Waarnemingen, Waarnemingen, Waarnemingen, Waarnemingen!

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

User avatar
andresikkema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 29
Joined: 08 Jan 2007, 00:00
Location: Groningen

Re: Waarnemingen, Waarnemingen, Waarnemingen, Waarnemingen!

Post by andresikkema »

Ben het helemaal eens met TheoR dus voor aansluiten bij waarneming.nl

Groet,
Andre Sikkema
Madeleine Postma
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 18
Joined: 23 Mar 2011, 19:49

Re: Waarnemingen, Waarnemingen, Waarnemingen, Waarnemingen!

Post by Madeleine Postma »

Beste mensen,

Wij willen vanuit onze ervaringen met Waarneming.nl proberen enige overwegingen met jullie te delen. Aanvankelijk waren wij wat huiverig om aan zo’n omvangrijk systeem mee te doen. Na enig wikken en wegen en een goede discussie binnen de Werkgroep Grauwe Kiekendief trokken we de stoute schoenen aan. Achteraf bezien zijn we er veel te laat ingestapt en zijn we zeer tevreden over datgene Waarneming.nl ons heeft te bieden. Het ging ons op de 1ste plaats om het systematisch verzamelen van al die waardevolle waarnemingen van grauwe kiekendieven en het snel kunnen opsporen van potentiele broedparen om onze nestbescherming efficiënter te kunnen organiseren. We zijn echter snel gaan inzien dat het samen verzamelen van basale data ook een bindmiddel is tussen al die actieve leden die we hebben.

De Werkgroep Grauwe Kiekendief heeft weliswaar een andere doelstelling dan de Vereniging Avifauna Groningen, maar in de kern zijn de overeenkomsten groter dan de verschillen. Het bestuderen van vogels en het genieten van de mooie veldmomenten staat voorop. In de tussentijd zijn we al in staat van een paar soorten een goed beeld te vormen dankzij de mogelijkheden van de waarneming.nl-invoer. Naast de drie soorten kiekendieven kunnen we dat ook van de ruigpootbuizerd en de velduil. Van deze soorten weten we dankzij Waarneming.nl meer dan dat we als werkgroep alleen te weten zouden komen. Kennisvergaring als bron van motivatie om mensen op een gestructureerde manier het veld in te krijgen.

Binnen de vereniging Avifauna Groningen is een breed scala aan vogelaars actief. Van pure genieters tot natuurbeschermers, van gedegen onderzoekers tot soortenjagers. Zo ging het vroeger bij Avifauna en zo gaat het nog steeds. Een vraag die je dan kun stellen wat doe je met al die mooie waarnemingen? Als de dagelijkse lijst bedoeld is om mensen van dag tot dag de leuke waarnemingen mee te geven zodat er gericht kan worden gezocht naar een bijzondere soort dan is de huidige lijst een prima middel om deze mensen op de fiets te laten springen. Als Avifauna echter gegevens wil verzamelen voor bijvoorbeeld een toekomstig boek of voor artikelen dan is iedere waarneming waardevol. Op dat moment komt Waarneming.nl om de hoek kijken.

De website steekt mooi in elkaar en is in Nederland met twee vingers in de neus het beste wat we hebben (zelfs SOVON kan daar niet aan tippen). De vele en interessante reacties via dit Forum lijken ons een goede start voor een goede discussie binnen Avifauna. Een discussie om te bepalen wat men eigenlijk zou willen met de vele inspanningen van al die mensen die bezig zijn met systematische tellingen en soortonderzoek. En wat te doen met de kracht van losse waarnemingen? Alles om te komen tot kennisvermeerdering. Zonder kennis van bijvoorbeeld verspreiding, aantalverloop en trends heeft natuurbescherming een probleem.

Waarneming.nl is een slim in elkaar gestoken portaal met voor ieder wat wils. Wij hebben onze aanvankelijke scepsis overwonnen en inmiddels voeren iets van 70 vogelaars hun waarnemingen systematisch in.

Ten slotte willen we nog meegeven dat wij erg positief zijn over het directe contact en de samenwerking met de mensen achter Waarneming.nl.

Ben Koks & Madeleine Postma
http://www.werkgroepgrauwekiekendief.nl
User avatar
Meint&MariaWoortman
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 42
Joined: 10 Nov 2008, 18:18
Contact:

Re: Waarnemingen, Waarnemingen, Waarnemingen, Waarnemingen!

