(Ruigpoot)Buizerd in het Recreatiegebied Kardinge

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
Wouter
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 67
Joined: 13 Jan 2003, 00:00

(Ruigpoot)Buizerd in het Recreatiegebied Kardinge

Post by Wouter »

Al enkele winters op rij (vanaf 2001/2002) wordt er via deze website regelmatig een Ruigpootbuizerd gemeld die zich zou ophouden in het recreatiegebied Kardinge, meestal in de noordoosthoek in wat ook wel als “Noorddijk ten noorden van de molen” of “het Beijumer Bos” wordt genoemd.

Omdat ik zelf ook zeer geregeld door dit gebied zwerf, heb ik uiteraard naar dit beest uitgekeken. Toch heeft het tot 26 oktober van dit jaar geduurd tot ik mijn eerste echte Ruigpootbuizerd in dit gebied mocht waarnemen: een adulte vogel die rondcirkelend over trok en in de richting van Bedum uit het zicht verdween.

Wat ik wel regelmatig en met name in de noordoosthoek heb waargenomen, is een opmerkelijk licht-en-donker getekende “gewone” Buizerd. Dit exemplaar lijkt wat kleurstelling betreft wel op een (jonge) Ruigpoot, maar is het zeker niet. Ik heb de vogel verschillende keren geruime tijd van redelijk dichtbij kunnen waarnemen en daarbij is mij het volgende opgevallen:

Stuit en het voorste deel van de staart zijn opmerkelijk licht, maar zeker niet wit. Het achterste deel van de staart is weer donkerder bruin, niet zwart, en is breder dan de kenmerkende zwarte band van Ruigpoot, bovendien is deze bruine band niet scherp begrensd maar loopt geleidelijk over in het lichtgekleurde deel, wat zou kunnen doen denken aan juveniel Ruigpoot, maar zowel op de bruine eindband als op het lichter gekleurde deel van de staart is van dichtbij de typische bandering van Buizerd vagelijk zichtbaar. Aan de onderzijde van de staart is die eindband nauwelijks zichtbaar, terwijl die bij Ruigpoot ook van onderen goed te onderscheiden moet zijn.

Toen ik gisteren op de website zag dat de “Ruigpoot” zondag 8 December “weer terug was” bij Noorddijk, ging ik de dag erna meteen zelf op zoek en vond hem meteen bij de kanoverhuur. Exact dezelfde vogel die ik de afgelopen jaren daar ook heb gezien. Nu is hij er al weer voor de derde winter op rij!

Dit keer liet het beest zich ook horen en nog wel in duet met een overduidelijk gewone Buizerd. Beider roepen klonken identiek. Mocht er nog enige twijfel zijn over gebleven (wat bij mij al lang niet meer het geval was) dan zou die nu wel definitief weggenomen zijn: de roep van Ruigpootbuizerd klinkt immers lager en langgerekter dan van Buizerd.
Locked

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 56 guests