gierzwaluwen dorpskerk haren

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
alcovanklinken
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 173
Joined: 14 Nov 2005, 00:00

gierzwaluwen dorpskerk haren

Post by alcovanklinken »

In de afgelopen zomer was er even een bericht over de restauratie van de Dorpskerk in Haren en het effect daarvan op de broedende gierzwaluwen. Hieronder volgt het (tot nu toe gelukkige) verloop van de gebeurtenissen.
Nadat de AID de restauratie twee maanden had stilgelegd om de gierzwaluwen te laten uitbroeden, is de samenwerking met de kerkrentmeesters en restauratie-architect prima gegaan.
Het heeft voor de gierzwaluwen het volgende opgeleverd:

De bestaande invlieggaten blijven intact, wat daarnaast gebeurt is allemaal extra.

- er wordt een spleet onder de windveer vrijgelaten
- er komen 10 nestpannen
- er worden 5 nestkasten onder de goot geplaatst (heel slim niet voor een bestaande vliegopening).

De Harener dorpskerk wordt dus bijna een gierzwaluw-til.
Mijn ervaring is geweest dat, als je eenmaal als serieuze partij wordt gezien, er veel bereikt kan worden. Wel moet je per stap alert zijn op de uitvoering ervan: ga er niet van uit dat een ander het wel zal regelen.

In de komende jaren zal blijken of de gierzwaluwen gebruik gaan maken van hun nieuwe onderkomens.

Alco van Klinken
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Re: gierzwaluwen dorpskerk haren

Post by anaburen »

Een hartstikke mooi resultaat waar we wel even bij stil mogen staan.

Ana
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: gierzwaluwen dorpskerk haren

Post by jhvenema »

Hallo,

Dinsdag jl. zag ik in Haren nog een paartje Gierzwaluw bezig met het bevoederen van hun kroost onder een hoek-nok pan van een jaren 90 woning in Oosterhaar. Plotseling bedacht ik me dat ik dit jaar niet gekeken heb of Gierzwaluwen al gebruik hebben gemaakt van de speciale pannen op het vernieuwde dak van de dorpskerk. Kan iemand mij hierover informeren?

Groet, Jan Henk.
User avatar
alcovanklinken
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 173
Joined: 14 Nov 2005, 00:00

Re: gierzwaluwen dorpskerk haren

Post by alcovanklinken »

moi Jan Henk,

Ik ben in de voorzomer op twee avonden (droge, die waren zeldzaam ) wezen posten bij de kerk. Er vlogen op twee plaatsen gierzwaluwen in, maar op dezelfde plekken als voor de restauratie: onder de dakgoot. Dus werd er nog geen gebruik gemaakt van de nestkasten en -pannen. Maar ervaren gierzwaluw-nestkasters laten optimistisch weten dat gebruik van nestpannen wel ''jaren op zich kan laten wachten''.
We tellen volgend jaar wel weer....
Er verdween een boomkruiper met voer onder een nieuwe boeibalk; zo heeft de restauratie onbedoeld dus toch voor nestgelegenheid gezorgd.

Groeten,

Alco
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 63 guests