Post by Meint&MariaWoortman »

Wij voeren al regelmatig in op waarnemingen.nl en hadden al een koppeling met Werkgroep Grauwe Kiekendief (ivm het tellen van de wintervoedselveldjes) en hebben het nu dus ook ingesteld voor Avifauna. Het is toch een stuk eenvoudiger om het op 1 plaats in te voeren.

groetjes,
Meint en Maria

Ga er van uit dat wij voor 2 stemmen tellen. Dus voor!!!!
Last edited by Meint&MariaWoortman on 02 May 2012, 18:03, edited 1 time in total.
User avatar
Willem
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 25
Joined: 15 May 2002, 23:00
Location: Leek
Contact:

Re: Waarnemingen, Waarnemingen, Waarnemingen, Waarnemingen!

Post by Willem »

Wat mij betreft blijft het zoals het is.
Kijk namelijk dagelijks bij de waarnemingen.
Maar kan het niet alle twee dus en en .

Vriendelijk groet, Willem
User avatar
dprop
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1
Joined: 04 Mar 2007, 00:00

Re: Waarnemingen, Waarnemingen, Waarnemingen, Waarnemingen!

Post by dprop »

Mijn advies is om zo snel mogelijk over te stappen op waarneming.nl.
Bij de vogelwerkgroep het Gooi en Omstreken werken we al jarenlang met waarneming.nl. Via de link http://gooi.waarneming.nl/waarnemingen_v7.php?groep=1 krijg je alle waarnemingen van vandaag te zien binnen ons eigen werkgebied met alle mogelijkheden om oudere gegevens op te vragen. Waarneming.nl heeft eigenlijk alleen maar voordelen, die door voorgaande reageerders ook zijn genoemd. Het beheer kan uitgevoerd worden door een regionale beheerder.

Voor de vogel van het jaar en de ijsvogel hebben we een uitzondering gemaakt. Hier kun je via onze eigen website http://www.vwggooi.nl waarnemingen invoeren via googlemaps. Deze optie zal waarschijnlijk op termijn ook komen te vervallen omdat www.waarneming.nl steeds meer ingeburgerd raakt en het dus niet meer nodig is om laagdrempelige alternatieven te bieden.

Overigens werden binnen onze werkgroep tot voor kort ook nog veel waarnemingen verzameld via papieren waarneemkaartjes. Veel oudere leden waren hier aan gehecht omdat ze de mogelijkheden van internet niet (wilden) kennen. Gelukkig is deze vorm van verzamelen sinds vorig jaar beeindigd. Wat rest zijn de vele kasten vol met kaartjes...

Dirk Prop
User avatar
Remmelt
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 8
Joined: 10 Jul 2006, 23:00

Re: Waarnemingen, Waarnemingen, Waarnemingen, Waarnemingen!

Post by Remmelt »

Ik wil ook even aangeven een groot voorstander te zijn van het gebruik van waarnemning.nl, en alle argumenten daarvoor, zijn in voorgaande reacties al genoemd.
De vraag die voor mij echter overblijft is wat gebeurt er nu verder met deze forumdiscussie. Wie neemt nu Welk besluit.
User avatar
marnixjonker
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 191
Joined: 23 Nov 2002, 00:00
Location: Zuidbroek (Gn)
Contact:

Re: Waarnemingen, Waarnemingen, Waarnemingen, Waarnemingen!

Post by marnixjonker »

Remmelt wrote:De vraag die voor mij echter overblijft is wat gebeurt er nu verder met deze forumdiscussie. Wie neemt nu Welk besluit.
Ik heb van Henk vernomen dat we mensen komende week nog de gelegenheid geven om hun mening te geven over wel of niet overstappen naar www.avigroningen.waarneming.nl. Daarna wordt de knoop doorgehakt.
Willem Wind
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 12
Joined: 30 Nov 2008, 00:28

Re: Waarnemingen, Waarnemingen, Waarnemingen, Waarnemingen!

Post by Willem Wind »

Ook ik ben voorstander van aansluiten bij waarneming.nl. De vele pro's zijn al in eerdere reacties voorbij gekomen.

Het lijkt me een goede zaak om progressief bezig te zijn op het gebied van de waarnemingen. Vele waarnemingen die wel op waarneming.nl worden ingevoerd komen vaak niet ook op deze site te staan en ze worden tevens niet aangevuld zoals Rommert dat dagelijks wel op zijn site doet. De site van Rommert, lauwersmeer.com, is overigens al jaren verouderd. Om de site avifaunagroningen maar vooral de bijbehorende waarnemingen toch vollediger, moderner en gemakkelijker te krijgen lijkt aansluiten bij waarneming.nl mij de beste optie.
Kaartjes van googlemaps toevoegen is een beetje 'halfbakken werk' in mijn ogen.


Met vriendelijke groet,
Willem Wind
User avatar
hboerma
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 80
Joined: 26 Jan 2003, 00:00
Location: Eelde

Re: Waarnemingen, Waarnemingen, Waarnemingen, Waarnemingen!

