Kleurringen grutto

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Fred van Maurik
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 182
Joined: 04 Jun 2008, 16:14

Re: Kleurringen grutto

Post by Fred van Maurik »

Klaas, de email komt je tegemoet

groet

Fred
User avatar
Derick
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 59
Joined: 02 Jun 2003, 23:00
Location: Surhuizum

Re: Kleurringen grutto

Post by Derick »

Barge à queue noire Limosa limosa limosa
baguée le 26.02.2009, Réserve Naturelle– Moêze (17) – FRANCE
(N45°54’, W1°2’)
Combinaison couleur : N Of // R B
Bague métal : FS 79246
Age : +2A
Sexe : F


Ringgegevens nog even bijgevoegd:
Afgelopen winter geringd dus

adhv een andere afgelezen ring, neem ik op dat ze meer dan 70 grutto's hebben geringd binnen 3 dagen. Er moeten dus aardig wat in omloop zijn.
De door ons afgelezen vogel was afgelopen week nog actief(met jongen) in het gebied tussen de sportparken en het fietspad. Dat gras wordt niet gemaaid, dus lijkt de kans groot dat ie de jongen vliegvlug krijgt
Het is verder een goed gruttoseizoen dit jaar in onze regio.
Daarentegen is het huilen met de pet op voor de kievit. Van de 40 door mij geringde jonge kieviten zijn er hooguit nog 5 in leven..........
De blauwe reigers in Lewenborg groeien als kool....
Fred van Maurik
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 182
Joined: 04 Jun 2008, 16:14

Re: Kleurringen grutto

Post by Fred van Maurik »

Vanochtend op zoek naar de Grutto's geweest, eerst bij Koningslaagte gekeken waar geen grutto te ontdekken viel, toen verder gefietst naar Kardinge.
De grutto's zaten met z'n allen op het ijs vergezeld van scholeksters en smienten.
Bij thuis komst dacht ik bij mezelf... heb ik weer ;), tijdens het nakijken van de foto's ontdekte ik een grutto met de volgende kleurringen en oranje vlag.

Links: zwart /oranje vlag
Rechts: staal (tarsus) / oranje / blauw

helaas is de blauwe ring niet goed te zien

met vriendelijke groet

Fred
07-03-2010 Grutto 0517.jpg
07-03-2010 Grutto 0517.jpg (255.76 KiB) Viewed 6295 times
User avatar
Derick
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 59
Joined: 02 Jun 2003, 23:00
Location: Surhuizum

Re: Kleurringen grutto

Post by Derick »

Dan wordt het tijd om eens iemand met telescoop langs te sturen.
Ik kwam er vanmorgen langs met mijn zoon en een simpele verrekijker.

Zeker 3 verschillende grutto's met kleurringen waaronder deze op de foto. Ik heb de anderen niet kunnen identificeren maar ik denk dat het vrouwtje van vorig jaar er ook bij was
Vanmorgen was 11.30 maar toen ik er om 13.30 weer langs kwam met telescoop was de groep van 80 exempl niet meer aan het fourageren en ook niet op het ijs. Maximaal 5 nog aanwezig.

Ze liepen gewoon op het stuk naast de visvijver waar de kieviten ook al weer klaar zitten om straks een kuiltje te graven,.
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Kleurringen grutto

Post by arenaria »

Het moet toch mogelijk zijn om zo'n vogel zodanig te behangen en te verminken dat het helemaal niet nodig is eerst naar huis te gaan en een kijker te halen. Waarom kun je ze, nadat het beest is gevangen, niet bijvoorbeeld gewoon met spuitverf allerlei patronen aanbrengen? Linkervleugel geel, rug rood, kop paars, rechtervleugel wit etc, en dan de volgende vogel linkervleugel rood, rug geel, kop rood etc. Voor de zekerheid een halsband met een heel groot nummer, en niemand hoeft speciaal een fietstocht te maken.

Sorry jongens, ik word hier heel boos van, en dat is echt niet om te zieken.

Jan Allex
User avatar
IpeWeeber
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 63
Joined: 13 Dec 2002, 00:00

Re: Kleurringen grutto

Post by IpeWeeber »

Hallo Fred/Klaas/Derrick,

Ik zag dezelfde grutto met kleurringen ook al op 6 maart 2010 bij de Kardingeplas.
Ik heb nog een foto bijgevoegd.

groet, Ipe
g-grutto geringd1 a.jpg
g-grutto geringd1 a.jpg (432.91 KiB) Viewed 6246 times
RLindeboom
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 28
Joined: 19 Mar 2009, 22:37

Re: Kleurringen grutto

Post by RLindeboom »

Beste medevogelaars

Vorig jaar heeft de bewuste gekleurringde grutto 1 of 2 jongen vliegvlug gekregen in Kardinge. Ook dit jaar zal ik het broedsucces van de vogel weer in de gaten houden.

Mvg
Rob
RLindeboom
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 28
Joined: 19 Mar 2009, 22:37

Re: Kleurringen grutto

Post by RLindeboom »

Heden zondag 16 mei was de gekleurringde grutto van Kardinge weer in hetzelfde broedperceel als vorig jaar. Ik heb de vogel al vele keren eerder dit jaar waargenomen op de soos bij de visvijver in Kardinge, maar ook in dit broedperceel. Gezien de grootte van het beest en de lengte van de snavel gaat het om een vrouwtje. Betreffende paartje is later tot broeden gekomen dan veel van de overige grutto's in Kardinge. De meeste paren lopen al met jongen. Dit paartje is nog aan het broeden. Vrouwtje stond rustig langs fietspad te foerageren. De kleurencode van het beest was afgelopen tijd moeilijk te zien door verkleuring van de ringen en door vervuiling. Vandaag kwam ik op:
rechtsboven: rood boven en grijs onder;
linksboven: zwart boven en oranje vlag onder.
Vorig jaar heeft het paartje 1 of 2 jongen vliegvlug gekregen. Ik zal volgen wat het dit jaar wordt!
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 52 guests