Bestrijden luisvlieg bij Boerenzwaluw

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
zwaluw23
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 98
Joined: 02 Jun 2007, 23:00

Bestrijden luisvlieg bij Boerenzwaluw

Post by zwaluw23 »

Hallo, wie kan mij een tip geven hoe wij de luisvlieg en de poppen ervan kunnen bestrijden bij onze Boerenzwaluwen.
Ik heb gelezen dat de poppen overwinteren in de verlaten zwaluwnesten en het volgende seizoen actief worden en dan vooral de juveniele zwaluwen het slachtoffer worden van deze bloedzuigers.
Moeten we de nesten verwijderen? (dat vind ik nogal wat), zijn er goede verdelgingsmiddelen om in de nesten te spuiten als de zwaluwen zijn vertrokken?
Wie weet raad?
Helaas hebben we 3 van de 4 zwaluwen niet kunnen redden daar ze al te verzwakt waren, van nr.4 (nog het meest actief) hebben we alle luisvliegen (5) met de hand kunnen verwijderen het jong is uit het nest en nu maar hopen dat de ouders het jong blijven voeren.

Hierbij een foto van de Boerenzwaluwluisvlieg.

Alvast mijn dank,
Gerda.
Attachments
IMG_0470 Luisvlieg op Boerenzwaluw 08-08-2012.jpg
IMG_0470 Luisvlieg op Boerenzwaluw 08-08-2012.jpg (46.09 KiB) Viewed 8021 times
IMG_0474 Luisvlieg op Boerenzwaluw 08-08-2012.jpg
IMG_0474 Luisvlieg op Boerenzwaluw 08-08-2012.jpg (87.54 KiB) Viewed 8021 times
martijn
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 187
Joined: 23 Apr 2010, 21:38

Re: Bestrijden luisvlieg bij Boerenzwaluw

Post by martijn »

Hoi Gerda,

Wat ik intressant zou vinden is dat als je volgend jaar het gewicht en groei van de jonge besmette en niet besmette zwaluwtjes bij zou houden. Wil hierbij wel helpen.

Groet,
Martijn Bakker
User avatar
zwaluw23
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 98
Joined: 02 Jun 2007, 23:00

Re: Bestrijden luisvlieg bij Boerenzwaluw

Post by zwaluw23 »

Ik wil die luizen kwijt Martijn, en niet weer deze trieste toestand en aanblik van dode en zwakke lijdende jongen onder de vlieguizen die uit hun nest waren gevallen en op de grond zaten dood te gaan.
Het gewicht van deze verzwakte vogels was een duidelijk voelbaar ondergewicht.

Voor meer informatie mag je me emailen.

Groetjes,
Gerda.
martijn
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 187
Joined: 23 Apr 2010, 21:38

Re: Bestrijden luisvlieg bij Boerenzwaluw

Post by martijn »

Hoi Gerda,

Normaal moeten ze dit kunnen overleven maar misschien zijn de zwaluwen al verzwakt door het slechte weer en lijken de luizen nu de dader. Misschien dat we volgend jaar een goeie zomer hebben en dat de schade dan minder groot is.

groet,
Martijn.
User avatar
zwaluw23
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 98
Joined: 02 Jun 2007, 23:00

Re: Bestrijden luisvlieg bij Boerenzwaluw

Post by zwaluw23 »

Hoi Martijn, we hebben in de 16 jaren dat wij zwaluwen hebben deze luisvlieg nog nooit gezien, wel een keer bloedluizen, waarvan een aantal jonge zwaluwen het ook niet hebben gered en ooit eens met een heel slecht koud en nat voorjaar dode jongen van een aantal dagen oud in een aantal nesten.

Ik ben er ook vrijwel zeker van dat het slechte weer er invloed op heeft gehad, er zijn bij ons nogal wat mondjes te voeren en dat moet dan maar lukken met al die zware regenbuien deze zomer, gelukkig zijn de weersvooruitzichten wat beter voor de nu opgroeiende en ook al bijna vliegklare jonge vogels.
Toch nog een goed bericht, de zwaluw waarvan we de luisvliegen hebben verwijderd was nog sterk genoeg om te bedelen om voer en heeft het gehaald!, vliegt al wat rond en wordt gevoerd door de ouders.

Groetjes,
Gerda.
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 54 guests