Post by hboerma »

Hallo,

Met het aanstellen van regio-admins (voor zover ze er al niet zijn) is het goed mogelijk behoorlijk wat beheer uit te oefenen. Daarnaast moet ik zeggen dat de hulp en support van de admins van waarneming.nl mij althans erg goed bevallen is. Er werd in mijn geval alert en snel gereageerd, maar nogmaals ik kan me goed voorstellen dat men niet op wil gaan in de "grote massa".

Herman
Fred van Maurik
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 182
Joined: 04 Jun 2008, 16:14

Re: Waarnemingen, Waarnemingen, Waarnemingen, Waarnemingen!

Post by Fred van Maurik »

Ik zou het persoonlijk erg jammer vinden als de VAG overstapt qua waarnemingen naar de site van waarneming.nl en ben dus ook tegen.

Zoals anderen al hebben aangegeven kijk ik ook elke dag op het waarneming gedeelte van avifaunagroningen en kan in 1 oog opslag zien van hoe of wat. Ik voer af en toe wel wat in op de site van waarneming.nl maar dat betreft dan meer vlindersoorten of een zeldzame melding, maar meestal voer ik mijn waarnemingen in op de site van Avifaunagroningen.
Een voordeel van het waarnemings gedeelte van Avifaunagroningen is, dat als er een bijzondere waarneming ingevoerd wordt er altijd binnen 1 of 2 dagen door Henk wordt nagetrokken of het wel daadwerkelijk zo is. Is het niet zo wordt vaak de melding aangepast. Zoals onlangs nog van een Raaf, voor deze snelle handelingen wil ik graag Henk complimenteren.

Ik vraag me eigenlijk af hoe de regioadmins of landelijke admins van waarneming.nl een waarneming die is ingevoerd goedkeuren of afkeuren. Ik zit bijvoorbeeld nog steeds te wachten op goedkeuring van de krekelzanger van vorig jaar in het Beijummerbos, dit is al bijna 10 maanden geleden en dat terwijl er erg veel vogelaars vanuit heel nederland zijn wezen kijken, zo ken ik nog meer waarnemingen waarop men voor goedkeuring erg lang moet wachten, dit gebeurt nu als men afhankelijk als van landelijke- en regioadmins (zonder Marnix voor het hoofd te stoten)

Op een reactie wordt gezegd dat mensen die elders in nederland wonen vaak niet weten waar men vogelwaarnemingen kunnen invoeren en dan maar naar waarneming.nl gaan... gelukkig bestaat er zoiets als google
tik: vogelwaarnemingen groningen en men krijgt gelijk als eerste link: Welkom op de Website van Avifauna Groningen
Het woordje Welkom nodigt ook meer uit lijkt mij.

Ik heb net de stemmen geteld en het viel me op dat er een 5 tal voors zijn die afkomstig zijn van leden van andere vogelvereningen...
als ik het goed geteld heb: Tot nu toe: Tegen: 14 - Voor: 12

Fred
User avatar
TheoR
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 28
Joined: 06 Nov 2006, 00:00
Contact:

Re: Waarnemingen, Waarnemingen, Waarnemingen, Waarnemingen!

Post by TheoR »

Ik kan nog wel een paar voordelen opnoemen van waarneming.nl:
- Je eigen waarnemingen te allen tijde bij elkaar, inclusief fenologie, jaarlijsten, eventuele foto's etc.
- Je kunt veel meer specifieke informatie kwijt bij je waarneming
- Je kunt meteen op het gebied selecteren waar jij de waarnemingen van wilt zien
- Zoals ik al eerder schreef, gebruik ik WebObs op mijn iPhone om mijn waarnemingen in het veld in te voeren. Deze upload ik dan thuis naar waarneming.nl. Een heel groot voordeel daarbij is dat ik me niet druk hoef te maken waar ik me precies bevind, want de GPS-coördinaten worden meteen er bij opgeslagen.

Uiteraard kan de waarnemingenpagina van Avifauna Groningen met bovengenoemde functionaliteiten uitgebouwd worden, maar waarom zou je deze investering in tijd en geld doen, als we het al landelijk kunnen invoeren? Daarbij hoeven we de waarnemingenpagina natuurlijk niet af te schaffen. Laat hem gewoon lekker in de huidige vorm voortbestaan voor degene die niet van de voordelen van waarneming.nl gebruik willen maken of een snelle indruk willen krijgen wat er de laatste tijd gezien is. Maar vermeld op de pagina meteen een link naar avigroningen.waarneming.nl, waar je een completer beeld van de Groningse waarnemingen kunt vinden.

Groeten,


Theo
User avatar
marnixjonker
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 191
Joined: 23 Nov 2002, 00:00
Location: Zuidbroek (Gn)
Contact:

Re: Waarnemingen, Waarnemingen, Waarnemingen, Waarnemingen!

