvalken.

Groet,
Maarten

Joost
Vogelaar
Vogelaar

Bericht door Joost » 08 apr 2019, 10:08

Intussen zijn er vier eieren bij het slechtvalk paartje bij de Gasunie.
slechtvalk4.jpg
slechtvalk4.jpg (235.67 KiB) 152 keer bekeken

Plaats reactie