Post by marnixjonker »

Fred van Maurik wrote: Ik vraag me eigenlijk af hoe de regioadmins of landelijke admins van waarneming.nl een waarneming die is ingevoerd goedkeuren of afkeuren. Ik zit bijvoorbeeld nog steeds te wachten op goedkeuring van de krekelzanger van vorig jaar in het Beijummerbos, dit is al bijna 10 maanden geleden en dat terwijl er erg veel vogelaars vanuit heel nederland zijn wezen kijken, zo ken ik nog meer waarnemingen waarop men voor goedkeuring erg lang moet wachten, dit gebeurt nu als men afhankelijk als van landelijke- en regioadmins (zonder Marnix voor het hoofd te stoten)
De vele waarnemingen die worden ingevoerd op waarneming.nl worden dagelijks gecontroleerd door een team van admins, regioadmins en door de gebruikers zelf. Kom je wat tegen van een andere vogelaar wat in jouw ogen een wat vreemde waarneming is dan kan je die melden op het forum of door rechts op "Rapporteer een (mogelijke) foute determinatie" te drukken. Dus met het nakijken van de vele waarnemingen zit het wel goed.

Wel volgt waarneming.nl de beslissingen van de Commissie Dwaalgasten Nederlandse Avifauna (CDNA). Op het moment dat er een CDNA soort wordt waargenomen dan moet die eerst nog formeel door de CDNA behandeld worden. Dit duurt vaak enige tijd. Gedurende die tijd wordt een waarneming op (nog) niet te beoordelen gezet. Op moment dat er een CDNA uitspraak ligt wordt de waarneming goedgekeurd of niet goedgekeurd. Dit is ook het geval met die hierboven genoemde Krekelzanger. Hiervoor wordt nog gewacht op een CDNA uitspraak (hoewel iedereen weet dat dat wel goed gaat komen en dit natuurlijk gewoon een goede Krekelzanger is).

Ik vind het overigens bijzonder waarom mensen zo'n waarde hechten aan dat de waarneming gekeurd is. Niet alle waarnemingen worden gekeurd (gebeurt nu ook niet op de Avifauna site). Alleen bijzondere waarnemingen worden gekeurd of waarnemingen waarbij een foto of geluidsopname is toegevoegd.
User avatar
wimmieB
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 9
Joined: 23 Oct 2002, 23:00
Location: Stadskanaal
Contact:

Re: Waarnemingen, Waarnemingen, Waarnemingen, Waarnemingen!

Post by wimmieB »

Ook ik ben ervoor om de waarnemingen via waarneming.nl te laten lopen.
Er is al heel veel gezegd over de mogelijkheden van deze website.
Persoonlijk vind ik het heel handig om losse waarnemingen al vanuit het veld met een telefoon al door te geven met OBS-map.
Met waarneming.nl kun je op heel veel manieren allerlei waarnemingen inzien: Dit kan per gebied, provincie, per waarnemer etc.
Ook kun je kaartjes genereren met allerlei gegevens.
Waar ik trouwens nog niemand over heb gehoord: Het kan ook Henk, onze webmaster wat ontlasten.
Wees niet te bang om waarnemingen te centraliseren dan waarnemingen lokaal verspreid over het internet neer te zetten.
Wim Bergman - Stadskanaal.
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Re: Waarnemingen, Waarnemingen, Waarnemingen, Waarnemingen!

Post by anaburen »

Ik stam uit een tijdperk dat er nog niks digitaals bestond.
Het waren gezellige jaren dat we elkaar oeverloos konden vermeien met hoe mooi de natuur is.
Maar bij de waarnemingen gaat het om de waarnemingen.
waarnemingen.nl is bij uitstek het medium om elkaar daarvan op de hoogte te houden. Ik weet geen betere manier. Je moet er je alleen even in verdiepen en alles aan durven klikken. Er gebeurt echt niks engs. Je krijgt hoe dan ook een beter overzicht.
En ja, daarmee wordt ook Henk ontlast en het is een mooi begin om hiermee te starten al was het alleen maar voor het niet ondenkbeeldige geval dat Henk stopt met de website.

Ana
JeroenNienhuis
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 4
Joined: 13 Dec 2008, 21:30

Re: Waarnemingen, Waarnemingen, Waarnemingen, Waarnemingen!

Post by JeroenNienhuis »

Iets dat ik mis bij zowel waarneming.nl als avifaunagroningen.nl is het verschil tussen "er zitten hier weinig vogels" en "er komen niet veel vogelaars". Het enige dat je kunt doen is zeggen "er zijn hier veel waarnemingen gedaan, dus het is kennelijk een leuk gebied om te vogelen".
Groeten, Jeroen.
Locked

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 69 guests